Monday, 9 April 2012

BIHUN GORENG PUTIH...dan tempahan

bihun goreng putih atau goreng singapore

mee goreng udang

kuih talam gandum..tak berapa nak cantik kuih kali ni...hehehhe

karipap inti kentang....

Assalammualaikum...minggu ni baru la relax skit...ni semua tempahan khamis lepas...baru hari ni berpeluang nak kongsikan kat sini...saya marathon dari hari isnin sampai khamis nak menyiapkan tempahan nih..lamanya? hahahhaha...yer la dari isnin tu basuh2 segala pinggan mangkok...kali ni tempahan ala2 katering tu yg lama skit prosesnya...hehehhe...kawan makcik tempah utk jamuan ofis dia....lepas tu hari selasa..buat karipap frozen...susun segala pinggan mangkok..kira2 sudu...hehehhe....buat awal senang skit..tak dek la letih sgt hari khamis nanti....hehehe...hari rabu..basuh segala kuali..besen.....tapis besar gedabak..hehehhe...kul 3 pagi dah bangun buat kuih talam...sambil2 tu kupas bawang...dengar2 radio...hehehe...lepas subuh tido kejap...nasib baik terjaga kul 9 aduiiii...dah kelam kabut rasanya..nasib tak terlajak.....terus masak bihun..mee...goreng karipap...masak air buat teh tarik...dah habis masak...sukat mee ngan bihun utk 50 org punya makan...ada baki skit ..itu la buat makan kat rumah..memang tak masak hari tu...heheheh..goreng telor je...letih...

saya memang suka masak2 ni...walaupun letih....ada rasa satu kepuasan lepas dah habis masak...dia kalau dah minat letih tu tolak tepi....hehehe...resepi bihun ni macam masak singapore jugak..cuma kali ni letak udang je sebab customer request..:) lepas tu dia nak makan dgn sambal kicap..lupa nak tangkap gambar...sukatan bihun ni saya bagi sukatan biasa...bukan utk 50 org makan ye...:)

BIHUN GORENG PUTIH

1 paket bihun
1 ikat sawi
1 mangkok taugeh
sedikit udang hidup
fishball dan fishcake dihiris
3 sudu besar udang kering*
1 bawang besar*
5 bawang putih*
1/2 sudu besar lada putih* ( blend bahan*)
serbuk lada sulah secukupnya
1/2 kiub ikan bilis
daun sup dan bawang dihiris sebagai hiasan
cili merah dihiris
garam dan gula skit

Cara2:

1. mula2 rendam bihun..sekurangnya 2 jam...lepas tu basuh bersih dan toskan

2 panaskan minyak dalam kuali...masukan bahan2 blend....biar sampai betul2 masak bahan2 tumis...lepas tu masukkan kiub ikan bilis....kacau2 rata masukkan udang dan fishball n fishcake....kacau2 kejap dan masukkan air sedikit....biar sampai air didih...masukkan garam dan gula skit...

3. masukkan bihun...kacau2...isi serbuk lada sulah..ikut la nak pedas tahap mana...letak sawi...taugeh..kacau2 hingga sayur layu....dah masak tutup api

4. hidang bihun dgn cili merah dihiris dan daun bawang dan sup yg dihiris. dah siap..:)

15 comments:

ijayuji said...

Salam kak! aaaaarrghhhh! tensionnnn belum dpt layan EXO lagii! bz gilerrr ahahaha... psssst>> kelakar baca ayat akak kata basuh pinggan mangkuk, kira sudu teringat kita dulu2 kalau kat rumah mak ada yasin :D sibuk ngira sudu, sibuk kuarkan pinggan dlm almari, basuh, pastu kena lap lagi mmg betul2 byk kerja n dekat seminggu siap :D yg buat pun lemauu jerr>>kita ler tuu akakakaka.... itu belum cawan lagi :D tp salute lah kat akak sbb akak sorang2 buat ;-) kalau kita ni suke nak tolong ajerrr, kalau ada order2 mcm ni tak dpt nak bygkan mcm mana kedaan dapo tu nanti sure tak leh lalu wakakaka...

Mas said...

kak Q,
rajinnnya akak terima tempahan..
moga makin murah rezeki akak yerk..

mas klu gi jamuan,
suka sangat bihun ngan mee goreng,
rasa sedapp sangat..he3

HaSue said...

My cik abang suka bihun goreng putih nih..kadang2 suka yg goreng biasa gak..tp bihun2 ni mmg peberet bekpes di hujung minggu..hehe..
Nampak sedap jek bihun kak Q tu haa..

Cendana Kasih said...

lama tak buat bihun putih cenggini, sbb diorang kat rumah ni suka yang warna oren tu...

Sheila Shafeareen said...

Allhamdullilahs eronok dpt tempahan mcm ni...rezeki tu...siap ready awal2 mmg senang..nak pulak kalau buat seorg...

selera negok karipap tu..nyam nyam

quinnie said...

ika..hahhahah..kita pun tak sempat nak berkenalan dgn semua ahli lagi..kekekek..rasa nyesal lak tak ikut teaser2 derang hari tu..kalau dak dah lepas satu bab...hahahahha...dah ler muka sepesen je semua..sabo je la nak kenal sorang2...hahhahah

kita kalau dpt tempahan ala2 katering ni memang awal2 lagi dah prepare..kekekek...takat makan 100 ortg tu lalu ler nak sediakan ala2 katering ni...kalau lebih memang terbongkang la jawabnya...hehehhe...bukan selalu pun..jarang2 je...heheheh

mas..sama la kita...kalau bihun jamuan org2 ni suka sgt makan...hahahhaha...dia kalau masak ala2 kawah ni rasa dia lain skit dari goreng biasa...hahahhaha

hasue..kita kan goreng putih ni la paling suka sebab tak yah nak tumis cili...lama tu nak tunggu...kekekek

ck...kita kalau time malas2 memang ni la pilihan bihunnya....hehehe

kak shiela...memang sedap kak karipap tuh...hahahhaha..nanti saya letak resepi ek..:)

rahel said...

Waaa..banyaknya hidangan...lapar tengok bihun goreng tu..sedap renjis dengan lada limau...

adda syuhada said...

waaa byk nya...xde ke yg extra2 hulur kt sini ckit...paling suka mihun singapore tu...senag nk wat..sedap2 pun sedap...tq sbb follow adda...

tun_telani said...

wahh!! mantapnyer! besar mana la kuali ni goreng mee utk 5o org tu ye..tun kalau setakat wat mkn2 kt umah tu, utk 20 org blh bajet lagi. kalau lebih tu mula laa gelabah. last2 masak sikit2, 2-3batch. hihi..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam Q..
wahh.. syabasss... akak kalau bab tempahan byk2 ni mulalah ketor lutut.. hehehh.. almaklum kat rumah tak cukup peralatan.. dah tu dapur pun terkemut2 apinya kalau msk byk2 ni... wajib pakai dapur besor atau dapur kedai tu kan.. seronok sbenenarnya masak utk tempahan.. tapi memang penat sikit la...

Qasey Honey said...

wah byknye tempahan...kelas la Kak Q ni...semua nmpk sedap2 pula tu...

Amie said...

Assalamualaikum Quinnie,
wah! makin menjadi2 bisnesnya ye... semuanya sedap2 belaka terutama karipap tu...& mee hoon goreng putih memang kegemaran kak Amie.

quinnie said...

rahel...kita pulak suka makan dgn sambal kicap...hehehhe

adda...ada lebih ciput je..cukup le buat makan sendiri...hehehhe..tak larat nak goreng extra bebanyak...kekekek

tun..besar tak besar la jugak kualinya...hhhahahha....kita ada jugak kawah..dulu biasa guna kawah..tapi malas le nak kuarkan..lagi pun kena masak kat luar..sekarang ni kita masak kat dlm rumah je..4 kali masak ni tun...heheheh...

kak ratna..dulu saya pun ketar lutut jugak kak...hehhehe..lama2 tu dah biasa...cuma tang kacau dia tu meamng kena tenaga kuat skit...hehehhe....sebenarnya mula2 dulu masak tuk sendiri je..hantar2 surau...lepas tu ada lak nak menempah...kekekek

qasey..masih belajar lagi ni...hehehheh


kak amie..jarang2 kak....karipap tu memang sedap kak..hahahahha ..

zila 4ever said...

salam q
rajinya..wahhh selut la kat akk..klu kita x pandai tul masak dlm quantiti yg byk nie..smoga murah rezeki kak..:)

quinnie said...

zila..terima kasih...hehehhe..dulu2 tak pandai gak zila..heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...