Tuesday, 5 July 2011

Sambal macang dan pak choy rebus

tengah musim buah macang ni baru la boleh merasa makan sambal macang...kalau tak nahan air liur je la kalau teringat buah ni bila bukan musim dia...hehehehhe...

kalau makan sambal macang...saya suka makan dgn sayur bak choi ni masak rebus2 je..

saya kalau masak lauk cam ni memang makan byk...heheheh...suka makan sayur rebus2 cam ni dgn sambal...tak kira la sambal apa pun...tapi paling best kalau dpt makan dgn sambal macang atau kuinin....lauknya makan dgn ikan goreng...nasik panas2...memang boleh tegang perut dibuatnya kekenyangan...heheheh...kebetulan pegi pasar malam ada pakcik tu jugal...buah besar la jugak...rega rm1...kira o,k la tu...biasanya saiz buah kecik lagi dari ni tapi rega sama....rasanya ramai yg pandai buat sambal ni...tapi saya letakkan jugak resepi ni kot2 ada yg tak penah menumbuk sambal tapi teringin nak buat....

Sambal machang

Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

20 biji cili padi
2 cili merah jika ada - saya tak dek stok
1 sudu besar mumbung belacan
1 sudu kecil garam
1 sudu besar rata gula
1/2 cawan ikan bilis dibasuh dan tos - nak tambah lagi pun boleh
1 biji buah macang - saiz besar


Cara2

mula2 masukkan cili padi, cili merah, gula, garam dan tumbuk lumat...kemudian masukkan ikan bilis tadi...tumbuk kasar2 je...dan masukkan buah macang...buah pun tumbuk kasar2 je....dah siap...

Sayur pak choy rebus 

Bahan2
1 ikat sayur bak choi - basuh dan tos
1 ulas bawang putih - hiris
sedikit halia - hiris
garam
air secukupnya

Cara2

masukkan air , bawang putih, halia dan garam kedalam periuk kecil...masak hingga air didih....bila dah didih...masukkan sayur tadi dan terus tutup api...kemudian kacau2 sayur tu biar rata tenggelamnya...saya jenis tak suka sayur lembik2...tu yg tutup api cepat..lagi pun air panas tu akan lama2 nanti akan lecurkan jugak sayur tu..jgn risau kalau nampak dia cam tak masak lagi masa tutup api tu....dah siap...boleh jugak kalau nak letak ikan bilis kat dlmnya masa didihkan air tadi...


6 comments:

hazila said...

Musim macang / bacang ke sekarang? Sedapnya, dah terasa rasa kat tekak ni.

Kak Rosaliza said...

assalam Q, sedapnya , macang tu yg msk ke yg hampir msk. kalo dulu akk pernah mkn tp yg buahnya tua je... sedapnya

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam quinnie..nampak jer sambal macang..bedesup mai sini.klu ada pucuk ubi rebus lagi ngam buat cicah..hihi

quinnie said...

kak zila...tengah musim rasanya sekarang ni kak...dia biasanya kalau tengah musim durian ni ada la dia pun nyelit sekali...hehehhe

kak liza...buah yg dah masak...isi dah kuning...baru sedap makannya...heheheh

iye lah atie...buah ni kalau jiran sebelah tengah nyambal pun bleh dtg aura bau dia dibawak angin...hehehehe

ijayuji said...

Salam kak! dah tido ka?????? dtg malaam2 niiiii :D dah terbau bau bacang sedapnyer! dulu suke makan tp selalu dpt yg bsuk dlammyerrr! huh! dibuat sambal gitu lag sedap ya kak :D

quinnie said...

tengah tido2 ayam...heheeh...skit nye panas...rasa nak berkemban jek...hahhahah...iye lah ika..akak pun beli nasib baik la elok luar dan dalamnya....heheheh...jadik la dpt makan sebiji buah ni jgn nanti teringin lak bila dah habis musim...kekekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...