Thursday, 3 May 2012

TUMIS PEDAS KACANG PANJANG



Assalammualaikum....hari ni saya tunjuk menu ringkas je....tumis pedas kacang panjang ni masak hari apa ek..tapi minggu lepas le..nak menghabiskan kacang panjang ..hehehe...

o.k...nak cerita pasal lagu hari ni..hhahaha...tetiba je bertukar dari lagu korea ke cina pulak...kekekek...saya sebenarnya suka jugak lagu2 cina ni...tapi tengok jugak....lebih minat kepada ost2 utk drama2 ni..kekekek...suka kat cerita ni sangat..tajuk dia it's started with a kiss...nama drama ni kalau dlm versi taiwan...suka kat pelakon lelaki dia...joe cheng..kekeke sungguh tinggi orgnya..huhuhu..dan suka kat watak dia dlm cerita ni...memang cair la dgn dia ni..hahhahah..adehhhh...so hujung minggu ni kita tukar tune la ye..hehehhe

TUMIS PEDAS KACANG PANJANG


Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2


1 ikat kacang panjang
3 - 4 sudu besar cili kisar
1 bawang besar dihiris
2 bawang merah*
2 sudu besar udang kering*
3 bawang putih* ( bahan* ditumbuk lumat)
minyak utk menumis
sedikit air asam jawa
garam dan gula
sedikit sos ikan

Cara2


1. mula2 panaskan minyak....lepas tu tumis bahan2 tumbuk...bila dah bangkit bau..masukkan cili kisar....tumis hingga terbit minyak....dah terbit minyak...isi air asam jawa...gula...garam...sos ikan....

2. bila dah didih...isi kacang...kacau2 rata dan isi bawang hiris...dah siap...boleh dimakan dgn sebarang lauk..:)

21 comments:

zila 4ever said...

salam kak q
kita selalu jgk msk camnie..pastu ratah2 jew..suka klu ada bunyi krukk krrukk lg..kiranya kcg nie kita masak kejap jer ..he ehhee sedapp jew tgok pic tue..:)japp kita nk google mana satu yg namanya joe cheng tue..:)

quinnie said...

hahahha..zila...nak berkenalan ngan joe cheng jugak ke..kekekek....

ijayuji said...

Salam kak q! dah seminggu kita beli kacang panjang konon2 nak buat mcm resepi kat rumah kak madiha, sampai skrg tak guna sampai kacang panjang tu dah jadi gemuk atau ringan atau pendek kata dah tak rangup ahahaha... kita suke masak sayur2 mcm ni, sedap ratah ajerrr niii :D

izahdaut said...

sedap nyer goreng kacang pnjang. bisa saya letak belaacan sikit. wah bestt.

amboi2 tuko tune plak ek kak. hehe

Bicara Kak Noor said...

Q sayang,suka akak tengok kacang panjang mesti ranggup gile ni kan leh try bila2 nanti sedapppppp meratah tu

Watierman said...

Assalam Dik Q....Akak ni tak makan kacang panjang sebab angin...tapi ganti dengan kacang buncis...sebab kacang buncis lebih manis...Akak pun suka buat goreng pedas letak belacan sikit cam Dik Izah tu ha! Ni kalau Q jumpa dengan anak dara Akak si Reena...mesti banyak nak kongsi minat tentang drama korea...actor & artis Korea....sampai kdg2 tu Akak dgn Hubby dipaksanya tengok Running Man...kdg2 tu both of us layankan jugak...nak wat cam mana...tinggal bertiga jer!

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Dear.. wahhh kacang panjang goreng macam ni fav akak... sedapnya makan nasi panas2 pastu lembik waduhh sedap sungguh!

Qasey Honey said...

asslm Kak Q...QH pon suka juga masak sayur ni...tp xbuh kt blog pon...simple kan...makan sayur ni tambah dgn telur dadar alahai sedapnya...terbayang2 dah...blurpppp...hehehe

adda syuhada said...

Sedapnya la sayur ni...kacang pjg ni masak la apa pun konpem laku jer...ratah pun sodap...

Chik Mimi said...

Q akak suka masak ni pastu ikan goreng garing ,makan tak ingat dunia hehehe

tun_telani said...

kak Q.. kalau kacang panjang, tun suka masukkan hati ayam ^^ tp yg pasti mmg tumis pedas jugak laa.
ps: pelik je sbb lagu cina arini ;p

tun_telani said...

kak Q.. kalau kacang panjang, tun suka masukkan hati ayam ^^ tp yg pasti mmg tumis pedas jugak laa.
ps: pelik je sbb lagu cina arini ;p

Wani said...

wahhh .. memang dulu tengok cerita neh haha// sama hobby lak kita ..hihi.// rasanya ni lagu utk season 1 .. say u love me ..wo ai ni la senang adoi haha dah jiwang dah... lama dah x dengar ..

kacang panjang lama tul dah x makan .. rindu la pulak bila dah lama x makan ..kena berpantang nya nak makan ni huhu.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

akak kalau kacangpanjang atau buncis...akak suka makan begitu aje tanpa dikacau dengan lauk2 lain - I LIKE

ogyep yummy mellow said...

ogyep suka amat sayur kacang goreng... memang menjadi makan nasinya nanti... tinggalkan utk kita sikit ya...

Yana Shaiful said...

Suka kacang panjang tp xleh mkn sgt.. yana ada angin 1 bdn..nama jer spesis kacang mmg xleh tahan..berangin je bdn lepas mkn tp klu org msk mkn jgk hihiii

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..

Ermmm..betul2 opis hour entry2 awak ni.. Penuh setiap hari dalam seminggu...hehehe..

Awak ni romantik kot Q sbb lagu2 dan cerita2 korea tu semua yg sentimentel2 biasanya..

Amie said...

Tumis kacang panjang ni sedapnya kalau rasa dia rangup ye Quinnie... asalkan berubah warna, terus angkat dari kuali...mmmmm makanlah dengan ikan gorteng ke, apa ke...sedap je.

dapurCikWan said...

Salam kak..kacang goreng tu..sedap tu! krup krap..rangup2 makan saja sedap tu =)

Rohah said...

sama sayur kita HARI NI...NYUM NYAM..

quinnie said...

izah....hahhaha...saje nak tukar angin..kekekke

kaknoor..betul tu saya makan sayur lagi byk dari nasinya...hehehhe

kak watie..wahhh tak sangka akak boleh layan jugak rancangan korea ye...hehehe...biasa la tu budak2 zaman sekarang memang minat korea..kekekke

kaksha..hehehhe...makan ngan nasi lembik sedap ye kak...kekekke...

qasey..hahahha...kita resepi simple pun letak kat blog sebab nanti senang cousin nak carik resepi...hehehhe

adda...hehehhe..betul tu...mesti licin ye sayur gini..kekekke

kak mimi..betul tu...saya gandingkan dgn ikan rebus goreng ni kak...hehhehe

tun...hahahhah..sian dia...tak leh dengar lagu tvxq lagi hari ni ye...kekekek

wani...hahahha..itu la kan..sape tak giler dgn joe cheng dlm drama ni..hot gileerrrr...hahhahha..adusss meroyan sat...kakakakka

kak paty..suka meratah jugak akak ni ye..hehehhe..saya pun sama jugak...nak makan nasi bebanyak sat gi gemok pulak..kekekke

ogyep...minat jugak ye sayur tumis gini...hehhehe..kalau dah malas2 tu memang ini la sayur kita...kekekke

yana..gitu pulak ye..kita boleh tahan lagi kacang..tapi kalau labu.,..memang tak leh..kekekke..tapi makan jugak...ngeee

kaknaz..hahahha..betul tu..ofis hour je kuar entry..kekekekke..akak saya ni nak kata romantik sgt entah la..hahahha..tapi jenis suka la citer2 romatik komedi ni...i like...hhehehe

kak amie...betul tu..masak tak leh lama biar dia rangup2 baru syok makan..hehehhe

cikwan..terima kasih singgah sini...:)

rohah..ooo sama ek..hehehhe..leh geng..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...