Sunday, 27 November 2011

Yorkshire pudding ...dan salam maal hijrah

cuba resepi kak diana pulak..:)

dah rupa cam kuih akok...hahhaha

Assalammualaikum....memula nak ucapkan salam maal hijrah buat semua pengunjung blog qasehqu quinnie....semoga tahun baru ini memberi lebih kebaikan dari tahun2 lepas...dan hidup kita sentiasa dirahmati dan diberkati oleh Allah...cepat je dah sampai tahun baru ye...:)

o.k...YP kali ni saya guna resepi kak diana...makcik yg suruh saya masak YP ni sebab dia teringin nak makan..siap belikan jem strawberry lagik..hehehhe..dah sebulan dia beli saya tak jugak buat2 YP ni..last2..saya buat jugak cuma tukar resepi skit....makcik masa makan dia kata....ngape rasa lain? hahahhaha...adusss....dia suka lagi yg resepi kak ros tu....saya ni tak kisah sgt...mana2 pun boleh je telan..saya kata kat dia...saje nak cuba resepi baru....lepas tu dia kata..esok buat lain la...tak puas makan...adesss...kekkeke...yg versi kak diana ni saya rasa lebih sedap kalau makan dgn inti berlauk dari jem....tak pe la..tak rugi mencuba kan...kalau tak kita tak tahu..rupanya ada beza dari segi rasa dia...hehehhe..kalau ada sape2 berminat nak cuba versi ni saya sarankan buat inti yg macam kak diana buat tu..inti udang..baru ngam rasa dia...saya ni malas nak buat inti...:)

apa2 pun terima kasih pada kak diana atas resepi ni....saya mintak izin copy n paste dari blog akak ye..lain kali nak cuba resepi akak yg lagi satu tu pulak...:) terima kasih kerana sudi kongsi resepi....

YORKSHIRE PUDDING
Resipi Asal ~ Food.com ( TQ )
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


cup beaten egg
  • cup plain flour
  • 1/2 cup milk _ ( Diana gantikan dengan 1 tbsp susu pekat manis )
  • 1/2 cup water _ ( Diana bubuh 1 cawan )
  • Salt
  • Pepper
  • 1 -2 tablespoon cooking oil or 1 -2 tablespoon dripping

Directions:


  1. 1
    Preheat your oven to 240°C, 475°F or gas mark 9. ( If you are cooking roast beef and/or roast potatoes, make sure the beef has been removed to "rest" before carving and that the potatoes are moved down to the bottom shelf and NEED browning still. ).
  2. 2
    Pour a scant amount of oil or dripping into your Yorkshire Pudding tins. ( A large roasting tin can be used too. If you do not have a Yorkshire Pudding tin which has 4 wide and shallow cups of about 4" in diameter, then use a large muffin tin.).
  3. 3
    Put the tin into the pre-heated oven about 5 minutes before you want to cook the Yorkshire Puddings.
  4. 4
    Empty the flour, salt & pepper into a large roomy bowl.
  5. 5
    Make a dip in the centre and add the beaten eggs bit by bit, mixing as you go along.
  6. 6
    Add the water/milk mixture gradually and whisk in between each addition.
  7. 7
    Keep whisking until all the liquids have been added. The batter may still be lumpy - this does not matter.
  8. 8
    Cover and leave to rest for up to 1 hour.
  9. 9
    Just before cooking, whisk thoroughly again to break down any lumps & add some more air.
  10. 10
    Carefully take out the tin/s. Pour the batter into the tin/s and QUICKLY return to the oven.
  11. 11
    Cook for about 20 minutes until well risen and golden brown. DO NOT open the oven in the first 10-15 minutes or they will DROP!
  12. 12
    If you have two tins cooking, rotate the tins from top to bottom shelves after the 10-15 minutes so they cook evenly.
  13. 13
    Serve with Roast Beef and lashings of gravy.

6 comments:

Nazrah said...

Salam Maal Hijrah...buat bfast ke ni??

Ann said...

salam q... YP ni dulu klu chef gordon ramsey dlm AFC selalu buat makan dengan beef wellington... skrg demam YP dh menular kt M'sia no.. rasa dia mcmana q?

Amie said...

rajin betul Quinnie buat puding....lama-lama memang jadi mahir kalau rajin mencuba ye dik...

quinnie said...

kak naz...ha a..buat makan pagi..:)

ann...rasa dia kalau rsepi yg ni rasa cam akok skit...kalau yg resepi kak ros tu rasa cam lain skit....dia lebih tepung skit...

kak amie...makcik saya suka makan YP ni..hehhe..tu yg selalu buat...:)

norlieharumaini said...

haa... mcm2 dia cuba resipi..memang rajin..

quinnie said...

kak norlie..kekkeke...ada tukang makan kita rajin je nak masakkan..hehhhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...