Friday, 11 May 2012

BIHUN SUP TULANG ALA HADNYAI


Assalammualaikum...selamat pagi jumaat buat semua...diharapkan sihat la semua...saya bersin teruk pulak semalam...jgn la kena selesema...malas nak melayan hingus...hahahhaha

bihun sup tulang ni dah lama jugak masak ni....masa ni tengah berkenan sgt dgn sup ayam hadnyai...ada tulang pun di hadnyaikan jugak...kekeke..cuma saya edit skit resepinya..dimakan dgn bihun dan gantikan dgn tulang...tetap sedap...saya suka sup hadnyai ni sebab senang nak buat..kekeke

apa2 pun terima kasih pada tuan punya resepi asal..pyhonda...:)


SUP AYAM HADNYAI
Resepi Asal : PYHONDA
olahan: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan-bahan 

  • sekilo tulang + sedikit daging yg dihiris
  • 3 ulas Bawang putih dan 5 ulas bawang merah, 3 biji cabai, 4 cm halia*
  •  2 sudu besar Ketumbar *
  • 1 sudu besar jintan manis *
  • 1 sudu besar jintan putih * ( blend bahan *)
  • 5 batang serai ditumbuk untuk pecahkan.
  •  2 biji bunga lawang, 5 biji buah pelaga, 3 ketul kayu manis dan 3 kuntum bunga cengkih
  •  daun sup, daun bawang
  • 3 kentang di belah 6
  • 1 helai daun pandan dan 4 hiris halia
  • bihun kuning
  • sambal kicap


Cara2

1. mula2 rebus tulang....masukkan tulang kedalam periuk besar....masukkan air secukupnya...daun pandan dan 4 hiris halia....tutup periuk dan masak hingga kuah didih.

2. sementara itu...tumis bahan dalam kuali...masukkan sedikit minyak....tumis bahan yg telah di blend...masak hingga terbit bau...lepas tu masukkan serai dan rempah 4 sekawan...masak lagi hingga rempah2 ni betul2 masak....dah masak tepikan.

3. bila kuah dah didih..masukkan bahan2 tumis dalam periuk..masukkan kentang....reneh sup selama 2 jam utk daging betul2 masak. bila dah cukup masak...letak garam dan gula skit...akhir sekali taburkan daun sup dan bawang....tutup api.

4. hidang sup dgn bihun kuning dan sambal kicap kesukaan anda....dah siap..:)

12 comments:

zila 4ever said...

salam q
makan dgn nasi impit pun sedap nie..x pun buh sambal kicap ..hirup kuah tue..alaahhaiii kecur pulak rasa:)

Bicara Kak Noor said...

salam Q bihun sup ni fav akak ni apa lagi tengok tang kuning2 tu bekenan sungguh!! kena tunggu fullhouse baru dpt buat ni tertarik dgn hadnyaiii tu

Qasey Honey said...

asslm Kak Q...waduhh bihun sup la pulak...sedapnya dh lama jugak QH xpekena ni...nk kena la lepas ni...bukan buat sdri yer...hahaha...nk buat jugak tp lmbt lg seru nk mai...

Watierman said...

Assalam Q puasa lagi erk...Akak baru dok teringat nak buat bihun sup ala Siam....dah Q pulak keluar n3 ala Hadyaai..Sawadikap!!! kita ni ada selera yang seakan-akan gamaknya yer! Akak hirup semangkuk kat sini lah ..dulu..bila2 nantilah Akak buat apa yang dok fikirkan tadi tu!!

Yana Shaiful said...

Sawadikap..kita singgah nk hirup bihun sup semangkuk..Alhamdulillah..kenyang sudah..bestnyaa :-)

dapurCikWan said...

Salam.sedap sup tulang tuh! versi hadyai plak ye...

tun_telani said...

anatara sup feveret...
saranghae saranghaeyo geudaereul saranghaeyoooooooo...
hihi.. suka lagu niii ^^

rahel said...

Wah..rajinnya buat meehon soup..suke sangat..kasi pedas2 kuahnya yer..

ummiaisyah said...

oh qaseh...ini le godaan terhebat hr ini!

quinnie said...

zila..betul tu makan dgn nasi impit pun sedap...kita sekarang ni beli je nasi impit..hahahha..malas nak masak sendiri...ngeee

kak noor..saya pun ini la 1 time dpt kuning cantik cam gini...ada teknik dia kak..hahhaha....basuh dulu bihun 3 kali..lepas tu rendam le dgn kunyit....dlm sejam gitu...kena sentiasa kacau supaya rata kunyit dgn bihun....ambik air rendaman tu lepas tu panaskan hingga didih...lepas tu celor.....elok je cantiknya walaupun dibasuh..:)

qasey..kita pun kadang2 beli je...hahahha

wahh kak watie..ala siam ye..cam ne la rasanya ek...bleh cuba gak nanti nih..:)

yana..burppp!! dah kenyang ek...hehehhe

cik wan..hehehhe...versi hadnyai ni mudah nak buat....:)

tun..hahahhaha..tu la kan...mendayu2 je suara yong dlm lagu ni...hehehhe

rahel...boleh je..hehehhe

aisya..ehhehe...sabar....kekekke

wanie said...

mak ai sedapnya...waniey pantang klu masakan berkuah r sup ni...memang suka menghirup...

Liza Razak said...

sedapnyerr !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...