Friday, 29 July 2011

Asam tumis melaka ikan kembong

suka sgt makan asam tumis ni atau nama lainnya asam pedas...heheheh

kalau ada baki kuahnya jgn dibuang...boleh tambah sardin lak...jadikla asam tumis ikan sardin...sedap tau....hehehhe

saya asam pedas versi melaka jugak yg boleh menambat hati saya....saya kalau yg resepi biasa tu kena org lain masakkan..kalau sendiri masak macam tak lalu nak makan..entah la...sejak kejadian termuntah makan asam pedas masakan sendiri..terus sejak itu saya jarang masak asam pedas...sampai la saya dpt resepi ni...itu pun lepas makan kenduri kat rumah jiran saya...balik tu cuba2 la buat sendiri...tapi tak berapa nak jadi...lepas tu tanya kat jiran....dan saya cuba buat balik....baru la rasa macam yg dia masak...

asam pedas melaka ni ada macam2 versi...tapi kalau yg ikan saya suka buat versi ni...dia rasa macam kuah kari skit...letak halba dan tak letak pun daun kesum, limau purut atau bunga kantan....kalau berminat boleh cuba resepi saya ni...saya masak minggu lepas gulai ni sebenarnya...kekekke

Asam tumis melaka ikan kembong

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2
7- 10 ekor ikan kembong
1 bawang besar *
5-6 bawang putih*
1 inci halia*
1 sudu kecil lada hitam biji*
1sudu besar ketumbar biji*
1 sudu besar jintan kasar*
1 sudu besar jintan halus*
1inci lengkuas *
2 buah keras*
1 inci kunyit hidup* ( blend bahan*)
20-30 cili kering** - direbus dulu dan toskan
1 sudu besar belacan ** (bahan **diblend lumat..isi sedikit minyak masak utk hancurkan biji cili kering)
1 sudu kecil halba
6-8 batang serai - diketuk bagi hancur
2 sudu besar asam jawa - dicampur dgn air
minyak tuk menumis, garam dan gula
2 paket kacang bendi
2 biji tomato - dibelah 6

Cara2

1. tumis minyak 1/2 cawan....dah panas minyak..tumiskan bahan blend * hingga naik bau dan masukkan serai yg telah diketuk tadi...bila dah agak kering airnya tumisan tadi...masukkan halba....kacau2 sekejap...baru masukkan bahan blend **....masak sampai pecah minyak....macam masak asam pedas biasa.....

2. bila dah pecah minyak...masukkan air asam jawa dan air secukupnya..ikut la pekat mana yg kita nak...jgn cair sgt..nanti tak best....masak sampai kuah didih dan bila dah didih..kecik kan api...nak bagi kuah tadi terbit minyak pulak....

3. bila dah terbit minyak kuah tadi masukkan buah tomato dan kacang bendi. kemudian masukkan ikan. biar ikan tu tenggelam masak hingga bendi  tadi layu atau bertukar warna ....kemudian masukkan garam dan gula...rasa kuahnya...kalau o.k boleh tutup api.......siap utk dihidangkan. kuah ni dia tak pedas sgt sebab kena pandai imbang rasa gula tu...dan tak jugak masam sgt...gula tu memainkan peranan....kena pandai imbang..:)

( nota: kalau ada lebihan kuah jgn dibuang...boleh isi telor rebus atau masukkan sardin...memang sedap tambah2 kuah ni dah dimasak lama rasanya lagi sedap)

19 comments:

Lovely Kitchen said...

sedapnya!!!

quinnie said...

salam kenal...e-na...ha...a memang sedap makan asam pedas...kuah kena banjir...hehhehe

izahdaut said...

woo kalau ada jintan rempah ratus ni mmg sedapkan.. alaaa tertelan2 air liur lak ni.. haishh ..ehee

CT Delima said...

As'salam Quinnie

Asam pedas ni fav kak ct tau. bila baca entri quinnie ni asik telan2 air liur jer. sabarrrrr...tunggu sampai petang ya..hihihi

quinnie said...

izah...sedap..makan tak muak sgt...rasa kari pun ada jugak...tapi bukan...dia tengah2 antara kari dan asam pedas..kekekke

quinnie said...

kakct...saya jarang masak asam pedas...tapi sejak pandai masak asam pedas style melaka ni..memang duk ulang ni jela..pakai ikan lain pun best jugak kak..janji jenis berisi..jiran saya masak guna ikan jaket...or cencaru...tak sangka sedap guna ikan ni...hehhehe...adehh kita lak terliur...kekkeke

cik cek said...

Tan...asam pedas memang fav kak ce...tak kirala asam pedas apa pun...memang suka...:)

quinnie said...

kakcek...saya lepas peristiwa muntah ituhari...memang yg ni je boleh telan...ataupun kena org yg masakkan..hehehhe..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
nie pun fav akak selamanya nie.. akak pun memang suka makan asam pedas melaka.. lagi2 kat p melaka.. mmg tu yg d cari dulu.. sedap tgk ikan tu tau

quinnie said...

waalaikummussalam...

kakdiana...saya memang suka kalau jiran saya ni masak..dia memang pandai masak2 ni..semuanya sedap belaka..hehehe...saya makan kat melaka belum pernah lagi...makan yg org melaka masakkan je...hehehhe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalamm...
wahh.. asam pedas letak rempah bagai ni akak tak pernah try lagi ni.. macamanalah rasanya yekkk.. boleh try one day.. nampak sedap.. akak mmg suka sgt asam pedas walaupun akak bukan org melaka atau johor.. hehe..

quinnie said...

waalaikummussalam kak ratna...saya pun sebab jiran masak tu baru tau ada masakan macam ni...hehehhe...saya org perak..memang tak pandai nak masak asam pedas ada rempah2 ni..hehehhe

Fiza Nordin said...

suke mkn asam pedas tp x pandai masak....bila terasa nak makan pergi kedai aje hihihiii

ijayuji said...

Salam kakak q yg di ingati selalu, kita baru balik niii, nak tumpang makan kat sini ada lagi tak asam pedas ikan kembong tu?? nak lady finger lebih2 dgn kuah lebih2 tgh lapo niii, ari ni kita makan specis rumput2 jerr wakakakaka...

Nurul said...

salam Kak q...
Sukanya asam pedas ikan kembung gini.. kalau kat rumah nurul x buat, kalau nak pi rumah mak mertua, dia selalulah masak asam pedas... dalam seminggu 2 ke 3 kali... tapi peliknya, hubbby nurul x suka lak asam pedas... ish2, x leh nak masak kat rumah...

quinnie said...

kakfiza...saya dulu pun tak berapa pandai nak masak asam pedas...dah byk kali masak baru lulus dgn cemerlang...hahhahah

hahhahah..ika...nak jadik embek ka duk makan rumput2 ni...hheheheh....kita pun suka bendi..tu yg letak sampai 2 paket..meratah yg lebihmya..kekekke

nurul...gitulak ye...patutnya bila dah makdia selalu masak mesti anak nye suka...kekeke..tak pe la awak makan jela kat umah mentua awak...:)

J.M.R said...

ganti ngn ikan sardin pon sodap nih...

Kak Noor said...

Asam pedas Melaka tak sama dengan asam pedas Penang ye!Terdapat rempah-rempahan seperti jintan yang digunakan untuk membuat asam tumis melaka ini. Asam tumis Penang lebih simple. Tetapi itulah kelebihan asam tumis melaka yang sedap tu kan! Nanti Kak Noor nak cuba buat.

quinnie said...

kak noor...asam pedas melaka ada rasa rempah...saya pun dha lama tak buat ni..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...