Tuesday, 13 December 2011

DONUT KENTANG..ros jintan manis

Jom sarapan donut pagi ni..:)

memang gebu dan lembut walaupun pakai tepung gandum je...

 pelbagai bentuk..hahhaha..yg penting donut ni sedap..kekeke

Assalammualaikum dan selamat pagi semua....pagi ni saya sarapan dgn donut kentang dari ros jintan manis ni...rasanya rata2 dah pernah cuba donut ros ni tapi saya baru la hari ni berkesempatan nak cuba setelah berkurun lama menyalin resepi...hahaha...memang berbaloi utk dicuba sebab donut gebu dan sedap pada saya lah kan...tapi rata2 yg pernah buat pun memberikan komen yg sama..yg paling saya suka sebab resepi ni guna tepung gandum je...:)  saya buat 1 1/2 adunan...dpt la donut yg besar2 dan gemuks..hehheh...kes nak cepat masak la ni.tu yg buat besar2...hahahha...

kalau musim hujan ni..doh memang lambat naik skit....akhirnya saya letakkan doh atas jug air teh yg baru saya bacuh..maknanya wap panas dari jug tu membantu menaikkan doh donut ni..kalau dak jenuh nak tunggu...mau berjam2...hmmm nasib baik la dpt idea kan...hehhehe...kalau tak pun..boleh masak air dlm periuk..dah didih air tu..terus tutup..tutup dulu periuk tadi..biarkan kejap....lepas tu baru letak mangkok berisi doh..jgn letak terus...takut yis rosak pulak panas2 sgt nanti....kalau tak pun lapik la penutup periuk tu dgn towel...kita cuma nak dptkan haba panas skit je utk doh tu naik....paham ek...

apa2 pun terima kasih kat ros jintan manis atas resepi donut yg sedap ni...harap ros tak kisah saya kongsikan kat sini pulak....mintak halal ye...:) kat bawah tu saya sertakan resepi yg saya buat sebagai rujukan saya kelak kalau nak buat lagi donut ni...dan saya sertakan cara2nya sekali sebab saya uli tangan je tak pakai bm.


DONUT KENTANG
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahannya

250 gram tepung gandum
80 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)
2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit)
80/90ml susu segar boleh ganti dengan air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 1/2  sudu kecil)
( susu tu ros letak sikit-sikit klu 80ml tu dah memadai dan doh ok, kita guna 80ml je, klu rasa keras guna 90ml, sebab saiz telur yang digunakan lain-lain kan, di sini kena pandai agak-agak ye, doh jangan lembik sanngat, nanti donut meresap minyak bila digoreng.)

Caranya.

1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..

Doh yg saya buat ( utk rujukan saya)

400 gram tepung gandum
4 biji kentang saiz kecil- direbus empuk dan lenyek
4 sudu besar susu pekat manis dicampur dgn 100ml air dikacau rata
1 biji telur ( dipukul sedikit)
2 sudu besar marjerin

3 sudu besar gula
1 1/2 + 3/4  sudu kecil yis


Cara2


1. mula2 masukkan tepung dan gula dlm mangkok..gaul rata. kemudian...buat bulat ditengah2 tepung...sampai nampak dasar mangkok...masukkan yis...masukkan air susu dan kacau2 guna garfu...biar yis tu berbuih...kemudian..kacau2 rata dgn tepung..masukkan telor..kacau lagi..masukkan margerin..kacau lagi rata..masukkan kentang....lepas tu boleh uli hingga doh sebati. tutup doh dgn towel basah dan biar biar naik 2 kali ganda.


2. kalau mengikut adunan saya ni..doh agak lembut...saya memang nak adunan cam ni sebab doh yg lembut akan menghasilkan donut yg gebu..walaupun dah sejuk..memang susah skit waktu nak bentuk kan dia...tak pe la kan sebab nak makan sendiri..saya tak kisah sgt dgn bentuk nya janji bulat...hehhehe..


3. bila dah naik dohnya..tumbuk2 utk keluarkan angin....sediakan loyang yg telah disapu sedikit minyak pada pada loyang tu utk meletakkan donut yg telah diterap. buat bentuk donut..saya sapu minyak pada tapak tgn utk mudahkan saya membetuk donut...kalau tak mahir...boleh tabur skit tepung pada adunan masa nak terap tu...buat sampai habis.


4. panaskan minyak dlm kuali...masak dgn api perlahan...dah masak angkat dan tabur dgn gula...saya kisar je gula biasa guna blender kering...lepas tu salutkan pada donut.

8 comments:

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
nampaknya ini kali kedua pagi ini Kak Amie sarapan donut kentang, tadi dah makan di rumah Ct Delima...kenyangnya!

quinnie said...

kak amie..hahahha..itu la..sama lak menu hari ni..tapi kak ct cantik lagi la donutnya..hehehhe..saya memang teringin nak makan donut bergula ni..dah lama betul tak makan donut..kekeke

CT Delima said...

As'salam Quinnie

Menu kita sama donat kentang yang lembut dan bila digigit melantut naik balik donat tu..hehehe. melantun tu yang mahal tu..hahaha. Tahu tak buat donat ni memang payah kalau tak nak naik kan Quinnie. lagi satu petua kalau nak cepat naik musim2 hujan ni. panaskan oven 10 jap. bila dah bunyi oven tu masukkan dulang donat tu kompom boleh naik..hehehe.

Zaliedana said...

Assalam kak,sy pon pernah wat resepi kak ros nih,tapi versi keledek,mmg marbeles sungguh,coz gebu gebas..Akak wat besar2,cpt siap n kenyang jer kalo ngap sebiji,hehe..
Btw,tq kak atas wish anniversary sy ya..

quinnie said...

kak ct..saya malas nak panaskan oven..tu yg guna wap dari air bancuhan teh je...hahhahah..macam2 cara boleh dikongsi...dia bila terdesak ni memang bleh terbit idea...hehhehe

ct..kita lak dah lama tak beli keledek....memang dah lama nak buat resepi ros ni...ini baru ada peluang..kekeke

Liza said...

salam Q....bestnya kalau dpt mkn donut ni...kalau org bg lagi best....hihihihi

konde said...

wah donut kentang... Kreatif :)


Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

quinnie said...

liza..betul tu..org kasi free lagi best...kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...