Wednesday, 20 June 2012

TALAM UBI KAYU GULA MERAH

dah lama teringin nak makan kuih ni..:)

tak berapa cantik atas dia sebab saya lebihkan santan...hahahaha...

Hari ni nak tunjuk menu yg dah lama saya buat...memang teringin nak makan kuih talam ubi kayu ni tapi versi gula merah kat bawah dia....kebetulan ada org jual ubi kayu kat pasar malam terus saya beli..itu pun beli sekilo je semata2 nak buat kuih ni..hehheheh

Resepi ni saya ambik dari mamaera@fotopages....saya nak resepi yg guna tepung gandum sebagai kepala dia..lepas tu bahagian bawah guna gula merah...jenuh jugak la google hari tu..kekekke...kuih saya ni tak cantik sgt kejadian atasnya sebab saya habiskan santan..malas nak simpan..kekekekke..tu dia cam lembik skit...tapi tak pe saya suka...utk resepi kat bawah ni saya letak 100% resepi sebenar...tak dek edit cam saya buat..so don't worry la ye...resepi asal dah elok dah....saya yg memandai..kekekke

apa2 pun terima kasih pada mamaera...izinkan saya kongsikan resepi kuih ni kat sini pula ye...:)


TALAM UBI KAYU GULA MERAH

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

 Lapisan bwh:
200g gula melaka
200ml air
800g ubi kayu

Lapisan atas:
400 ml pati santan
3/4 camca teh garam
80g tepung gandum
1 camca besar tepung beras

Cara-cara:

1. Larutkan gula melaka bersama air di atas api yg kecil.Tapis dan biarkan sejuk.
2. Parut ubi kayu .Perah air ubi kayu dgn kain muslin utk hilangkan pahit.Ketepikan ubi kayu parut, biarkan air ubi kayu mendap dlm 10minit dan buang airnya.simpan kanji ubi kayu.
3. Gaul ubi kayu parut, sedikit kanjinya dan gula yg telah disejukkan. Pindahkan ke dlm loyang dan kukus 20 minit di atas air mendidih.
4. Campurkan santan,garam,tepung gandum dan beras- gaul sebati bhn2 ini. Tapis.
5. Apabila lapisan ubi kayu tlh masak,keringkan wap air dgn tuala kertas.Tuang lapisan santan dan kukus lagi 20minit sehingga masak.

19 comments:

ibundo said...

Q, bundo pun dah lama sangat tak makan kue ni. Ni kue kegemaran bundo ni. Suka yang bahagian putihnya yang lembik goyang goyang gitu...Sedapnya..

Bicara Kak Noor said...

akak pun suka jugak Q apa saja dari kacang memang fav bak lah sepotong nak rasa heee...

KakAsma said...

Salam Q,

lama tak singgah sini.selalu laju ajer lalu,hehehe nak cepat laa katakan..
pagi nih datang sebab Q tayang kuih akak suka..tapi akak makan yang putihnyer ajer..
ubi kalau buat bingka akak suka..nak2 ada bau minyak sapi..:)

~~zana@pb~~ said...

Kalau pegi pasar malam BBB, harus akak beli kuih ni. Nak buat memang tak reti sangat menalam...hehe...menelan pandai ler.

izahdaut said...

KAK QQQ.. BESTNYERRR.. MASA BALIK KG RITU TENGAH BANYAK UBI KAYU, SEDAP JE BUAT KUIH TALAM.. TERINGAT LAGI SATU TALAM LAGI KUIH NI HABIS KENE BENYEK NGAN ANAK SDARA GUNA SUDU. HABIS HANCUR. HHAHA

rahel said...

Selamat pagi Q,
Rahel suka makan talam ubi kayu..tapi jarang2 buat..main beli je kat pasar tamu..hehe..

Amie said...

Lama sungguh tak buat kuih talam ubi kayu gula merah... memang kuih kegemerana kami sekeluarga ni Quinnie, biar pun atasnya lembik tapi tetap menyelerakn!

ogyep yummy mellow said...

Q, suka amat talam ubi.... kalau kepala dia tu bergoyang2... lagi faveret... cantik belakang kira... yang penting sedappp..

Yana Shaiful said...

Salam Kak Q..sambil dgr alunan lagu yg mendayu yana amek 3 ketul kuih talam ekk hihii..
Yana br nk blaja bt kuih talam..bt ari tu jadi suka sgt..sblm ni asyik fail jer bahagian ats..^^

hazila said...

Akak suka kuih ni kalau lembut sikit.

Rohah said...

dah lama juga sy x makan talam ni...bestnya..

zila norazila said...

salam q..pagi tadi zila pergi ke gerai kuih ..terpandang jgk kuih nie..mcm teringin jgk nk mkn..beli ler 2 ringgit..tp mcm x puas ati klu x dpt seloyang mcm q buat tue..he hehe :)

Wani said...

sukanya dia kuih talam ... x pernah wat lagi segala jenis kuih tradisi neh... kalau wat neh confirm mak yang makan dulu... hihi

Nuwairani Ismail said...

kuih tradisional feberet kite ni. mak kite kalau ada ubi, dia suke rebus je. kite ni bahagian rebus2 ni tak gemar sangat (belum sampai selera mcm org tua lagi). jadi, kite selalu suruh mak kite buat kuih ni je. kejap aje dah habis, suke makan time sejuk2.

Shahriah Abdullah Novelis said...

QQ ini my fav kuih ni tau... fav sangat!!!! selalu beli.. ni dah ada resipi nanti nak cuba.. kalau malas terpaksalah beli heheheh

Delima Zamrud said...

D5 suker sgt kuih nie bulan pose suker beli thanks kongsi resepi ek :D

quinnie said...

kak pah...saya ini la pertama kali makan..hehehhe...kat sini cam tak dek org jual je versi ubi kayu ni..huhuhu

kak noor..saya bila teringin baru la rajin nak masak kuih muih ni..hehhehe

kak asma..saya pun kadang2 tak sempat nak ke blog akak...bw kat dashboard je..hehehhe

kak zana..oo sana byk jual ye...kat ipoh ni cam tak jumpa la..hehehhe..ubi kayu pun kadang2 je ada jual kat pasar malam rumah saya ni..hehehhe

rahel..bestnya boleh beli..saya kena buat sendiri kalau nak makan...huhuhu

kak amie..hehehhe..kes malas nak simpan santan lebih...makan sendiri gasak le lembit skit pun tak pe..heheheh

ogyep..ramai jugak peminat talam goyang2 ni ye..hehehhe

yana..hahahha...o.k kita pasang lagu ni lama2 skit biar puas yana dengar ek..hehehhe...kita dulu pun tak pandai jugak buat kuih talam ni yana...kekekek

kak hazila..betul tu...lembut senang nak makan..hehehhe

rohah...meh le buat kuih...kekeke

zila...untungnya bleh beli je...kita nak nampak kuih ni kat sini pun payah...huhuhu

wani...saya memang suka cuba pelbagai jenis kuih sebab makcik suka makan..hehehe

nuni...hahhaha..eh org muda2 pun makan ubi kayu rebus apa...tambah2 bila tengah malas nak buat kuih...hehehhe

kak sha..saya sebab tak dek org jual kat sini kak..kalau dak memang dah lama beli..hahahha

delima...citer bulan puasa ni kan..ish macam2 kuih best!! hehehe

quinnie said...

izah..hahaha..mesti geram je tengok kuih tu kena main ngan budak ye...kekekek

izah...nampak nya titile queen spam dah kembali la..hehhehe..sian dia..tak pe kita tetap publish kan komen awak..:)

kakbesah said...

alamak dh ktinggalan kretapi! xpdulik, nk komen gak. sedapnyer talam ubi ni.. arwah MIL akk memang expet buat kuih2 talam ni, tak mcm mnantu dia..haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...