Friday, 15 July 2011

BIngka lemak tepung pulut


suka makan bingka tepung pulut ni...rasa dia ada iras2 macam dodol skit...makcik saya suka kat kuih ni..dah lama dia suh buat lagi...tapi tak terbuat2 jugak...heheheh..sejak dah pandai guna acu pecah 8 ni...semangat nak membingka berkobar2...kekkekeke....kuih ni dia lembut skit..kalau guna loyang tu memang susah skit nak potong...tu yg saya guna acu pecah 8 ni...satu bancuhan dapat la 2 ketul kuih ni....kalau agak2 teringin nak makan dodol baik saya buat kuih ni je...hhehehe..nak tunggu saya  mengacau dodol entah bila2 nak buat pun tak tau la...rindu pulak kat kaknis bila sebut ayat ni..hehhehe...resepi ni saya ambik dari kakfida@myr yg femes kat myr tu....hehhe...terima kasih kak atas resepinya....saya kongsikan resepi akak kat sini ye...:)

Bingka lemak tepung pulut

Resepi asal: kakfida@myr
Resepi:quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( loyang 8 in / acuan pecah 8 )

  • 450 ml santan* (200ml KARA + air)=(1kotal kecil santan + 1 cwn air)
  • 150 g gula melaka*(racik halus2=3/4 cwn) -saya pakai gula merah 
  • 100 g gula pasir*(1/2 cwn) - saya letak 1/3 cawan 
  • 1/2 sk garam*
  • 2 helai daun pandan* - disimpul
  • 1 sk esen vanilla
  • 250 g tepung pulut (2 1/4 cwn)
  • 200-250 g kelapa parut putih (2 cwn padat) - (yg segar lebih sedap)
  • sedikit bijan utk taburan - yg ni saya tambah

Cara-cara

  1. Masak bahan2 bertanda hingga mendidih.Tapis, sejukkan dan tambah esen vanilla. 
  2. Tepung pulut dan kelapa parut digaul rata di dalam mangkuk lalu tuangkan adunan santan dan gaul hingga sebati. 
  3. Tuang adunan ke dalam acuan atau loyang yang disapu minyak dan dialas daun pisang jika suka. 
  4. Bakar di dalam oven yang dipanaskan dulu, dengan suhu 160C selama 30 min atau hingga masak. 
  5. Sajikan kuih setelah sejuk atau ketika masih hangat.
(nota: lain kali kalau saya nak bakar kuih ni saya guna rak yg akhir dan pasang fan...masak 40 m api 180c.)

11 comments:

ijayuji said...

Salam kak! annyeong! haishh! lambat lah akak nii! wakakakakaka..... ni dah jadi baja kan???? huh! nak buat jugak ari niiii, memula plan nak buat mlm tadi, tp akak tu lahhh! kita tgk korean movie kat tv wakakakaka.... sampai kul 1 pagi :P akak puasa tak ari ni?

nuwairani ismail said...

assalam kak Q...dah lama saya duk usha2 resepi bingka...seru dah sampai, tapi takde masa nk buat lagi...kene cari jugak ni acu pecah 8

Cheq Sue said...

amboi...wanginya sampai ke CH dah pagi ni...

anymz said...

akak tak pernah makan lagi kueh ni tapi boleh di cuba jugak.tak cuba tak tau kan? :)

Ida,Japan said...

slm Q...sedapnyer bingka!

Ummi said...

Assalam Quinnie...waaah bingka tepung pulut eh? X penah makan lgk...tp kalau kuih bakar tepung pulut mcm jual kat pantai timur nih akak penah makan laa...sama ke eh? Nampak sedap..akak suka yg base tepung2 pulut nih..kalau beras pulut lg laaaa..x hengat dunia..heheh

quinnie said...

w'salam semua...

hahhaha..ika...tau pun dia kuih ni dah jadik baja...hehhehe...sebenarnya kita makan skit je...ingat esoknya nak makan lagi...sekali makcik kita dah perabihkan...heheheh..kita puasa hari ni...:)

nuwairani...esok kalau dah beli acu pecah 8 jgn terus pakai je...nanti kita kasi tau tips sebelum pakai acu tu dgn lepas pakai acu...nak menulis dari sari kehari asyik tak buat2 lagi je....hehehhe

sue...memang wangi baunya...ala2 dodol gitu...hehehhe

kaka anim...kalau suka makan dodol bolehla cuba kuih ni....hehehehe

kak ida..kita tengah semangat membingka nih...kekekek...kita kalau kek ni kureng skit...derang kat rumah ni tak berapa nak makan...kuih2 ni derang leh telan...hehehhe

kak ummi...rasanya bingka dgn kuih bakar ni sama je kot...hehehhe...sama la kita memang suka pulut2 ni...hehhehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
bingka lemak tepung pulut nie akak lom perna lagi merasa tau.. nampak sedap tu.. rajin quinnie buat bingka yer.. akak nie selalu jer gagal membuat bingka.. huhuuu..

ibundo said...

bak mai sepotong...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Quinnie..xpernah mkn bingka camgini...nampak sedap.

quinnie said...

w'salam semua...hari ni baru leh balas...hehehhe...

kak diana..saya buat bingka la paling suka...senang keje...godek2.. lepas tu kita bakor je...heheheheh

kakpah kalau dekat memang leh hulurkan seketul dua...hehhehe

atie...kalau jenis suka makan dodol boleh cuba bingka ni...dia iras2 dodol..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...