Thursday, 31 May 2012

TERUNG MASAK CABAI


Assalammualaikum....hari ni nak tunjuk menu simple je...dah lama masak ni sebenarnya...ni baru nak letak kat blog...masak simple je..rasanya ramai yg pandai masak cam gini kan....:)

tapi sebelum tu nak ucapkan terima kasih pada kak besah kerana sudi singgah ke blog saya...tak sangka dan terkejut juga...hehehhe..sebab biasanya sembang kat myr je..hehehhe....moga persahabatan yg terjalin berkekalan .. sama2 lah kita kongsi ilmu...:)

dan tak lupa juga pada yg baru nak berkenalan dgn saya...salam perkenalan buat semua..terima kasih kerana sudi singgah sini..:)


TERUNG MASAK CABAI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

3 terung panjang
1 bawang besar dipotong bulat
1 bawang besar*
5 bawang putih*
sedikit belacan*
2 sudu besar udang kering* ( blend bahan *)
air asam jawa
cili kisar 2 senduk
2 sudu besar sos cili

Cara2

1. mula2 panas minyak... tumis bahan blend hingga terbit bau....kemudian masukkan cili kisar...masak hingga terbit minyak...

2. masuk kan sos cili....air asam jawa...terung...masak hingga teruk masak dan tambah air jika perlu. bila dah didih isi garam dan gula....bila agak2 nak terbit minyak...masukkan bawang besar...kacau2 rata...lepas tu bleh la tutup api...

16 comments:

Tina Othman said...

alahai sedapnya

saya kalau terung ni mmg suka, pajeri ke, masak bercili ke, tapi nak buat malas hehe

Qasey Honey said...

aduhh sedapnya...tliur tgk...lauk yg simple...tp bisa btmbh2 mkn ni...hihihi

Bicara Kak Noor said...

salam Q..
terung masak cabai selalu jugak akak masak sbb hubby suka ni hehee tapi hari ni no terung dah boliaw nampak cantik dan sedap lah Q punya tu...

myda_ahmad said...

kalau terung saya pun suka msk cm gini,tp anak2 x suka terung so jarang sgt beli terung....

quinnie said...

tina..sama la..saya pun suka sgt dgn terung..kadang2 beli buat ulam je..hehehhe

qasey...ni menu masa belum diet hari tu...memang makan tak hengat..hahahha

kak noor...saya kadang2 tak sempat nak masak cabai pun terung ni....makan mentah gitu je...colek dgn sambal belacan...pergghhh!!!

quinnie said...

myda...saya kadang2 masak sikit je utk tekak sendiri..hehehhe

kakbesah said...

terung dimasak apepun sedap kn, sbb tu lh hrganye mak tuan.. lebih mahal dri brokoli..huhu. tp, sambal Q tu memang mngancam lah, lg2 bila bubuh udang kering..bestnye..

quinnie said...

yuhuuu kak besah..hehehhe...betul tu kak..memang sedap kalau masak sambal cam gini..nasi pun byk makannya..hehehhe

betul tu rega kadang2 kita pun takut nak beli..hahahah..nasib baik la kat tempat saya ni murah juga reganya...hehhehe

atie @ ejay said...

salam QQ
hihi sedapnya..atie suka. tp kalau masak, makan sensorang je..suami tak makan terung:)

tun_telani said...

kak Q ^^ tun pun letak n3 terung arini. salah satu sayur feveret tun.. tiap2 minggu mesti beli.

~K Ham~ said...

salam q...dah ada terung cabai..goreng ikan kembung....walaaaaaa

dapurCikWan said...

cikwan suke gak terung ;))

Anna Qawina said...

tok..tok..nak nasik ado?

hana said...

dapnyer Q... aku antu terung! tp terung xde antu... hahahaha

kakfida myr tuh ada blog tak Q?

Nazrah said...

ada lagi ke lauk terung tu..??

Amie said...

terung masak gini memang sedaplah Quinnie... biasanya belah suami kalau buat kenduri di kampung memang masak cenggini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...