Wednesday 13 July 2011

Kerabu ikan tongkol


bestnya makan kerabu ikan tongkol nih..tak rugi mencuba...lagi lama perap lagi best rasa dia...dah lama teringin nak buat masa tengok kat rumah kakyani...lepas tu tengok kaknor lak buat...lepas tu ika...lagi siapa ek...mintak maaf la kalau tak sebut nama ye....rasanya ramai yg dah mencuba...tengok hasue , kak rosaliza, kak noorsha pun ada hantar laporan kat myr .memang simple je kerabu ni....saya buat makan dgn nasi goreng...nak ratah macam tu pun boleh....hehheheh.....resepi ni asalnya dari kak watierman@myr...terima kasih kak atas resepi nya...saya kongsikan resepi akak kat sini ye...

Kerabu ikan tongkol

Resepi: watierman@myr

Bahan-bahan ( Untuk 3-4 orang satu hidangan )

  • 1/2 ekor ikan Tongkol(ikan Kayu) sederhana besar
  • 2 labu bawang besar
  • 2 biji cili merah
  • 5 biji cili api (boleh tambah kalau suka)
  • sedikit air asam jawa dicampur dengan secubit belacan dibancuh
  • secubit garam ikut selera anda
  • air perahan limau kasturi/ limau nipis 
  • saya tambah buah tomato dipotong dadu dan separuh bungan kantan
  • juga sedikit gula

Cara-cara

  1. Ikan tongkol dicuci bersih dan dibelah dua
  2. lumurkan sedikit garam pada ikan dan dibakar
  3. Biar ikan masak sebelah baru dialihkan ke sebelah lagi
  4. Sementara menunggu ikan masak bolehlah menghiris nipis...bawangbesar, cili merah dan cili api
  5. Bila ikan dah masak perisi ikan macam nak buat kuah laksa
  6. Campurkan dengan bahan yang dihiris tadi
  7. gaulkan bersama dengan air asam & belacan, garam secukup rasa dan perahkan limau kasturi ....dah siap untuk dihidangkan...Cubalah!
(nota: sebenarnya makcik saya dah rebus ikan tongkol...lepas tu 2 hari tak masak2 jugak gulai lemaknya...akhirnya saya buat kerabu...tapi sebelum tu saya bakar sekejap ikan ni guna oven...agak2 nampak dah kering skit kulitnya saya keluarkan dari oven dan ambil isinya...)

9 comments:

Sheery Dream Cakes said...

selamat pagi quinnie..
pagi2 singgah cnie... terus akak lapar d buatnya tau.. sedapnya kerabu nie.. akak mmg suka kalau bab kerabu .. sedap

che'iza said...

Sedapnyer q mkn kerabu... Mkan lak ngan nasi panas-pans... dah lengkap dah tu... lauk sayur n ikan... 2 dlm 1....

cik cek said...

Salam Tan...boleh kab kak cek panggil Tan...ringkas dan mesraaaa...

Sedapnya kerabu ikan tongkol ni...kak cek dtg nak tumpang makan boleh ke...:)

Ayu said...

assalam quinnie, waduh dah beberpa rumah dah cuba kerabu ni..akak belum lagi ni..
mesti nak buat juga lah ..bila pulak ya?..rasa kat sini dulu aje ..
Quinnie thanks for the wishes for my girl tu ya..

quinnie said...

w'salam semua...dah petang baru menjengah rumah sendiri...hehehhe

kak diana..saya pun suka kalau makan kerabu2 ni...walaupun senang je nak buatnye...tapi kadang2 tu malas juge...hehhehe

iza...memang senangkan kerabu ni...tak yah lauk lain dah..hehhehe

adeehh kak cek...saya kena biasakan diri dulu bila org lain panggil saya tan ni...hehhehehe...lama2 skit baru leh terima kot...hahahahha

ler ingat kak ayu dah cuba...kekekek....comel anak akak dgn bunga raya dia tu...saya dah lama tak tengok pokok bunga raya ni...hhehehe

Nurul said...

Salam, Kak Q..

Singgah petang ader kerabu ikan tongkol lak ni... Cam menarik jer.... Makan ngan nasi panas2, cukup dah ni jer lauknya... :)

quinnie said...

w'salam nurul..kalau agak2 malas nak masak memang sesuai sgt makan kerabu ni..semua dah ada...kekekek

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie...xpernah mkn kerabu ikan tongkol nie..leh cuba.

quinnie said...

atie...rasanya kalau ikan lain pun best jugak kalau buat kerabu ni...ikan kembong ke...lain kali saya nak cuba ikan lain lak...hehhe...baru perasan hari ni sampai 3 org post resepi ni kat blog masing2...kekekke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...