Saturday, 19 May 2012

GRILL BEEF STEAK n MASHED POTATO


Assalammualaikum...apa khabar semua? saya khabar kurang baik..itu sebabnya senyap je..hehehe..tak berapa sihat..ni pun tengah mabuk2 ubat lagi ni...demam..batuk..selesema..memang satu rumah kena...saya yg last..huhuhu....nak makan n masak2 pun tak dek selera....

resepi grill beef steak ni saya buat sebelum demam hari tu...dah 2 minggu kot rasanya....memang sedap dan simple je nak buat...teringin nak makan...hehehhe..resepi ni dari blog potret kasih @wana...terima kasih pada wana atas resepinya....saya suka resepi ni sebab senang nak buat dan rasa pun sedap...mintak izin letak resepi kat sini utk simpanan saya..terima kasih banyak2...

kepada yg sudi berkunjung dan meninggalkan komen..terima kasih banyak2.....Insyaallah kalau dah sihat skit pelan2 saya buat kunjungan balas ye.....terima kasih..:)


GRILL BEEF STEAK


Resepi: wana@potret kasih
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2


4 keping daging Steak
4 sudu besar sos tiram
1 sudu  besar sos cili atau sos tomato
1 sudu makan lada hitam ( di tumbuk halus)
2 ulas bawang putih ( boleh tambah  jika suka )

Cara
* Satukan semua bahan dan lumur pada daging. Simpan dalam petisejuk.  Peraplah semalaman sebelum daging dibakar.
** Semasa bakar jangan lupa renjiskan dengan sedikit minyak zaitun supaya tidak melekat kerana daging steak tidak banyak lemak.



Resepi Sos Perang ( brown sause ) @ Sos lada hitam



bahan:
1 labu bawang besar ( potong dadu)
1 sudu besar mentega
2 sudu besar tepung gandum ( ayak dulu takut macam-macam ada dalam tepung)
1 liter air ( lebih kurang dalam 1 jag kecil )
3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap (untuk menggelapkan sikit warna sos )
1 sudu makan sos tomato atau sos chili
1 sudu besar lada hitam ( ditumbuk halus)
1/2 kiub perasa ayam atau daging lembu.
Sedikit garam


Cara membuatnya
1. Panaskan mentega dalam periuk kemudian tumis bawang besar hingga layu.
2. Tepung gandum di larutkan dalam air hingga rata kemudian masukkan dalam periuk tumisan tadi.
3. Masukkan semua bahan lain termasuk sos-sos. Kacau atas api hingga pekat. Boleh di angkat dan dihidangkan.

* jika anda biasa guna kaedah white sos iaitu masak tepung gandum dalam mentega dulu baru masuk bahan-bahan lain boleh juga. Tapi saya lebih suka buat begini je sebab lebih senang.
** Anda boleh juga tambah cendawan dalam tin yang sudah dipotong-potong jika anda mahu.
Selamat mencuba!!!


RESEPI MASHED POTATO


Resepi: wana@potret kasih
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

bahan2


6-8 biji Kentang ( dikopek kulit, di potong dan di rebus hingga empuk)
1 sudu besar butter
1/2 cawan susu cair
sedikit daun bawang  (di potong2)
sedikit lada sulah dan garam

Cara membuatnnya


1. Satukan kentang rebus, butter, garam dan lada sulah kemudian lecek hingga hancur.
2. Masukkan susu cair. Kacau hingga rata. Kalau rasa- rasa terlalu pekat boleh ditambah sedikit lagi susu atau air masak.
3. Last sekali masukkan daun bawang yang telah dipotong-potang. Gaul rata dan bolehlah di hidangkan.

16 comments:

~~zana@pb~~ said...

alahai demam rupanya, rihat secukupnya dulu lps tu baru jengok dapur kwn2 tau.....
Akk pun ambik dr wana resipi ni....sedap :-)

Bicara Kak Noor said...

salam Q patut lah lama tak nampak demam ke sian,musim tu skrg ni ramai gak yg demam,tapi bila makan grill beef ni tentu ok sikit kot kan hehe
sedap ni sesekali layan je Q..

rahel said...

waaa...ada beef steak...ada mased potato..sedap tu..
Semoga cepat sihat yea..

tun_telani said...

wahh.. biru mata hitam ku. hihi... kalau tun jadi steak ayam nih ;p tun pernah grill daging sekali je, jadi keras kejung. mmg xde bakat. hihi

Tina Othman said...

wah sedapnya, tina pun suka guna resepi kak wana ni

moga cepat sembuh ye

ogyep yummy mellow said...

Q pun x sihat rupanya.. Ogyep pun x sihat juga.. Duduk baring ats katil lama2.. Sakit badan lah.. Nasib baik Ada iPad.. Boleh bw sikit2..

Menu omputih ya.. Anak2 suka amat ni.. Hari2 pun x pe..

Chik Mimi said...

Alahai Q sekarang ni musim orang tak sihat ler kat ofc tu dah macam koir asyik batuk je lepas 1 sambung lagi 1
sedapnya steak Q bila akak nak buat ni

zila 4ever said...

salam q
patutlh sonyapp jew demam upanya..kita pun sama jgk..asik batuk2 ew..nie baru ok cikit...sedapnyaa..klu sskali dpt menu omputih nie ok jgk kan:)

dapurCikWan said...

Kak Q pun tak sihat...ramainye yg demam sekarang ni.. cepat2 sembuh ye.. ;)

Mommy Alma said...

amboiii.....menu western pulak miker yerr.
sedap neh!

Nuwairani Ismail said...

baru sempat nak tinggalkan komen di sini...adoi...nasib baik tengok ni memalam. kalau tengok time pose konfem meleleh2 liurnya..

Anonymous said...

slm Q, ni bru nk blajar2 tulis komen kt blog, sukee tengok Q rajin msk.. brtambah2 sukee bila Q msk rspi akk..kihkih.. k,akk ucpkn slamat maju jaye dlm berbloging pd Q.. moga sihat selalu..amiin.

kakbesah said...

aduss, tak pndainye akk ni.. name tak interprem plak..huhu. sorry Q, akk bdk bru blajar..

Wattie said...

Salam Q,
Get well soon yer..... Bila dah pekena beef steak tu mesti segar balik hehehe

quinnie said...

kak zana....terima kasih atas doa....saya pun suka resepi wana ni ..senang nak buat..hehehhe

kaknoor...hehehhe...ada la rasa berselera skit nak makan...hahhahha

rahel...tq atas doa...memang sedap mashed potato resepi ni..saya suka..:)

tun...hahahah...kalau nak tau kita pun mula2 keras kejung jadiknya...buat kali kedua baru cantik je...just nice...hahahhah

tina...terima kasih atas doa...ooo dah pernah buat juga ye..:)

ogyep pun sakit jugak ye..heheheh..sama2 la kita ye..moga cepat sembuh...saya ni jenis susah skit nak baik batuk..huhuhu...

kak mimi..buat le kak..senang je..hehehhe...ye ke tengah musim rupanya ye...entah la dgn cuaca tak menentu...huhuhu...lambat nak sihat ni kak....:(

zila...itu la sebabnya senyap je...hehehe..tak larat le nak ngadap pc sambil berkokok ni...hehhehe

cik wan..terima kasih atas doa...Alhamdulillah dah elok skit..:)

kak alma..hahahha...ate sekali sekala nak jadik org putih gak...hahhaha

nuni..ni menu kita masa puasa hari tu sebenarnya..hahhahah..sedap je duk ngap ngap..ngee


kak besahhhh...wahhhh dah sampai sini ye...terima kasih kak sudi singgah sini..terharu rasanya..hehehhehe

kak wattie..terima kasih atas doa...:)

wana yusuf said...

salam Q,

thanks sudi cuba resepi ni... and salam kenal!! dan.... semoga cepat sembuh!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...