Monday 18 July 2011

Gyeran jjim (steamed egg) for yoebo :)

telur kukus versi korea pulak...

yang ni rupa sebelum makeup...hehehhe

jgn terkejut kita tukar gambar wall kita lagi..hahahahha....tengah duk angau dengan lagu kiss kiss nyanyian yoebo (husband)...kekekek...kita memang minat sgt dgn lelaki hensem kat wall kita ni...kim hyun joong nama dia...si ika kenai la...hahahahah...kan kan? saper pernah tengok citer drama boys over flower dgn playful kiss...ini la dia orgnya...kekekeek...saya nak citer skit....saya mula2 tak minat sgt dia ni masa tengok bof..minat lagi kat lee min ho...tapi lepas saya dapat tau khj ni ada group nama ss501...kita pun duk carik la kat yt....rupanya best group dia ni...lagu2 semua sedap...dari sini la kita ni boleh jatuh chenta dgn kpop ni...memang lepas tu tengok segala reality show diaorg ni....gelak2 terbahak2 dan sampai nangis2 pun ada jugak masa tengok ni...hahahahah...dari situ la kita ni kenal dgn lebih dekat lagi dengan si khj ni...hahahahah...jgn tak tau boleh kata kita tau semua pasal dia..termasuk la yg 4 org lagi ahli yg lain....hahhahaha...kira nya tergolong dlm peminat tegar jugak la ni...tripple s...nama fan tuk ss501..kekekekek....lepas 5 thn...group ss501 ni tak sambung sain kontrak dgn comp derang dsp...comp tu sebenarnya yg jual mahal tak nak sambung kontrak....tu derang skang masing2 buat solo aktiviti...masa tengok last mini showcase derang...memang saya nangis menitik2 air mata sebab sedih sgt masa tengok show tu....sebab semua group member pun nangis sama2 dgn fan...adeehhh...memang tak bleh lupa part ni. .itu la sebabnya sampai sekarang saya tak sanggup nak ulang balik tengok..kekekek...sebab kan khj ni jugak la saya boleh suka sgt dengan lagu falling slowly..tambah2 tengok dia main gitar pulak waktu tu...adehhhh...cairrrrr...hahahaha...

k lah....terlebih lak melalutnya...kekekeke....kita citer pasal telor ni pulak....sedap telor ni rasa lembut2 je...saya tak pernah makan telor kukus2 ni...selalu buat goreng je....tapi memang berbaloi cuba...sedap makan gitu je....nak makan dgn nasi dan roti pun o.k....steamed egg versi korea ni dia ada tambah air skit...lepas tu saya tambah daun bawang sebab nak kasi ada sayur kat dalam dia....heheheh...tapi kalau tak letak pun o.k je sebenarnya...nak buat pun mudah....resepi ni saya ambik dari maangci lagi...thanks maangci....boleh pegi dekat sini  kalau nak tengok gambar yg asal....bila makan telor ni dlm mangkok cam tu..makan nasi pun nak isi dalam mangkok jugak...makan dgn sudu...kekekek...saje gatai...kekekek

Gyeran jjim (steamed egg)

Resepi asal : maangci
Resepi:qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

3 telor ayam
1/2 cawan air
3 sudu besar sos udang/ sos ikan - saya tak dek sos ni jadi saya letak kiub ikan bilis skit
3 helai daun bawang dihiris
1/2 bawang besar  di hiris - saya tambah1/2 bawang putih di cincang halus- saya tambah
sedikit lada sulah - saya tambah
sedikit garam

mayonis dan sos cili utk hiasan

Cara2

1. mula2 panaskan kukusan. kemudian pecahkan telor dan masukkan dalam manggok bersama2 bahan yg lain..kecuali mayonis dan sos cili....kemudian kacau2 rata telor tadi...

2. sediakan loyang2 kecil...sapu sedikit mentega pada loyang...kemudian isi telor tadi dalam setiap loyang sehingga habis. apabila air kukusan dah mendidih...boleh la dimasukkan telor tadi dan kukus selama 15 minit.

3. bila dah masak...boleh keluarkan telor dan paipkan dengan sos cili serta mayonis jika suka...dah siap...sedap dimakan panas2...

(nota: boleh ikut resepi asal kalau tak nak tambah2 bahan seperti yg saya buat..boleh jugak kalau nak letak sayur2 lain kat dalam telor tu ikut selera anda..saya buat 2 adunan dapat la 6 loyang kecik tu...)

6 comments:

CT Delima said...

As'salam quinnie

ni betul2 dah kemaruk dengan penyanyi korean dah ni ya..hihihi. jangan kak ct pun terikut sama udah. dah kes berat pulak nanti. tak boleh nak memasak dan tak berasaplah Dapur CT tu hehehe.

Rasanya kak ct ada terjumpa buku masakkan dari korea ni, tapi Hb kata tak payah beli, sebab tak pandai nak makan masakkan dari sana.. hihi. jadinya tengok ajelahhhhh.

Nuwairani said...

hihih....tak sempat nk kejar trip kak q ni....sy caru je buat sandwich telor kak q...sedappppp

Ida,Japan said...

minatnyer Q kt penyanyi korea erk...mesti minat juga drama2 korea ni..k'ida kalau layan tak leh stop, sbb tu malas nk layan...takut kerja lain terbengkalai karang

quinnie said...

kakct...thn ni saya dah slow skit pasal korea2 ni...heheheh...ambik pot mana yg perlu je...hahahhaha...memang masa mula2 tu macam tak boleh mengawal diri skit..skang dah boleh kontrol...hehhehe...suka tengok gambar masakan derang...cantik...hehehhe

nani...slow2 je...menu akak bukannya susah sgt pun..simple2 je...hehehhe

kak ida...saya tahun ni memang dah kurangkan semua pasal korea ni...hehehhe...ni semua mengimbau kenangan2 silam je...hahahah...saje nak memeriahkan blog ni...boring jugak kalau duk citer pasal masak je...sampai dah tak tau nak citer pasal apa...kekekek...tu yg selit2kan skit memori2 indah kita dgn kpop ni...hahahahah...memang nak berenti terus susah skit...kena slow2 kurangkan...hehehhe

anymz said...

amboi quinnie...memang kemaruk citer korea betul tu ya..hehe
masa akak muda2 dulu cuma ada citer hindustan je.itu pun tak reti nak ikut sangat..tapi tak di nafikan ada hero yg hensem2..hehe

terima kaseh atas doa quinnie utk adik akak tu ya.
sangat2 di hargai..semoga segalanya di permudahkan olehNYA..amiiiin.insyaALLAH.

quinnie said...

baru hari ni bleh balas...hehhehe...thn lepas paling kemaruk dgn drama korea ni kak...thn ni dah slow down dah...tak follow sgt dah...hehhehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...