Monday, 16 April 2012

PAU ....jane

 sedap juga resepi pau jane ni walaupun saya guna tepung gandum je..

buat inti kelapa je...sebab ini yg laku..hehehhe

Assalammualaikum..selamat bersua kembali di pagi isnin...kali ni saya tunjuk pau yg saya masak hari apa ye..tapi sama hari dgn saya masak kuih bom tu jugak...cuma lambat kuarkan entry je....hehehhe....kali ni saya guna resepi pau jane...memang glemer resepi ni dan ramai jugak yg dah cuba....terutamanya dak ika..selalu jugak dia guna resepi ni...heheheh..saya ni duk bertangguh je sebab tak dek inti...kat rumah ni inti kelapa yg laku...hehehe...

apa2 pun sedap resepi ni walaupun saya guna tepung gandum je...terima kasih pada jane atas resepi pau ni..dan jugak ika ...kita cnp dari blog awak je....:) 


PAU

Source: JANE CHEW
Terjemahan :  ARAH  ika
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan A
  • 300g Tepung Hong Kong>>yg ni kita tak de gantikan tepung pau -Q guna tepung gandum
  • 150g Susu>> susu segar -Q ganti dgn satu sudu besar susu tepung + 150 (+ -) air ..ikut lembut la ye
  • 50g Gula caster -Q guna gula biasa dlm 1 sudu besar
  • 1 1/2 Tbs Shortening -Q ganti dgn minyak sayuran dlm 2 sudu besar
  • 1 tsp yis
  • Sedikit garam

Bahan B

1 tsp Double Acting Baking Powder + 1 tbs Air -Q ganti dgn 2 sudu kecil baking powder ..tak letak air

Bahan2 Inti>>yg ni kita guna inti kaya, Q guna inti kelapa

480g Inti Kacang merah readymade, bulat2kan inti td anggaran berat 30g sehingga habis dan ketepikan.>> kita guna kaya


Cara2:
  • Satukan semua bahan A dan uli sehingga licin tak melekat di tangan. Tutup dgn tuala lembap atau cling wrap dan penaikkan doh 2 kali ganda(lebih kurang 45min-1jam). Q satu kan bahan A dan B...lepas tu bancuh macam biasa..uli sampai tak melekat dan doh pastikan lembut....lepas tu rehatkan doh naik 2x ganda...
  • Satukan pula bhn B dan uli doh kembali sehingga sebati dan licin. Rehatkan lagi selama 15 min sebelum dibentukkan bulat.  -Q skit cara ni
  • Kemudian, bahagikan doh kepada 16 bhgn iaitu berat setiap 1 anggaran 35g. -Q bahagikan kepada 8 doh kecil.
  • Isikan dgn inti merah tadi atau inti kesukaan dan tutup doh rapat2 utk mengelakkan inti terkeluar semasa mengukus nanti. Buat sampai habis dan susunkan di atas tray pengukus.
  • Rehatkan kembali lebih kurang 30minit.
  • Panaskan air kukusan terlebih dahulu sebelum mengukus pau.
  • Apabila air kukusan telah mendidih, kukuskan doh yg telah disusnkan didalam tray td dgn menggunakan api yg besar selama 10 minit dan renggangkan sedikit penutup pengukus dan biarkan lagi selama 5minit. Tutupkan api dan biarkan sebentar di dalam pengukus lebih kurang 3-5minit, hidangkan panas2.


20 comments:

KakAsma said...

salam pagi Isnin Q,

waaa pau,mmg tak jemu kalau makan ..akak nak gak try resipi nie,tenmgok q guna tpg gandum..sebab tpg pau yilek...inti dah ada

Sari Yusa Ibrahim said...

Sedapnya kalau dapat pau buat sarapan...

Cendana Kasih said...

Sukanyer pauuuu.... lama sungguh tak buat...asyik beli Pau Frozen Yik Moon jer... kita pun suka inti kelapa..tu ada balen inti kelapa buat kuih bom, boleh la buat pau kan...(kalo rajin...hehehe)

Amie said...

Assalamualaikum Quinnie,
rajinnya dia mengepau.... Kak Amie entah bila nak memberanikan diri buat pau!Takut tak jadilah Quinnie...

quinnie said...

kakasma...saya setakat ni pau buat guna tepung gandum je..dulu pernah cuba tepung pau tapi tak jadik pulak..hahhaha...agaknya masa tu masak pun tak pandai lagi..itu yg tak jadik..kekekek

sari..betul tu..kenyang makan seketul..heheheh

ck...gitu lak ye..hehehhe..kita pulak tak suka yg jenis jual tu sebab lembut sgt..keekeke..suka yg janis cam gini..kekekek

kak amie..Insyaallah jadi kak..saya dulu pun tak jadik jugak..tapi lately menjadik pulak pau nye..hehehhe

Rohah said...

suka sangat pau inti kacang.Boleh berebut ngan anak2..hehe

quinnie said...

rohah saya pun suka inti kacang..tapi tak pandai buat sendiri intinya..kekeke

MakNgah said...

hai..mak ngah berkenan pulak tgok pau gebus tu...

hazila said...

Singgah nak "pau" kuih pau.....

Yana Shaiful said...

Dh lama xmengepau..tringin la plak nk bt pau..sebelum tu kita ngepau sini dulu 2 3 bijik leh x kak Q hihii

adda syuhada said...

gebunya nmpak pau ni...telan air liur jap..suka sgt kalau inti kelapa ni..kacang pun suka gk..senang citer semua jenis pau mmg la suka..kena pau jer yg xsuka..heheh

Along Maklong said...

maklong pun baru makan pau.. beli dekat blogger juwita jamaluddin..
sedap dia punya pau inti kacang..
kalu tak mesti maklong telan air liur tengok pau ni..

Tina Othman said...

sedapnya pau, kalau saya selalu beli pau kacang je, oh proses dia mcm nak buat roti jugaklah kan, cuma mcm byk kali rehatkan ye

tun_telani said...

salam kak Q ^^ tun baru mengepau semalam =) dh lama x makan pau, tiba2 rasa mcm sedap betul bila dpt pau panas2 kuar dr kukusan. hihi

ogyep yummy mellow said...

ogyep lagi suka pau yang traditional mcm ni... berongga2 gebusss tepungnya...

norlieharumaini said...

sdapnya.. gebu je..

quinnie said...

mak ngah..tengah musim hujan ni memang sedap makan pau panas..kekekek

kak zila..jemput makan kak..hehehe

yana..oo dia nak paukan kita pulak ye...hehehhe

adda..hahhahah...pernah kena pau ke? kekekek...

maklong..ooo kenyang makan pau la hari ni ye..kekekek

tina..sama je dgn proses rehat tu..kalau roti tu pun rehat 2 kali kan...janji doh naik...mesti jadiknye..kekeke

tun..tu le yg untungnya buat sendiri ni..leh makan panas2...hehehhe

ogyep..sama la kita..suka yg tradisi lagi...heheheh

kak norlie..buat la kak..hehehe

zila 4ever said...

salam q
aaiiishhh dah malam baru sampai kesini..tgok inti tu mmg menggoda..he hehee entah bila la nak mencuba buat nie..:)

Nieza said...

gebusnya pau ni kak Q..nak skit...haha tak pe la saya panggil akak pun kan..:)

quinnie said...

zila...inti kat rumah ni kena hitam pekat berkilat baru laku..kekeke

nieza...hehehe...boleh je...kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...