Thursday, 24 November 2011

Sambal tempe jawa



saya memang suka makan sambal tempe jawa ni...biasa dulu makan waktu raya je sebab tak pandai masak sambal ni..itu pun makan kat rumah MIL makcik....sekarang dah pandai buat sendiri...:) so bila2 nak makan pun boleh je buat..saya pernah hantar resepi ni dulu..cuma kali ni saya masak tak letak ikan bilis atau udang..hanya guna hati dan pedal je..tapi letak byk la kan baru sedap..kekkeke...k la meh tengok resepi saya masak tempe ni...makcik kasi gred A+ kat sambal tempe ni...ngeh ngeh ngeh...kalau nak tengok versi yg lagi satu bleh tengok SINI


Sambal tempe jawa

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

6 ketul hati ayam*
8 ketul pedal ayam* (bahan direbus 15-20 minit) -kemudian potong kecil2
1 paket tempe - hiris nipis ( yg plastik)
8 biji kentang - hiris memanjang
2 bawang besar - saiz besar - dihiris nipis
10 ulas bawang putih - dihiris nipis
10 cili merah - hiris nipis
1 ikat petai - hiris
1/2 ikat kacang panjang - potong serong
1 paket pucuk dan sohun - rendam kembang dan tos
1/3 cawan kicap pekat manis
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1/2 cawan air asam jawa - asam jawa dlm 1 sudu kecil ramas dgn 1/2 sudu besar belacan
1/2 cawan santan pekat
minyak secukupnya

Cara2

1. masukkan minyak yg byk dlm kuali dan goreng tempe sampai kuning dan angkat....kemudian tapis dan tepikan....lepas tu goreng pulak kentang hingga kuning dan tapis serta toskan..

2. kurangkan minyak tadi....agak2 tinggal 1 senduk....kemudian tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga layu dan naik bau...

3. kemudian masukkan hati dan pedal yg telah dipotong kecil dan kacau2 rata... masukkan air asam jawa yg telah dicampur dgn belacan....kacau2 hingga naik bau dan masukkan kicap...jika kicap tu kurang boleh tambah lagi...masukkan gula dan garam....serta santan....kacau hingga santan tadi didih dan terbit minyak...kalau pedal dan hati tu dah masak....boleh masukkan petai dan cili merah.....masak hingga naik bau petai....kemudian masukkan pucuk dan sohun...kacau2 rata....

4. kemudian masukkan sayur kacang panjang....bila dah bertukar warna sayur...boleh masukkan tempe dan kentang yg telah digoreng tadi....kacau2 rata dan boleh la tutup api....siap...dah bleh la makan....:)


10 comments:

ady said...

as-salam q
tempe, masak apapun sedapp q..sedap kalau letakkan soo hoon sambal tempe tu..

Chik Mimi said...

Assalam Q akak sukeee sambai tempe ni dah menantu wong jowo kan:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Quinnie..mmg poberet org2 jawa nih!

Anna Qawina said...

laki aku suka la ni..org jowo..hehe

Amie said...

Assalam Quinnie...
tempe banyak khasiatnya ye Quinnie...kakak suka makan tempe tapi kalau makan hasil tangan sendiri macam tak sedaplah pulak...(ngada2 ni.. he heheh)

Nurul said...

Kak Q,
suka3x... fav seisi rumah ni... walaupun bkn org jowo... hehe ;)

Yatie said...

Yatie mmng suka lauk mcm ni, sedap ratah2 je..

Wattie said...

Salam Quinnie,
Tempe ni kalau meratah habis satu pinggan kat akak

nuwairani ismail said...

kite penah makan sambal tempe mcm ni kat rumah kawan. maknya banjar tapi suke masak masakan jawa ni sebab bapak dia jawa...sedap sangat!
pssst : pedal tu feveret kite tau!

quinnie said...

ady..letak soo-hoon bebanyak memang best..hehhehe

kakmimi..saya belajar makan bila makcik kahwin ngan org jowo..kalau dak tak tau pun...hehhehe

kak atie..org jawa kalau hari raya menu ni kalau tak dek memang tak sah...hehhehe

anna..la ye ke..hehhehe...memang kena pandai masak la kalau cam gitu anna...hehhehe

kak amie..saya memula dulu masak pun cam tak jadik...bila dah lama2 tu..pandai2 adjust mana2 yg kurang..baru la best...hehehhe

nurul..kita pun bukan jowo tapi suka makan tempe...hehehhe

kak yatie..saya pun suka makan ratah..nasi isi skit je...lauk ni taruk banyakkkkk...hehhehe

kak wattie..itu lah kan..meratah memang best sgt..makan ngna lemang ke...huishhh...

nuni....belajar la masak sambal ni...senang je nak buat...buat sendiri bleh letak pedal bebanyak...kekkeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...