Tuesday, 1 November 2011

Apam pisang kukus tanpa telor

elok menjadik apam ni...suka..:)

selalu buat rasa macam bengkang apamnya..yg ni elok je naik...ngeee


warna pun elok cantik...:)

selamat pagi......jom makan apam pisang kukus...:)..saya dah lama nak makan apam pisang..tapi selalunya tak menjadik bila buat...kekeke...semalam selak2 buku masakan saya...tengok resepi dari makcik saya kat kg...sempoi je bahan2 dia..telor tak dek..margerin pun tak dek..eh senang betul nak buat ni..tapiiiiiiiiiiiiiiiii...tak bantat ke nanti bila masak? atau pun rasa ala2 bengkang? heheheh...alhamdulillah...jumpa sudah dgn resepi idaman...hehhehe..ada resepi sendiri tapi tak pernah nak cuba buat...:) tengok kat cara2..adunan diperam dulu...ha..baru la rasa macam percaya ngan resepi ni..kekekek....apam ni sedap makan cam gitu je atau pun cicah ngan kelapa parut....pun sedap jugak...tapi saya suka makan dgn kelapa....apam ni dia tak la segebu kek...sebab tak letak telor ke minyak semua...dia macam apam....padat skit isi dia....macam apam nasi kot...panas2 memang lembut...

k lah meh tengok resepi apam yg sempoi ni...

Apam pisang kukus tanpa telor

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

2 cawan pisang masak ranum yg dilecek...lecek dulu lepas tu sukat dlm cawan ye..
1/3 cawan gula- nak manis lagi..buat 1/2 cawan
1/2 sudu besar soda bikarbonat
2 cawan tepung gandum- diayak

kelapa putih
sedikit garam

Cara2

1. mula2 lecek pisang...kemudian sukat...ambik 2 cawan..dan masukkan kedalam mangkok.....kemudian..masukkan gula dan soda bikarbonat...lecek bersama pisang hingga kuar buih dan gula hancur...

2. masukkan tepung yg telah diayak..kacau2 rata....kemudian perap 1 jam. panaskan kukusan....sapu acuan dgn minyak..kemudian isikan adunan dalam acu....bila air kukusan dah didih..masukkan loyang kukusan...dan kukus 25 minit. guna api besar.

3. dah masak boleh keluarkan dari acuan dan tabur dgn kelapa parut putih. kelapa parut tu...digaul dgn garam dan kukus dulu selama 3-5 minit...ini utk pastikan kelapa tahan lama....nak makan gitu pun sedap jugak apam ni...

(nota: tips berguna dari saya...nak dapatkan warna gelap macam saya tu..guna 2 jenis pisang..dan baru la rasa apam ni sedap..dan dapat warna yg cantik..timbul urat2 dia tu..suka tengok...hehehe...lain kali nak cuba perap lama skit..dalam 2 jam..tengok macam mana plak kejadiannya...)







15 comments:

Mas said...

lama dah tak buat apam...
sedappnya tengok....

izahdaut said...

pernah gak buat tanpa telur ni. mmg naik elok cume tak ler segebu yang guna telur kan.tapi kat sini tergoda dengan kelapa yang cantik tu. hehehe

cik cek said...

Q...
Memang lama dah tak buat apam...simple je bahan2nya...leh gak dicuba nanti...Q guna pisang apa ek...kak cek pun suka kalau buat apam...nampak urat2 dia tu kan...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
wah buat apam yer quinnie... apam pisang ek.. sedapnya tu.. akak suka makan apam pisang... nie versi x der telur yer.. akak perna makan versi yg x der telur nie..makcik2 akak selalu buat yg x der telur gini.. sedap

tun_telani said...

kak Q ^^ tun pernah try apam pisang tanpa minyak dan telur yg usha kat myresepi.. yg ni mesti lg sedap sebab perap dulu..

lina said...

salam q Ya ALLAH rajin nya..nampak sgt gebu

quinnie said...

mas..kita memang lama teringin nak makan apam pisang...suka yg macam ni..rasa asli pisang...:)

izah..ha..a tak la segebu yg apam biasa..tapi o.k la resepi ni..tak bantat...ada la jugak gebu nya tu..hehhe

kak cek..itu ah..cantikkan urat2 dia tu..baru la saya tau rahsia dia sebenarnya..huhuhu...saya guna pisang abu dgn emas..:)

kak diana..saya pun suka apam pisang cam gini..tak rasa macam kek...rasa apam..:)

tun...memang kena peram dulu la kalau jenis tak dek minyak ngan telor ni..kalau dak dia tak naik...:)

Zaliedana said...

Assalam kak,kita pon rini tayang apam pisang juga kak..Tapi pisang kalo dah ranum baru cantik jer urat2 hitam tuh kan..Sy nyer pisang segar bugar,nak mkn punya pasal,malas dah nak peram bagi ranum,hihi..

quinnie said...

kak lina...tak dek la rajin sgt pun...masak simple2 je..hehhehe

ct...sama lak menu kita ye..hehehe...dia memang elok pisang dha masak betul baru manis rasa apamnya..:)

chikadakbiru said...

salam Q...lama dh tak buat apam pisang..resepi Q nih nampak lagi senang....:)

Yana Shaiful said...

Yana xpnh bt/mkn lg apam pisang..nnt bleh try lah..xde telo..lg kita suka hihii

quinnie said...

dina...memang senang resepi ni..rasa pun puas hati..:)

yana...yg ni memang betul2 rasa pisang..kita suka apam cam gini..:)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Q..
Q, kak naz pun suka kalau buat apa2 yg menggunakan pisang, nampak urat2 pisang tu pada kek atau kuih tu nanti. Cantik!
Awak ni rajin betul buat kuih-muih kan. Tembam gak apam pisang ni. Mesti lembut.
Tu agar2 santan kat bawah tu cantik dan sweet jer kaler hijaunya..

nuwairani ismail said...

kite penah try resepi kak fida je...dia ada letak susu...tapi resepi kak Q ni lagi sempoi la...tengok elok aje kembangnye...hmm...leh try ni..

quinnie said...

kak naz...saya memang tercari2 cara nak bagi nampak urat2 pisang tu..sekrang dah tau rahsianya..heehhe...memang geram tengok bila timbul urat tu...:)

nuni..kita suka rasa yg asli cam gini...cuba la senang je...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...