Tuesday, 3 April 2012

LEPAT PISANG KAKBESAH

unik skit lepat ni sebab pakai tepung pulut...

rasa dia macam kuih lepat liat..tapi ada rasa pisang..


hari ni nak tunjukkan resepi lepat yg saya buat ahad baru2 ni...sebenarnya nak habiskan pisang nangka yg dah masak ranum....kalau tak masak memang alamatnya ke cik tong la jawabnye...hehhehe

resepi ni berbeza skit dari resepi lepat2 biasa sebab pakai tepung pulut...tu yg saya tertarik nak cuba...rasa kuih ni macam kuih lepat liat tapi ada rasa pisang...saya taruk inti kelapa kat dalam nya sebab suka lepat ada inti...kalau ikut kak besah dia tak letak pun inti kelapa ni..saya saje tambah...

apa2 pun terima kasih pd kak besah...mintak izin letak resepi akak kat sini ye....kalau sape2 minat kuih lepat liat boleh cuba buat kuih ni...:)


LEPAT PISANG KAK BESAH

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( gne cwn besar dpt bnyk, cwn kcik dpt ciput.. )

  • 1 cawan (membukit) pisang lecek (+- 3 biji)
  • 2 cawan rata tepung pulut
  • 1/2 cawan gula pasir @ gula perang @ gula kabung yg dihancurkan.-Q guna gula perang
  • 1/2 cawan santan pekat-Q tambah lagi santan ni...ikut kelembutan pisang
  • 1/2 sudu teh garam
  • daun pisang secukupnya utk membungkus. 
  • Q tambah kelapa putih + garam sebagai inti

Cara-cara

  1. potong daun pisang lalu dilayukan atas api. potong agak lebar spaya bleh digulung 3 kali utk elakkan lepat tersembul. coz bila ini trjadi..amatla buruks rupanyer..huhu..
  2. pastu panaskan pengukus.
  3. kacau gula, garam & santan hingga larut, pastu gaul mesra sehati sejiwa bersama tepung pulut. adunan lebih kurang seperti adunan cekodok pisang yer.
  4. ambil sehelai daun, bubuh sesenduk adunan. bungkus lah hingga jd sperti bentuk lepat. jgn bungkus mcm nasi lemak.. nnti kena tukar nama plak..hehe..
  5. last skali, kukuslah hingga masak. lbehkurang 20-25 mnt..
  6. p/s; yg ni akak guna gula pasir jer, sbb tu kaler putih. jika guna gula melaka, kaler dia jd gelap...

10 comments:

KakAsma said...

quinnie,
pepagi akak dah sampai sebab nampak ada lepat pisang kat sini..
akak memang antu lepat pisang,kalau dekat mau datang mintak..tapi kalau ada inti makan cuma tak banyak ler cam makan lepat biasa..
first time tau lepat guna tpg pulut..:))

zila 4ever said...

salam q
x pernah dgr pulak lepat tpg pulut..sedap x?..nk cuba jgk nnt ..sbb ada kelainan tue..:)

ijayuji said...

Salam kak Q! peminat kak besah niii ehehehe... mesti kenyal2 yer kak? tak pernah buat lepat pisang letak tepung pulut, nanti boleh cuba, daun pisang ada tapi pisang takde ehehehe...

Sari Yusa Ibrahim said...

mesti ada kelainan kan bila geget2 tu sebab guna tepung pulut...

izahdaut said...

dah bertukar dah bkground korea dia... hahhaa..

ooo ni lepat ada inti ye kak Q. sedap nampaknya tu. lembik2 gitu i likeeee.. eh saya tak la like sangat, tapi suami saya lagi likee dari saya kalau lepat gini.. hehe

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
rajinnya melipat lepat... he he heh pakai tepung pulut tentu kenyal2 liat gitu ye, sedap tu

Mas said...

kak Q,
hmm...terliur jerk nengok lepat tu kak..
meh 10 ketoiii..
sedapp ni makan sambil tengok tv..he3

Naz / Nadz COSK said...

Q, lama dah akak tak makan lepat pisang yg dibungkus dlm daun pisang..huhuhu...Teringat lepat pisang yg mak buat di kampung..*ngaada2 kan..bukan susah pun nak buat lepat pisang...saje jer nak yg mak punya..hehehehe*

Qasey Honey said...

sedapnye kuih lepas tu...kalu nk beli dh susah dh nk jmpa yg mcm ni...mmg kena buat sdri jugak la kan bru puas hati...alah memakannya...hihi

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q :)
lama nyer x mkn lepat pisang..
mmg best kan kuih2 lama cam gini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...