Thursday, 5 April 2012

SAMBAL NENAS


quick entry je hari ni...sambal nenas ni saya buat hari apa ye..tak ingat dah...saya memang suka makan sambal belacan...tapi kali ni letak nenas...arwah opah suka makan sambal ni...saya cicah dgn kacang panjang..kacang ni beli kat pasar malam...gemok2 kan kacang nyonya ni..tersangat lah rangup dan manis kacangnya...masa nak tangkap gambar ni makcik kata...mengalahkan tanam sendiri kacangnya...hahahhaha...

saya memang bz skit minggu ni.dari isnin lagi...cam rasa masuk marathon lak..hheheh..hari khamis..hari ni ler..baru la habis masak2 semua...kawan makcik order makan2 utk ofis dia...byk benda nak kena buat tu yg lambat skit nak balas komen kawan2...terima kasih sudi singgah sini wlau pun tuan rumahnya bz..:)

SAMBAL NENAS

2 hiris nenas
15 cili padi
2 cili merah
2 sudu besar belacan hancur
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
secubit aji jika suka

Cara2

tumbuk semua bahan keculi nenas hingga lumat...dah lumat..masukkan nenas yg dihiris..tumbuk pelan2..sat gi mercik la airnya...dah sebati...siap..:)

15 comments:

Mas said...

perhhh....menitik air liur pepagi nengok sambal akak tu....
mengancammm...

ijayuji said...

Salam kak Q! kenyang tu kak kalau dpt 2 btg jerr kacang tuuu hihihi... kdg gemuk2 tp tak angup tak best biar yg gemuk2 tp rangup yg tu sedap.. sambal nenas tu masuk list, aduhhh sakit perut tak ilang lagi niii :D dah nak makan pedas2 lagi :D

Sheila Shafeareen said...

As'salam hemmm sdp bila ada sambal2 mcm ni...buat utk mkn tghari mmg laju..nak pulak mkn ramai beselera di buatnya.....lawn sama ulam2 dan ikan masih pehhhh terliuq..hehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q...
oh okay mcm kite buat sambal belacan mangga jgk...hehehe tq semlm masa kat FB dh mengences tgk sambal belacan nenas Q nie!!!
Allhamdullilah rezeki... semoga berjaya dlm bisness kecil2an :)

Cheq Sue said...

aduh, pepagi dah nampak sambal, memang sedap ni kalau dimakan dengan bekal cheq sue pagi ni... ^_^

Cheq Sue said...

*** kita kan lagi suka kacan kedut ni dari kacang panjang biasa, memang lagi sedap dan syok di makan... nasib baik kat sini mudah nak dapat

Anna Qawina said...

Q...ada sambal lagi tak? nak tapau nih..
kacang beso2 kita biasa wat masak lomak je..heheh..kalo yg fresh sedap kan patah2kan cicah sambal..

tun_telani said...

dgr lagu tu terus cam suara TOP. hihi.. tgk gilekan big bang jugak skrg ni. duk ulang2 lagu Blue, Tonight n Love Song. hihi...
tun suka mkan sambal2.. sambal nenas ni blom pernah makan lg.

zila 4ever said...

salam q
cicah dgn ikan bakar lg sedap nie..:)

Chik Mimi said...

amboi Q sedap ni ,ada satu kacang panjang yg rupanya tak cantik ,macam kena ulat gitu ghupa2nya kacang tu sedap Q buat ulam ,ke sama macam yg Q tunjuk tu

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..selalu tgk orang buh mangga muda je dalam sambal belacan, tapi versi ni buh nenas yaaa..mesti sedap ni..harus cuba juga suatu hari nanti

Wani said...

tak pernah tengok lagi orang buat sambal letak nenas hihi ..aihhh kecur air liur tengok .. bestni cicah ulam ... boleh la buat nanti

Naz / Nadz COSK said...

QqQqQQQQQQQQQQQQQ.... kak Naz suka niiiii... Nak datang makan nasi dengan telug goreng mata kerbau jer dgn sambal dan ulam tu..

Amie said...

Assalamualaikum Quinnie,
kecur liur tengok sambal nenas tu... tu kacang panjang keriting ke, gemuk gebu gitu kan.. tentu rangup dikunyah ye Quinnie.

Anonymous said...

cutenya Jang Geun Suk!! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...