Tuesday, 6 December 2011

Cempedak goreng

tetiba je kuar menu cempedak...hehehe

tengah musim cempedak ke sekarang ni ye?

saya tak tau tengah musim ke dak sekarang ni buah cempedak...sebab tak beli..IL makcik yg bagi..diaorg duk kg memang macam2 pokok ditanam...kalau balik kg mesti macam2 yg diaorg duk kasi...tu yg kadang2 segan kalau balik kg tak bawak buah tangan...hehhehe...saya cempedak tak boleh makan byk sgt..nanti berangin badan....kalau kena angin pusing lagi tak tahan....tiap kali dtg angin tu rasa serik nak makan dah..tapi bila ada buah ni kat rumah...perkataan serik tu hilang tah kemana...hahahaha...sape bleh tahan dgn baunya...koman2 pun mesti nak makan seulas dua...kekekke

saya biasanya goreng cepedak ni guna adunan main agak2 je...tapi baru2 ni cuba buat adunan ni elok je bulat2 adunan tu membaluti buah dan tak berminyak sgt bila dah goreng tu...makcik suka..jadik nya lepas ni kalau nak goreng cepedak guna adunan ni je...:)


CEMPEDAK GORENG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 biji buah cempedak
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung kastard
1 sudu kecil tepung jagung
1 sudu kecil garam
1/2 sudu besar air kapur
air secukupnya

Cara2

1. masukkan tepung gandum, tepung kastard, garam, tepung jagung kedalam mangkok dan kacau2 rata...kemudian masukkan air kapur...kemudian masukkan sedikit demi sedikit air...agak2 la ye..adunan tak cair sangat dan tak pekat sgt...kacau2 adunan jgn bergentel...

2. panaskan minyak yg banyak dlm kuali....kemudian masukkan buah cempedak...salutkan buah dgn tepung..bila minyak dah panas boleh la goreng buah cepedak tadi...api jgn kuat sgt dan pelan sgt....sederhana je...goreng hingga kekuningan. dan masak toskan minyaknya...



9 comments:

Zaliedana said...

Assalam kak,sedapnyer campedak,tapi tuhla sjak dah bersalin ank ke 2 nih,kalo mkn byk cempedak n nangka nih,mmg angin,tapi mcm akak kata lah kalo da dpn mata,mmg balun juga,hihi..

quinnie said...

ct....mana bleh tahan bau dia..tambah2 yg cempedak madu..adeeehhh....mesti nak ngap jugak..angin belakang kira...hhahaha

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam Q...cempedak goreng sedapnya.Kami semua suka .Tapi mahal weh..kalau beli kat pasar malam ak berbalai.Bestnya sapa yang ada pokok

quinnie said...

kak ros..memang untung sape pokok sendiri..kita duk bandar ni memang kena beli la..kat mana nak tanam..hehhehe...kalau dpt yg jenis madu..buah gemok dan manis je...bau lak semerbak harum...kekeke

tun_telani said...

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!! cempedak goreng!!!!!!!!! nakkkkk!! nak!! nakkk!!!!!!!!

sabo sabo... nk blk kg dh ni.. blk kekgi kompom ada cempedak.. hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..k.atie minta izin copy resepi kuih bom pisang yer.Dh lama lak xmkn goreng cempedak..emmmmmm

Yatie said...

uwaaaa sedap tu makan cempedak goreng...makan time baru lepas goreng mmng best..kena kopi o lagi best..

cik cek said...

Harumnya bau cempedak goreng ni...esok kak cek nak goreng cempedakla jugak..ptg tadi beli kat pasar malam...emmmm...bestnya...

quinnie said...

tun...kat sana sah2 tka dek jual cempedak ni ye...kekek..kalau ada mesti melambung harga dia...kekeke

kak atie...saya baru je masak kuih bom pisang tu semalam...hehehe..

kak yatie..makan tengah panas2 memang best..hehehe...tangan pun berbau je lepas makan...kekeke

kak cek...nasib ada beli ye kak...kalau dak terliur tengok cempedak goreng saya ni...hehhehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...