Wednesday, 30 November 2011

APAM TEPUNG GANDUM BERSUSU

dah lama betul tak buat apam ni...

suka apam ni sebab dah sejuk pun lembut lagi..:)

saje belang2kan dia...hehehe...gian dah lama tak membelang..kekeke

Dah lama betul saya tak buat apam susu ni....sampai dah ingat2 lupa pada rasa dia..kekeke...saya suka buat apam ni sebab senang...lagi pun sedap walaupun dah sejuk dia tetap lembut...apam ni sebenarnya boleh kembang setaman..tapi sebabkan saya guna acu jenis yg memanjang cam gini..dia cam tak sesuai kalau nak buat kembang2 sgt ni....kalau nak kembang setaman elok guna acu lompang...isi penuh2..nanti kembang la dia....saje buat belang2..sebab makcik suka makan yg jenis kosong tak dek letak sirap ros..saya pulak kalau apam suka letak sirap ros..dah tua2..tekak tak lalu nak makan benda wangi2 sgt ni..katanya..hehehe..last2 saya belangkan..lagipun dah gian nak membelang sebab lama sgt duk pendam hasrat...kekeke

resepi ni asalnya dari kawan mak saya...terima kasih ima dan ibunya..moga bertambah rezki ima sekeluarga...ima ni my bff...salah sorang ahli ILU...geng yg minat korea jugak..lama betul tak sembang2 dgn dia..miss u ma...:) saya pernah letak resepi ni kat myr...tapi kali ni saya kongsikan kat sini pula....biasa saya buat guna tepung susu..tapi sebab kan tepung susu dah habis kat rumah ni..yg ada susu perisa vanila..cam tak sesuai lak nak buat apam...so saya guna susu pekat manis...tetap elok je jadiknya...k lah meh tengok resepi kat bawah...


APAM TEPUNG GANDUM BERSUSU

 Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

 

Bahan-bahan

  • 2 1/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan susu tepung / boleh ganti dgn 2 sudu besar susu pekat manis
  • 3/4 cawan gula
  • 1 paket yis mauripan
  • 1 1/2 cawan air 
  • pewarna ikut suka -saya tambah sirap ros skit dan pewarna pink

Cara-cara

  1. mula2 ayakkan tepung gandum besama susu tepung jika guna susu tepung. (ayak sekali je, kalau tak nak ayak pun tak pe)
  2. satukan bahan ayak bersama dengan gula kedalam mangkok. gaul2 rata.
  3. selepas itu buat lubang kat tengah2 bahan tadi dan masukkan yis mauripan.
  4. masukkan air ditengah2 bahan tadi dan kacau2 yis bersama dengan air. kalau yis tu elok...dia akan mengeluarkan buih. kemudian kacau2 rata bersama dengan bahan2 lain sehingga sebati. ( jgn ada ketul tepung) masukkan susu pekat dan kacau2 rata.
  5. tutup mangkok dengan plastik pembalut atau pinggan pun boleh dan biarkan selama 1/2 jam ataupun 1 jam sahaja. resepi ni tak boleh peram lama2 sebab kita pakai yis sepeket...nanti dia rasa masam. 
  6. bila dah naik doh...bahagikan 2 dan salah satu adunan tadi masukkan pewarna pink dan sirap ros..lagi satu adunan dibiarkan seperti asal. kacau rata doh berwarna.
  7. panaskan air kukusan sementara nak tunggu bahan kembang/ naik balik. 
  8. boleh guna acu kuih lompang atau loyang biasa. macam saya buat ni saya guna acu jenis memanjang....sapukan minyak rata pada acu..sapu nipis je utk elakkan apam tadi melekat bila dah masak. kemudian masukkan adunan dlm acuan...kalau guna acuan macam saya ni..letak 3/4 je adunan..kalau guna acuan lompang...isi penuh2..nanti dia kembang bila masak.
  9. bila kukusan dah panas, boleh lah dikukus apam tadi. kukus dalam 20 minit...jika guna loyang biar lebih skit masa tu....30minit dah masak rasanya. guna api besar ye...
  10. boleh dihidang kuih apam bersama kelapa putih yg di kukus dengan garam. 
(nota: nak kukus apam kena balut penutup pengukus dgn tuala basah ye..nanti air menitik pulak..habis buruk nanti rupa apam...kalau nak buat 2 adunan..tak yah guna 2 paket yis..guna sepeket tu pun dah cukup dah....kalau jenis tak suka letak yis banyak2..boleh letak 1/2 paket yis utk satu adunan tu...)

    15 comments:

    Amie said...

    Selamat pagi Quinnie,
    tengok apam tepung gandum gini teringat masa kecik2 dulu bonda selalu buat untuk sarapan keluarga, warnanya pun sama tapi bonda tak bubuh susu... legi lemak rasanya ye Quinnie kalau bersusu...

    ady said...

    as-salam q
    wah...gebunya nampak apam ni..colour pun menarik..jarang apam letak susu..rasa lemak2 apam ni kan q..

    tun_telani said...

    morning kak Q ^^ terkagum tgk sepeket yis utk 2 cawan tepung.. hehe.. mesti kembang betul apam ni kan.. tp tun suka bau yis, so xkisah letak yis byk2.. hihi.. dpt mkn ngan kelapa parut fresh2 mmg nikmat nih.. duk pulak tepi bendang. wahh... lama nya x balik kampunggg!!

    dZana said...

    fav akk ni.. tak kira la apam ape pun.. suke mkn coz cepat kenyang.. pling best kalau kelapa tu muda..

    Sue @ Nenie said...

    Salam Quinnie...buat sarapan sedap ni...Tepung susu means susu tepung yaaaa, macam anelene ke, everyday ke or etc...?

    Macam menarik jeee....boleh simpan resipi ni

    Liza said...

    salam Q...Liza cpernah buat lg apam tpg gandum ni...nnt nk try gak la...Liza amik resepi dulu yer...thanx

    Wattie said...

    Salam Quinnie,
    Teringat masa kecik2 dulu, arwah ibu rajin juga buat apam tpg gandum, tp kukus dlm dulang, lepas tu potong bersegi2, memang sedap.

    cik cek said...

    Q....
    Campur ngan susu...emmmm...mesti sedap ni kan...

    EmbunRosaliza said...

    Assalam Q, mesti sedap, lemak2 apam ni, cicah kelapa byk2 lagi best

    quinnie said...

    kak amie..bila letak susu kurang skit rasa yis nya tu...rasa pun sedap kalau makan gitu je..:)

    ady..buat lah bila senang...mudah je nak buat dia..:)

    tun..kita mula2 pun risau kalau kuat sgt bau yis nya..tapi tak dek pun..janji jgn peram terlalu lama..hehehe...tak yah tunggu nak makan kat bendang baru nak buat apam ni tu....makan kat umah dah ler...kakakak

    kak dzana...saya pun suka apam...hehehe..senang nak buat....:)

    sue..ha..a tepung susu cap apa pun boleh....tepung susu anak2 tu pun boleh je..:)

    liza..silakan mencuba..:)

    kak wattie..saya suka buat dlm bekas2 kecik ni sebab senang nak makan...heehehe

    kak cek..cuba lah..senang je nak buat..:)

    kak rosa....apam cicah ngan kelapa memang sedap...hehehe

    chikadakbiru said...

    sonok p dapur Q nih..macam2 ade...sedap2 tgk

    quinnie said...

    lama tak nampak dina..:)

    ~Anis said...

    Sis sy dh cuba n mnjdi.sy mntk halal resepinya.sy kongsi resepi ni dngn kwn2 d wassup fb wechat

    Azu Naurah said...

    Tq 4 sharing...suka sangat kuih apam, anak2 pun sama...

    Azu Naurah said...

    Tq 4 sharing...suka sangat kuih apam, anak2 pun sama...

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...