Wednesday, 21 March 2012

SUP MAKARONI


masak sup makaroni kes terkenan tengok dak ika buat hari tu..hehehhe..kebetulan saya pegi ke kedai...jadiknya ada peluang la nak beli makaroni...simple dan sedap...resepi asalnya dari kak masz...baru ku tahu kak masz ada blog...hahahha....selalunya chit chat kat fb je..kan kakmasz...hehehhe....

terima kasih pada dak ika..kita cnp dari blog awak je..hehhehe..dan terima kasih pada kak masz..lain kali nak buat lagi..makcik yg tak makan makaroni pun tumpang makan jugak...heheheh..ingatkan tak laku...kekeke...saya tanya kat dia..eh makan pulak? dia kata masak gini makan le..yg goreng2 tak suka...pulok!!! hehehhe

SUP MAKARONI
Resepi Asal : KAK MASZ
cnp: ika
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2
  • Makaroni (secukupnya)
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk/cincang
  • 1sdk lada hitam - tumbuk
  • bebola daging - secukupnya >>yg ni cuma letak hirisan daging Q letak bebola ikan beli je...heheheh
  • 2 kiub lembu/tulang rusuk Q guna kiub ayam
  • 2 liter air atau secukupnyer
  • segengam soohoon>>tak masukkan Q lupa nak letak..huhuhu
  • sayuran- kobis & carrot - dihiris (resipi asal x de pon :D)
  • Q tambah ayam yg dicincang
** resipi asal gunakan sup dari air rebusan tulang & daging

Bahan sampingan

  • ikan bilis kecil/halus - digoreng
  • daun sup/bawang - dihiris
  • bawang goreng
Cili tumbuk
  • Segengam cili padi
  • garam
  • 1 sdb jus limau kasturi - aku guna cuka mkn jer sbb limau kasturi x stok Q ganti dgn kicap lemak manis
  • Q letak bawang putih
** Cili padi ditumbuk halus kemudian campurkan dengan garam & jus limau kasturi - kacau


Cara Penyediaan
  • Tumis bawang putih hingga wangi kemudian masukkan lada hitam yg telah ditumbuk - kacau sebentar...Q masukkan ayam....
  • Masukkan air & kuib lembu/tulang rusuk - biarkan mendidih - tutup periuk bg mengekalkan wangi bawang putih & lada hitam tadi
  • Masukkan bebola daging - biarkan mendidih & bebola setengah masak
  • masukkan makaroni - bila sudah hampir lembut, masukkan sayuran tadi & soohoon - kacau sebati & biarkan mendidih sebentar kemudian bolehlah tutup api (x perlu lama jika tidak sayur akan jd lembik) - jika perlu tambah garam
  • Taburkan bahan hiasan & tambah cili tumbuk semasa menghidang... sure x cukup semangkuk!! :)
** Kesedapan & istimewa sup makaroni ni ialah campuran ikan bilis halus/kecil yg digoreng rangup & sambal tumbuk yg rasa masam2 tu...Q tak buat ikan bilis goreng sebab malas...ngeee

9 comments:

ijayuji said...

Salam kak! ahahahaha... sekeh sikit! dah berapa lama cit cat dgn kak masz baru tahu kak masz ada blog ehehehe... sedap sup makaroniii jgn lupa kalau buat lagi mkn dgn ikan bilis goreng :D

Sari Yusa Ibrahim said...

Wahhh, kalau makan sup makaroni ni takyah minum air, kan.. hirup kuah pun cukup, hehe

Pen Biru said...

baru semalam sy makan macaroni cheese..

maz said...

bdn xsihat ni elok bnar klu dpt hirup sup pnas Q tu..pastu ada mcm2 plak dlmnya...kenyanggg..bak la smgkuk Q...smbal kicap lebih ye...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Quinnie...akak suka dengan sambal kicap...lagi terangkat

sabar dubai said...

kak q...kalo demam ni wajib carik sup.....mtk laa semangkuk 2 utk kite..

Amie said...

Inilah resepi yang lazat.... he he he sebab apa tau, sebab banyak aksesorinya berbanding macaroninya...

Qasey Honey said...

suka menu ni...psti terangkat bile mkn dtambah dengn sambal kicap...hehehe

quinnie said...

ika..itu le pasal...suun pun kita lupa nak masukkan..huhuhu...lain kali kena buat versi rajin skit..hahhaha

sari..memang sedap hirup kuah dia...hehehhe...lepas tu bagus utk buang angin..kekekek

pen biru...dahlama saya tak makan makaroni cheese..dulu time belajar selalu makan...hehehe

kakmaz..alahai...nak demam ke kak..siannya...:)

kak paty..saya pun suka sambal kicap..hehhehe

sabar betul tu..kita pun sama..suka makan sup waktu sakit....hehhehe

kak amie..betul tu..saya suka sayurnya lebih..hehehhe

qasey..ada masa boleh buat..senang je...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...