Wednesday, 27 July 2011

Bingka pisang


pertama kali makan bingka pisang......sedap jugak bingka pisang ni....rasa macam cekodok pisang yg versi kampung nye...tapi kalau cekodok biasa tu dia macam berminyak skit sebab kita goreng...yg ni tak berminyak sebab kita bakar...tapi rasa lebih kurang sama....bila masak sampai berkerak2 lagi sedap makan..sebab lagi terasa pisangnya....yg ni versi simple je...bahan pun tak byk sgt...saya ambik resepi ni dari lynnsham@myr...dia kata dia ambik resepi ni dari rubiah suparman...tu yg saya bersemangat nak cuba..saya ni memang suka resepi kuih dari rubiah suparman ni...sebabnya selalunya sedap...lynn saya kongsikan resepi awak kat sini ye...terima kasih atas resepi ni....:)

Bingka Pisang

Resepi asal: lynnsham@myr
Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 4 keping (guna acuan bahulu kemboja) )
  • 10 biji pisang
  • 2½ cawan santan
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula
  • Sedikit garam

Cara-cara

  1. Lecek 5 biji pisang. Masukkan santan, tepung, gula dan garam, gaul sebati.
  2. Potong/hiris baki 5 biji pisang tadi. Masukkan ke dalam adunan, gaul rata.
  3. Tuang ke dalam loyang yang telah disapu sedikit minyak dan bakar hingga masak (ikut kesesuaian oven sendiri).
  4. Jika nak bakar dalam acuan bahulu kemboja, panaskan acuan yang telah disapu sedikit minyak di atas api kecil. Tuang adunan hampir memenuhi acuan, tutup dengan tudung periuk/foil.
  5. Bakar selama lebih kurang 15-20 minit di atas api kecil. Kemudian, masukkan acuan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dan bakar pula dengan api atas selama lebih kurang 15-20 minit (saya bakar dengan suhu 210˚C).
  6. Ini gambar kuih yang telah dipotong.. tekstur kuih lembut dan sedap.. 
(nota: saya buat separuh je resepi ni..dapat la 2 kuih ni kalau guna acu pecah 8...pisang tu pulak saya campurkan pisang abu dan pisang emas...4 pisang emas dan 2 pisang abu dilenyek..kemudian  5 pisang emas dipotong2 nipis....utk cara2 no 4 tu..sebabkan saya ni pemalas...saya tak buat pun step tu...terus je bakar dalam oven...tapi api saya kecilkan 180c...lepas tu letak kat rak paling bawah...bakar 40 minit...)

9 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
akak x perna lg buat bingka pisang.. kalau x silap akak makan pun x perna lg bingka pisang nie... menarik yer resipi nie... mesti sedap tu sbb akak nie kalau bab2 yang ada perisa pisang nie mmg suka

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Quinnie..
Mcm sedap jer nmpk bingka pisang Quinnie lagi2 tang kerak2 tuh..hehehe

HaSue said...

alaa...stok santan lak kehabisan ni..kalo guna susu cair mesti x berapa lemak..ehe...
stok pisang ader jer tu..asik jadi kek/apam pisang aje kejadiannya.hihi

Nurul said...

Salam, Kak Q...
ader bingka lagi kat cni... nurul jer x terbuat bingka ni... bingka pisang ni mesti sedapppp... yang kerak tu lagi nurul suka... :)

Deliah's Deli said...

lagi bnyk kerak lagi best kan..suka la. :)

nuwairani ismail said...

dah lama tak menyinggah sini...bila tengok orang ada acu pecah 8 ni teringin nak beli satu...boleh buat macam2...pisang ni dibuat apa pon tetap jugak sedap!

Ida,Japan said...

.ye la,asyik2 buat kek/mapin/cokodok jer...tukar kpd bingka pun sedapkn Q

cik cek said...

Wah! boleh try ni,,,:)

quinnie said...

waalaikummusslam semua....saya tido seharian ni..ngatuk pulak..hehehe...ni baru terjah rumah...

kak diana...rasa bingka ni macam cekodok pisang jugak..cuma dia tak berminyak...hehehhe

mamahawa...tang kerak dia tu memang best...lagi terasa pisangnya...kekekke

hasue...memang bingka nak kena lemak skit..hehheh...tapi kalau nak gandingkan susu cair dgn santan cair awak tu boleh kot dibawak berunding...hehehhe

nurul...kita ni memang muka bingka la...hahahha...tah le..bersemangat nak buat bingka ni sejak ada acu pecah 8 ni...kekek...

dell..ramai rupanya peminat kerak ni...hehehe..kalau tak berkerak memang tak puas makan ler...ngeee

nani..beli jgn tak beli acunya ye...kekekek..kita nak menulis perihal acu pecah 8ni tak buat2 jugak lagi...bagus untuk beginner...

kakida...saya ni tak berapa nak pandai buat kek ke mapin pisang...selalu nya tak sampai tahap piawaian saya..kekek...baik buat bingka..semua duk makan...kekekek

kakcek...boleh cuba...senang je...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...