Thursday, 26 April 2012

NENAS PAJERI/ PACERI PALEMBANG


Assalammualaikum semua..hari ni tunjuk menu simple je...pajeri nenas ala2 acar cuka...saya memang dah lama cari resepi ni..kebetulan baru2 ni kak besah ada post resepi ni kat myr..saya pulak ada nenas sebiji tak tau nak buat apa..jadiknya kita cuba la resepi ni...memang sedap..saya makan dgn nasi putih je...kalau kenduri memang selalu jumpa gulai ni kan...tapi zaman sekarang ni susah skit nak jumpa...makan dgn nasi beriani ke..minyak ke memang sedap la...dia lagi lama simpan lagi sedap...sebab dah mesra...:)

terima kasih kak besah atas resepi ni...akhirnya pandai juga saya masak gulai ni..saya panjangkan resepi akak kat sini pula ye...terima kasih banyak...:)


NENAS PAJERI/ PACERI PALEMBANG

Resepi: kak besah@myr
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( dpt bg jiran lg... )

  • 1 biji nenas - di buang empulur & dihiris 1 cm tebal
  • 2 bj bawang besar - dihiris
  • 8 ulas bawang putih - dihiris
  • 2 cm halia muda - hiris jejari halus
  • 4 btg kayu manis, 4 kntum bnga lawang, 4 bunga cengkih
  • 1 sudu besar biji sawi
  • segenggam udang kering - cuci & tos
  • beberapa biji cili merah & hijau - dibelah dua
  • gula secukup rasa - agk banyak jg, dlm 2 sudu mkn
  • 1/2 sudu teh serbuk kunyit
  • garam & sedikit cuka jika kuah kurang masam

Cara-cara

  1. panaskan sedikit minyak, tumis bawang2 & halia hingga layu saja.
  2. masukkan rempah 3 sekawan & biji sawi. kacau sebentar lalu masukkan udang kering. kacau hingga naik aroma. awas, jgn smpai hangit.. 9t luntur kat kuah, dh x cun..hehe..
  3. pastu masukkan semangkuk air (dlm 1 liter dulu). biar mendidih.
  4. masukkan hirisan nenas. biar merenih. smentara tu, bubuh la serbuk kunyit, kacau tengok, sesuai tak kaler kuah tu. kalo pucat tmbah lg..
  5. bila nenas hampir msk, masukkan cili2 belah td. biar merenih sambil seimbangkn rasanyer. gula bergantung pd kemasaman nenas. pandai2 lah ejas yer.. agk kalo rasenye ade kurengg.. bubuh la secubit pati bilis ke, ape ke.. jnji bkn belacan..9t kompius- tu kuah pajeri ke air teh..hehe..
  6. oh yer, kuah dia agak2 lah yer, jgn skit sangat, biar berlinang, biar cili2 tu nmpak cam berenang2 gitu..
  7. bila dh sempurna masak, bleh la diangkat. bolehlah dihidangkn brsama nasi beriani / tomato/ dll. jgn lupa lauk rendang atau masak merah.. hehe..
  8. p/s; pajeri ni lebih sedap jika dimakan pd ke esokan hari nyer..

20 comments:

zila 4ever said...

slamat pagi kak q
pajeri nie tunggu time keja kawin jew dapat makan..kdg2 tue sampai rindu nk makan..kita x pernah cuba buat sendiri lg..nampak senang jer kan..he hheee cuma malas jew kot..sedapppnya kak ..ada lg x nie..heheh

Cendana Kasih said...

salam Q... yeahhhh...inilah resipi yang dicari2 selama ini...sebelum ni ada cuba buat, tp tak jadi macam makan kat kenduri tu.... lepas ni nk cuba respi kak besah ni plak. TQ

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
baru kak Amie teringat bila tengok paceri palembang ni... masa remaja dulu, memang selalu makan menu begini, dah lama sangat tak makan.... teringin pulak nak mencuba resepinya ni.

ijayuji said...

Salam kak q! ooo yeaaaaaa..peminat kak besah hihihi.... tgk pajeri2 mcm ni terbyg byg nasi2 itu nasi2 ini :D sedap betul lyn pajeri nenas dgn nasi2 berperasa nii :D plan nak buat minggu ni nasi2 berperasa ni tp bz lerrr huhu...

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Quinnie.. Ya Allah, kita kalau pergi rumah orang kahwin selalu frust kalau takde pajeri nenas ni. Kalau ada memang suku pinggan jer pajeri nenas, sedap.. & suka sangat..

HaSue said...

Pagi2 dah mengecurkan liur lak tyg pajeri nenas..ni kalo ratah mmg besh nih kak

Sheila Shafeareen said...

Salam ...hem sdp pajeri palembang ni, keluarga akk pun biasa masak mcm ni....suka letak udang kering wangi je kuahnya....dgn apa2 nasi pun sdp...

Qasey Honey said...

asslm kak Q...sedap la tgk pajeri nenas ni...biase jmpa time ade keje kawin aje...sedap ni kalau mkn dgn nasi minyak...terkiur terus dibuatnya...

Mas said...

mas tak pernah buat lagi pajeri stye gini..
sedappnya tengokk kak..

Nuwairani Ismail said...

assalamualaikum kak Q. rajinnya try macam2 jenis resepi. kite dah lama tak beli nenas. teringin pulak nak makan.

adda syuhada said...

xpernah lagi adda makan paceri cmni..resepi pun senang jer..bleh cuba ni..sejak prgnant n bersalin xpernah lgi makan nenas..dh terliur bangat nih..

hazila said...

Boleh cuba resepi pajeri nenas yg ni pulak.

Liza said...

akk pun xpernah lg buat pajeri nenas style ni...nmpk sedap jer..

Rohah said...

makan ngan ayam goreng pas tu nasi panas2, enak ni..

faa.rosli said...

cam sedap je. selalu mkn pajeri nenas yg mcm kari tu..umpphh!

Yana Shaiful said...

Dah meleleh air liur ni tgk pajeri nenas..suka sgt..yana suka jgk simpan 2 3 ari pajeri nii..lg terasa masam manis nenas tu :-)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Pajeri nenas.... makan dengan nasi minyak hadoiiiiiii << komen yang cukup pendek tetapi cukup bermakna hehhee

Tina Othman said...

wah. terliur tgk hehe

quinnie said...

zila...keje kawin skang ni pun belum tentu ada gulai ni..kekekke..kena la buat sendiri ..hehehhe

ck..yg ni ada iras kenduri..bleh la cuba...sedap..kita suka..:)

kak amie..saya dulu tak minat sgt sebab tak berapa suka nenas...sekarang ni baru suka..dah jadik ngidam pulak...hahahha

ika..hahahha...tau pun dia kita peminat kak besah ye..hahahhaha...apa yg disebokkan sangat tu....hahhahah...

sari..tu la kan sekarang ni susah nak jumpa..kekekke

hasue..guna nenas madu best..manis je bila ratah..kekekek

kak shiela..betul tu..udang kering tu buat bangkit rasa dia....kuah pun jadik sedap...kekekek

qasey..kita ingatkan nak buat la nasi minyak bagai...aleh2 malas..hahahha

quinnie said...

mas..buat mas..sedap...hehehhe

nuni..kita ni suka menerai resepi yg kita memang teringin nak makan..kekekke

adda..boleh la cuba...makan dgn nasi putih je pun dah sedap..:)

kak zila...sama2 la kita mencuba...:)

kak liza..ada nenas bleh cuba kak..:)

rohah..makan dgn ikan masin pun sedap..:)

faa...terima kasih singgah sini..salam perkenalan..:)

yana betul tu...kita masak pagi2 ...tengah hari tu dah mesra dah...kekeek

kak sha..hehehhe..betul tu kak...tepat dan padat...hahahhaha

tina...boleh cuba ye..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...