Tuesday, 26 July 2011

Sambal legi daging


dapat resepi ni masa tengok kat rancangan masak2 kat tv...memang pedas berapi makannya...dah namanya sambal...kekekek...suka sambal legi ni sebab senang nak masak...rasanya boleh jugak kalau nak buat versi ayam dan hati atau pedal selain dari guna daging ni..nak buat makan dgn nasi jenis2 berempah ni pun sedap jugak...tapi saya buat makan dgn nasi putih...kalau tak nak pedas sgt boleh kurangkan kuantiti cili nya...mungkin pada org lain tak pedas sgt..tapi pada saya yg tak berapa kuat makan pedas ni..memang berdesit bila makannya....:)

Sambal legi daging

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1/2 kilo daging - elok batang pinang...dipotong nipis
5 bawang putih - dihiris nipis
1/2 bawang besar - dihiris - kalau saiz kecil sgt buat sebiji
15 cili kering - direbus dan diblend
10 cili padi -ditumbuk lumat/ blend
1 sudu kecil asam jawa dibancuh dgn secawan air
kicap manis secukupnya
gula dan garam secukupnya
5 helai daun kari
1 bawang besar dipotong bulat
1-2 tomato dibelah 6


Cara2

1. mula2 panaskan minyak dalam kuali...goreng daging sehingga habis keluar airnya...api jgn kuat sgt..agak2 air nya dah kering terus angkat..tak yah lama sgt...tepikan

2. kemudian kurangkan minyak dlm kuali tadi...dan tumis bawang putih serta bawang besar yg telah dihiris halus...bila dah layu bawang2 tadi..masukkan cili kisar...tumis hingga cili masak dan masukkan cili padi pula....tumis hingga terbit minyak..

3.kemudian...masukkan daging yg telah digoreng dan air asam jawa...masukkan jugak kicap...masak hingga kuah tadi agak kering..rasa daging tu...kalau dah lembut boleh isi garam gan gula...kalau liat lagi..isi lagi air..dan masak lagi sampai kuah kering dan daging empuk....lepas tu baru boleh isi garam dan gula...kicap tu ikut la...tahap gelap cam ne yg kita nak...

4.akhir sekali..masukkan daun kari...buah tomato dan bawang yg dipotong bulat...bila dah layu bawang tadi...boleh tutup api...dah siap..boleh dihidangkan dgn nasi putih atau nasi2 lain...nak makan dgn lemang pun sedap nih...:)

( nota: sambal ni memang pedas...kalau tak cukup cili boleh tambah...kalau nak kurangkan pun boleh...kalau nak gantikan air asam jawa dgn asam keping pun boleh jugak...kalau ikut resepi asal tak letak pun bawang yg dipotong bulat dan tomato...tapi saya yg tambah...ikut selera masing2...)

12 comments:

Deliah's Deli said...

suka la resepi msk2 yg mudah n sedap mcm ni..tu biskut bwh tu bawa balik sebalang ya. :)))

quinnie said...

hehehhe..dell memang senang nak masak ni...rasa pun sedap...ngeee puji masakan sendiri dipagi hari..kekekek...biskut tu dapat sebalang je dell..buat satu bancuhan jek...kekekek

Along Maklong said...

salam iza..
kalau bahasa maklong legi tu manis.. hehe..
rupanya pedas.. kalau maklong memang suka pedas2 ni..

quinnie said...

oh iye ke maklong...saya pun tengok kat tv makcik ni masak...kiranya pedas manis la ni...heehhehe

CT Delima said...

As'salam Quinnie

안녕하세요.... hihihi

Kak ct lama betul tak buat sambal daging ni. tengok quinnie buat ni yang macam nak beli daging gak ni. boleh juga makan denagn nasi atau cecah dengan lempeng atau jemput2. kak ct suka buat macam tu, tapi kena lebihkan sikitlah sambal dia tu. kasi basah2 emm...sedapnya. Lom puasa ni boleh cakap sedaplah kan.. hehehe

quinnie said...

waalaikummussalam kakct...

ahhh ni jeles nih..cam ne leh tulis word korea nih? hahahhaha

saya pulak lepas tengok kakct buat soto...nyesal lak saya tak ambik rangka ayam masa gi pasar malam jumaat hari tu..huhuhu

Nurul said...

Salam, Kak Q...
Macam sedappp jer sambal legi daging tu... Nurul mmg hantu pedas, tapi sejak dah beranak kecik ni, dah x boleh nak makan pedas sgt... huhu ... ;)

Ayu said...

assalam q,
wah sambal legi daging nampak sedap..
akak kalau tengok amount of chili padi yang kat recipe tu confirm tak pedas pada akak..heheh..
family akak suka daging masak macam gini, 'legi' tu apa q?

che'iza said...

Kompem pedas nikan Q... suker.. suker... Tapi apa ker susahnyer nak menyebutnyer ni... Cam maner nak sebut legi ni Q....

quinnie said...

waalaikummussalam....

nurul...memang pedas sambal ni..utk budak2 kena kurangkan cili tu..hehhehe

kak ayu....saya lupa nak tanya kak makcik kat tv tu apa makna legi ni...hahahahhaha....saya pun tak tau la kak ayu makna sebenar dia....tau masak n makan je.....hik hik hik...akak suka makan pedas jugak ye....oh lupa lak...akak nye stok cili padi sekilo ye sebulan..memang sesuai sgt la masak ni kak....hehehhe...dah tak yah buat sambal belacan lagi dah...kekekeke

iza...kita nangis bila makan sambal ni...awak lak nangis kalau tak pedas...heheheh...memang sesuai sgt la pd yg suka pedas ni....kekekekke

Diana @ Melley Mey said...

yg nie mmg terliur akak tgk tau ... sambal2 nie mmg best kan ... kalau akak pun pasti nangis2 makan sambal yg pedas2 nie.. hihiiiii

quinnie said...

hehehhe...kak diana..memang pedas berapi sambal ni sebab letak cili padi...tapi lagi pedas lagi menambah nasi...itu yg bahaya tuh...kekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...