Wednesday, 13 June 2012

NASI BERIANI UDANG

 yummyyy!!!

makan dgn ayam goreng dan kuah asam..:)

Assalammualaikum..menu nasi briani ni saya masak 2 minggu lepas rasanya..hehehe..baru hari ni nak kuar entry...kebetulan hari tu makcik beli udang byk..tak tau nak masak apa..teringin nak makan nasi briani...rupanya ada briani udang ni...so saya pun cuba..rasa pun sedap..dan tak rugi cuba...resepi asalnya dari kak hanieliza..tapi saya ambik resepi ni dari blog cmg....apa2 pun terima kasih pada kedua2nya....

NASI BERIANI UDANG

Resepi: kak hanieliza


BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
8 - 10 ekor udang saiz besar, dibersihkan (mat guna udang galah)*
1/2 camca teh serbuk kunyit*
Sedikit garam*(*digaul rata)
3 tangkai daun ketumbar
750 ml air
250 ml susu cair
1/2 cawan lobak merah yang didadu
1 camca besar minyak masak
3 camca besar minyak sapi
1 helai daun pandan, disimpul
Garam secukup rasa dan secubit gula

BAHAN TUMIS :-)
2 biji bawang merah, dihiris
1 biji bawang besar, dihiris
2 ulas bawang putih, dihirs
2 cm halia, dititik
1 kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1 camca besar rempah beriani (mat tak letak, tapi tetap sedapp!!) Q tambah lagi rempah sebab nak pedas

BAHAN LAIN :-)
1/3 cawan kismis, goreng sedikit
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dan minyak sapi dalam periuk, masuk bahan tumis dan daun padan, tumis hingga harum dan bawang layu. Masukkan tomato, daun ketumbar, lobak merah dan udang, gaul rata dan goreng udang hingga kemerahan.
  2. Masukkan beras yang ditoskan tadi, gaul rata dan masak sekejap. Alihkan beras dan rempah ke dalam rice cooker, tuang air dan susu cair. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula, kacau rata.
  3. Masak nasi seperti biasa. Bila kering, tabur kismis dan sedikit bawang goreng. Biar nasi tanak betul2. Gemburkan, tabur dengan hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan bersama acar. Nak makan dengan dalca pun ok....

(nota: quinnie ambik kepala udang dan rebus..ambik airnya utk dimasak nasi)

15 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Q..
amboii pagi2 dah tayang nasi briani dok tergolek je udang tu minta dikasihani ke minta di bahami hehee sedap nampak tu kalau dpt rasa lagi bestttt

Tina Othman said...

sedapnya, saya suka mcm ni sebab lauk masak sekali dgn nasi kan, tapi tak tahan makan udang

jeles tgk udang besar2 tu hehe

Yana Shaiful said...

Salam Kak Q..pg2 g dh tayang ns ada udang..tergoda sudah..harus merempit kejap lg cari udang..xpnh mkn beriani udang..mst sedap ^_^

Nuwairani Ismail said...

kite siap beli 2 bungkus rempah beriani. punyalah tamak haloba. tapi belum terusik pun lagi. tumpang makan yang kak Q punyalah

HaSue said...

Wahhh..menyelerakan!!
Kena tggu udang saiz L atau XL baru best nak buat ni..skrg ada stok udang saiz S jek..huhuu...
mintak dulu sepinggan kak!ngee

Norzie hany said...

Assalam Q.
Aduhai...meleleh air liur tengok udang berlingkar atas nasi tu.Rasa lapar la pulak.

rahel said...

Menarik resepi nasi beriani udang ni..tak tahan nak tengok lama2 kat sini..

Sofea said...

amboiii rajin betul adik akak ni masak..sedpnya, meh sepinggan udang nak byk :)

tun_telani said...

kak Q~~ pun baru je buat nasi beriani.. tp hasben tun bw kamera gi opis, so x berjaya mengambil gambar..

quinnie said...

kak noor..hahahhaa..udang tu tengah tunggu nak kena ngap je kak..kekkeke...betul tu kalau org masakkan lagi best ye..hehhehe

tina..la ye ke..saya pun kadang2 gatal jugak makan udang ni...tapi selagi kesan dia tak mendalam sgt..i makan je...hahahhah

yana...kita pun baru tau ada briani udang...sedap weiiii

nuni..hhhahaha..kat rumah ni pun sama...ni nak perabih rempah la ni...tu yg kelam kabut duk masak...hehhehe

hasue...ooo saiz s memang tak puas makan..hehehhe...kita pun sebab saiz besar skit tu yg buat nasi...kekekke

kak norzie..jemput makan ye..hehhehe

rahel...i pun kalau tengok u masak nasi briani terliur je..hehehhe

kak pia..dah bleh makan udang ke? hehehhe

tun...kena tunggu 2round la gitu baru leh tangkap gambar..hehhehe...

Amie said...

Yeay...Quinnie dah mula dah keluarkan berianinya... sedapnya!

quinnie said...

kak amie..hehehhe...lepas tu saya buat briani ayam lak..kekek..nanti post resepi kat blog..hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q..

alahai buat kecur plak tgk nasi briyani udang :P

kakbesah said...

wee..sdpnyer.. biarpun dh ketinggalan ketapi, akk tetap nk cuci mate nengok nasi beriani udang Q tu..hee..

quinnie said...

mama...saya pun kecur je tengok balik gambar ni..hahaha..rasa tak puas makan je..huhuhu

kak besah..hehehhe..dah lama habisnya kak..ini baru nak buat tayangan amal..hahahha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...