Thursday, 28 June 2012

ROTI GULA

senang je rupanya nak buat biskut ni....:)

sesi nak menghabiskan roti...kekeke

Assalammualaikum..hari ni saya nak kongsikan satu resepi mudah yg saya ambil dari myr...resepi ni dari cik ina do do cheng@myr...terima kasih ina...merasa jugak makan biskut ni dari air tangan sendiri...selalu beli je..hehehhe..tapi dah lama juga saya tak beli sebab rega pun boleh tahan mahal jugak skang ni..baik buat sendiri..jimat habis...hehhehe

kebetulan dpt roti free paket panjang sambal dua bungkus...tak larat nak makan ...dari expired baik buat biskut ni..tahan lama skit...hehehe...biskut saya ni dah terlebih gula..patutnya tabur gula tu tak yah byk sgt..sekadar ada gula pun dah cukup dah....


ROTI GULA

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

beberapa keping roti
gula
planta

Cara2
Sapu roti ngan majerin atau butter, tabur gula, lepas tu ambik sekeping roti potong/gunting kepada empat bahagian. kalau tak nak potong pun boleh, tapi kalau potong empat senang nak simpan dalam bekas. Bakar atas redai suhu 160 celcius selama 25-30minit, api atas bawah . Roti gula dah nampak rangup , boleh angkat dan sejukkan sebelum dimasukkan kedalam bekas kedap udara. 

 

24 comments:

ibundo said...

oo.. gitu membuatnya..
Abah bundo suka makan roti gula ni. Selalunya beli kat kedai je.

ady said...

as-salam Q
Teringat masa kecil dahulu, pagi2 mak Ady selalu kasi mkn roti gula untuk b/f..mmg sedap roti gula ni mkn dgn secawan kopi..

Sari Yusa Ibrahim said...

hehe.. dulu masa kecik2 suka makan roti ni, tapi celup dalam teh o panas sampai lembik.. ekekeke

Delima Zamrud said...

wah best nie ...Cicah kopi o panas2 peeerrrghhhhhh mengancam jiwa sungguh huhuhu thanks kongsi resepi ek :D

maz said...

sdap tu Q cicah dgn kopi O...tgk2 dh hbis 3 kpingg..hehee..

ogyep yummy mellow said...

bagus... bagus... kadnag2 kita kat dapur ni memang kena creative sikit dalam pelbagai benda supaya tak membazir akhirnya, kan..

rahel said...

Salam Q..
Rahel suka sangat makan roti gula ni..celup kat teh panas..mantap la..nanti nak try jugak resepi ni..tq share resepi..

Torviewtoronto said...

looks wonderful

Ketuhar Panas Yatie said...

Thanks idea tu.. sebab kak rumah selalu ada roti dan bila dah expired tu buang je.... selalunya Yatie kalau kek coklat atau butter yang tak habis tu , potong nipis2 dan bakar jadikan biskut .

~K Ham~ said...

salam q.....akak bawak kopi o panas ni....boleh cicah roti bakar....

Ummi said...

Asslam Quinnie, apa kabar?? Lama tul akak x BW sini..huhu...bz ntah apa2, HSH pun dah bersawang2 dah tu... Sedap sangat lah sesekali pekena roti gula camni..no hal punyer..5 kpg sekali harung jek...hehe

Pen Biru said...

kena dgn teh o...terangkat!

zila norazila said...

salam syg q,arwah ayah zila suka btk mkn roti gula nie..he hehe upanya snang jew wtnye ..adusss..nnt zila nk tiru yew..

Chah said...

Q,

kak chah suka sekut roti gula ni..mmg heaven...tk penah pulak tetpikir nk buat sendiri...teruk tul kan..heee tq kongsi resepi...

tun_telani said...

tun biasa makan, sapu planta, pastu tabur gula.. pastu bakar atas non-stik pan.. heaven!!

Yana Shaiful said...

roti yg penuh nostalgia nii..tringat ms kecik2 dulu..arwah ayah yana slalu beli sbb dia tau ank pompuan dia sorang ni suka sgt mkn cicah teh o pns smpai lembik hihii.. skg mmg mahal..dh lah kecik2 jer dlm bungkusan ^^

Amie said...

oooo begitu cara buatnya ye Quinnie, selalunya beli aje kalau teringin makan, kali ini boleh cuba resepi ini. Terima kasih Q.

Norzie hany said...

Senang aje buatnya...bolehlah cuba nanti.

Nuwairani Ismail said...

nenek kite suke hiris roti bantal yang tebal tu pastu sapu marjerin, tabur gula, bakar guna dapur kayu. memang klasik betol.

quinnie said...

kak pah..saya dulu pun main beli je...memang suka biskut ni..tapi tak sangka boleh dibuat sendiri...heheheh

ady..betul sesangat tu..makan dgn air kopi paling syok..hehehhe

delima..saya dah lama teringin nak buat tapi asyik bertangguh je...dia guna roti yg murah baru sedap..hehehhe

kak maz betul tu...kruk krak duk makan sambil minum teh..hehehe

ogyep..betul tu..saya kadang2 roti lambat nak habis kat rumah ni..hehehhe

rahel..kalau ada roti lebih boleh le cuba..:)

torview..tq..:) must try...hehhehe

yatie..wowww..kek pun boleh jugak ye buat biskut..nak cuba la nanti...:)

kak ham..meh le...hehehhe

kak ummi..saya pun dah lama tak ke HSH..hari ni beli majalah ada akak kat dalam..heheheh

PB..betul sgt tu..hehehe

zila..sila lah copy ye..hehehe

chah..saya pun asyik bertangguh je nak buat..padahal senang ya amat..heheh

tun..kita kalau malas...tak bakar pun..makan gitu je..ahhahaha..pun sedap jugak...kekekek

yana..itu le pasainya...mahal tul rega biskut kering sekarang ni...rasa cam rugi je nak beli..hahahha

kak amie..saya pun dah lama tak makan biskut ni kak...kat sini kadang2 tengok biskut cam stok lama tu yg tak beli..hehehe

norzy..sila la cuba ye..:)

nuni...wowww guna api kayu? memang klasik!!! hehehhe

~~zana@pb~~ said...

Akak selalu buat roti gula hangus je, bakar atas kuali.
Nanti boleh cuba resipi cik ina kita ni, anak akak tu hantu gula.
QQ, bukan main lagi lagu ni berkumandang dlm rmh akak pepagi.

quinnie said...

hahhahaha...dah le lagu cina ye...kekekeke...ooo boleh la letak gula byk tapi nanti dpt sakit diabetis lak..hehehhe

kakbesah said...

salam Q, biskut ni begitu nostagik bg akk. kisahnye..setiap kali pregnent akk x bleh mkn ape2 kdang sampe bln ke5, roti keras tawar(bun keras tu) & roti gula ni cicah kopi @ oren F&N botol jer yg bleh diterima tekak.dlm hati bimbang jg tkut kurang khasiat, tp Alhamdulillah..sihat2 smenye Q..

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...