Saturday, 14 April 2012

NASI SARDIN...kak amie

sedapnya nasi ni..sukaaaaa sangat...:)

rasa cam nasi tomato pun ada..tapi lain skit...hehehhe

nasi tu saya kukus..lauk tu saya masak asing ..

Alhamdulillah bertemu lagi kita ...dan Assalammualaikum semua...di ipoh pagi ni mendung je...sepertia sedai maklum..banjir dia kampar perak masih lagi tak surut..hujan kat sini memang tak henti..tambah2 kawasan banjir tu bukannya ada air nak lalu...sungai pecah dan air melimpah ruah...moga Allah selamatkan dan mudahkan urusan semua mangsa banjir di sini...

resepi ni saya masak hari jumaat..semalam...saya masak pagi2 lepas subuh ...hahahha......akibat duk terbayang2 nasi ni masa kak amie tayang hari tu..hehehhe....memang sedap sgt nasi ni..tak rugi cuba...rasa tak cukup dan nak buat lagi..kekeke...rasa nasi dia macam nasi tomato pun ada tapi..lain skit....saya masak lauk dia asing cam kak amie jugak sebab nak habis kan tomato puree...kekeke

apa2 pun terima kasih pd kak amie..sedap kak nasi ni..walau pun sempoi je...mintak izin letak resepi ni kat sini ye kak...:) .saya kukus nasi tu...lepas tu sardin tu tumis ikut selera sendiri..kekekek...tak yah resepi la ye...masing2 dah pandai masak sardin..tak gitu..kekekek....cuma saya tambah timun sebagai sayur dlm sardin tu...lengkap segala...:)

NASI SARDIN

Resepi: kak amie 
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan:
2 pot beras - dibersihkan
air secukupnya
1 tin ikan sardin - Amie gunakan tin yang besar
5 ulas bawang merah - tumbuk
4 ulas bawang putih - tumbuk
3 sudu besar tomato puri
3 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
2 sudu kecil serbuk lada sulah
garam
minyak
sedikit badam & bawang goreng - Amie tidak bubuh


Cara:


1. Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan tomato puri, sos cili, sos tiram, garam, serbuk lada sulah dan sos ikan sardin.
3. Setelah mendidih masukkan beras dan air secukupnya.
4. Apabila nasi hampir masak, lubangkan di bahagian tengah nasi dan masukkan ikan sardin. Tutupkan semula lubang tadi dan biarkan nasi masak hingga kering- Amie tidak buat lubang dan tidak masukkan ikan sardin.
5. Apabila menghidang taburkan bawang goreng dan badam.

Oleh kerana Amie tidak masukkan ikan sardin ke dalam nasi, Amie masak ikan sardin secara berasingan. Untuk menggantikan sebahagian besar sos ikan sardin yang telah dicampur ke dalam Nasi Sardin, Amie tambahkan tomato puri, sos cili dan juga sos tiram ke dalam ikan sardin ini. Q buat sama cam kak amie..masak asing lauknya...nasi saya tanak dlm periuk biasa lepas tu kukus...


13 comments:

Amie said...

Assalamualaikum Quinnie,
memang sedaplah nasi sardin, kak Amie pun tak sangka sardin boleh jadi hidangan istimewa begini... he he hehh memang kak Amie pun lain kali kalau teringin makan sardin, buat aje masakan cara begini, tapi hari tu lupa nak bubuh cili padi ke dalam sardin tu, agaknya kalau pedas2 lagi sedap ye Quinnie. Terima kasih sudi cuba resepi yang ringkas ini.

Sheila Shafeareen said...

Salam mmg menarik..sbb di masak sekali gan sos sardin tu..dah jadi cam nasi tomato pulak ye...:-)....nak cuba lah....:-)

Tina Othman said...

bestnya, saya kalau ada sardin mmg peberet, saya copy resepi ye, senang2 boleh buat

quinnie said...

kak amie..betul tu kak saya pun tak sangka dgn hasilnya..makan bykkkkk...hahhahah...lain kali ingat nak buat lagi jugak...lagi pun senang je...rasa pun sedap..puas hati lah...kekekek

kak shiela..apa ditunggu lagi..menu malam kak..hahahah

tina..buat la..senang je...cepat je dah masak..kekekek

Qasey Honey said...

sedapnya...hidangan yg lengkap dh tu...ade nasi dan lauk...ni klau buat mesti hubby btambah2 mkn..fav dia sardin tu...nk simpan jugak resepi ni...

Mas said...

salam kak Q,
first time mas dengar nasi sardin...
nampak menarik dan tertarik dibuatnya..
boleh try nanti...

tun_telani said...

kak Q.. tun pun x pernah dgr nasi sardin nih. jakun pulak rasanya..

norlieharumaini said...

cedapnya.. nk cikit leh..

anymz said...

salam Q,tak sabar rasanya nak tunggu lappy akak tu siap..nak teroka dapur Q ni puas2..semua nampak sedap tu..

adda syuhada said...

xpernah dgr lak nasi sardin ni..tp apa2 pun nmpak mcm sedap jer..kena lak sardin tu wat pedas2..mabeles la..ni kena masuk dlm list jgk ni..

Wani said...

salam Q ... baru je semalam tengok kak amie tayang nasi ni .... dah buat pun dia hihi ..cepat betol.... ini mesti kes dok mimpi semalam pasal ikan sardin dok lompat2... ki3... alahai sedapnya... kena sabor la dulu ...

Asmah Yusof said...

Salam kak Q,
Belum penah try lg nasi sardin nie lah...mmg feberet asz sardin niekan...dapat pulak buat pedas2 lg mengancam!!!

quinnie said...

qasey ada masa buat la..meamgn sedap dan mudah sgt..:)

mas..kita pun sama jakun jugak...1 time makan..hehehhe

tun...memang tak sangka tun dgn hasilnya...buat la..sedap weiii...hehehhe

kak norlie..dah habis ler..hehhehe

kak anim..oo lappy rosak patut la tak aktif sgt...hehehe

adda..yer buat pedas2 tang lauk dia tu..memang sedap...:)

wani..betul tu dah terbayang2..tu yg buat cepat2 tu..kekekek

kak asma...cuba la kak..sedap..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...