Saturday, 2 July 2011

Bihun sup daging tetel



sedapnya sup nih...ada iras2 rasa cam kat kedai tomyam....resepi asal sup gearbox...tapi saya ganti ngan daging tetel sebab skang ni kat umah suka sgt makan daging tetel ni dari  daging biasa..hehehhe...resepi ni saya ambik kat blog kak shuhairi shuhaini...kalau nak tengok resepi asal bleh gi kat sini...klik  tapi macam biasa la saya edit skit resepi sebab ada bahan yg tak dek tapi teringin  nak makan...hehehehhe...so kalau nak resepi versi edit bleh tengok resepi saya ni ek...

Bihun sup daging tetel

Resepi asal : kak shuhairi shuhaini@juicy cafe

Bahan2

1/2 kilo daging tetel - direbus 2 jam
air
1 serai dititik
1 kulit kayu manis*
1 bunga lawang*
2 buah pelaga*
2 bunga cengkih*
2 daun limau purut
bawang goreng utk hiasan
daun sup dan daun bawang utk taburan
bihun direbus dan tos
sayur sawi, carrot, taugeh
1-2 limau nipis diambil jusnya
2 kentang- dipotong kiub
1 tomato dipotong 6
garam dan sedikit gula

bahan blend
1/2 sudu besar ketumbar biji
1/2 sudu besar jintan putih
1 sudu kecil lada hitam
1 bawang besar
3 bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas


cara2

1.  rebus daging tetel selama 2 jam...kemudian tepikan...panaskan kuali...ambik sesenduk air daging tadi kemudian masukkan dalam kuali dan tumis bahan blend...masukkan jugak rempah tumis..bahan*...masak hingga kering dan naik bau...kemudian masukkan bahan tumis tadi kedalam periuk berisi daging tadi...tambah air jika kurang...

2. kemudian panaskan api dan reneh kembali periuk berisi daging tadi dan masukkan kentang...masak hingga kentang empuk...

3. bila kentang dah empuk...masukkan garam dan sedikit gula...kemudian masukkan carrot dan tomato....biar sekejap...kemudian tutup api...masukkan daun limau purut...air jus limau dan sayur sawi...rasa masinnya...

4. ambik mangkok...isi bihun, taugeh...daun sup dan bawang, bawang goreng dan curahkan kuah keatasnya...boleh dihidang dgn cili kicap.

5. cili kicap..cara nak buat...10 biji cili, 2 bawang putih...ditumbuk or blend kemudian isi kicap manis....

6 comments:

Cheq Sue said...

Q, daging tetel tu..... camana ye?

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya nie hirup kuahnya panas2.. cicah roti atau makan ngan nasi putih... mmg puas ati...

Ida,Japan said...

kita pun jakun gak...daging tetel pun tak tau...sup yg enak!!

quinnie said...

hehehhe....daging tetel tu nama lainnya...daging hancur kot...hahahhaha...saya pun tak tau le kot ada nama lain lagi....dia daging yg bhgn byk lemak2 putih tu...saya kalau tak panggil daging ni daging hancur...hehehhe...tapi sebab ada jiran saya ni org melaka dia panggil daging ni daging tetel..org melaka memang panggil daging ni daging tetel...

selalu kalau beli tulang...dia daging yg melekat kat tulang2 tu..ngeee..

memang sedap makan daging ni....lemak2 gitu...tapi kena masak lama la cam masak tulang gak..kalau tak jenuh nak nelannya...hehehhe

ijayuji said...

yuhuuuuu yuhuuuuu yuhuuuuu nuuna tgh buat apa tu?????? tgh layan drama ke??? kita ngendap niii wakakaka... tp ternmpk lain pulak wakakaka... Ok kita berbalik dgn tajuk menu kat atas tuuu ewaahhh! Kita suke bee hoon apa jenis sup pun kita suke tekak tgh tak sedap ni kalau dpt menghirup sup ni alangkah bahagia ibarat makan bersama LMH wakakaka....

quinnie said...

cehhh!!! ika....LMH dah siap kenyang makan dah ngan kim nie nie...hahahhahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...