Thursday, 15 March 2012

SERUNDING IKAN BILIS

serunding ni memang glemer kat perak...

dpt byk jugak...:)

tetiba rajin buat serunding..kekeke...saya kalau bab2 kena mengacau lama ni memang malas skit...tapi sebabkan cousin nak bawak balik muar serunding...kita pun rajinkan la diri membuatnya..2 jam jugak la mengacau sebab ikan bilis tu kena masak berderai baru leh tahan lama....saya pernah makan serunding ni dulu...ustazah makcik bagi...memang sedap...tapi ustazah tu pun beli kat org...boleh tahan jugak reganya..tapi memang patut la mahal pun sebabnya nak buatnya pun bukannya senang...heheheh....

saya pernah jugak dengar resepi ni dlm rancangan masak2 radio perak fm...tapi tak salin...dengar gitu2 je..kebetulan hari tu kak norlie keluarkan resepi ni..wahhh hati sungguh berbunga2 nak mencuba..tapi duk peram je resepi ni dulu...kekeke..akhirnya saya buat jugak...terima kasih pada kak norlie atas resepi serunding nih....saya kongsikan resepi akak kat sini pulak....kalau sape2 rajin bleh la mencuba...:)


RESIPI SERUNDING IKAN BILIS
JW Puan Nora U5
sumber: kak norlie
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

1/2 kg ikan bilis
1/2 kg bawang kecil - goreng kekuningan (jangan guna bawang goreng yang beli x sedap)
1 1/2 cawan minyak - untuk menumis cili
3/4 cawan gula
1 sb asam jawa + 1 cawan air
10 sb cili kering - blend dan sukat

1- mesin ikan bilis
2- panaskan minyak, tumis cili dan gula
3- masukkan air asam jawa, garam kemudian masukkan ikan bilis
4- kecilkan api dan di rendang hingga garing dan berderai.
5- sejuk dan tambahkan bawang goreng(kekuningan). hanya digaul hingga rata (x perlu di panaskan semula selepas masukkan bawang goreng)

(nota: Q mesin ikan bilis dgn sedikit air lepas tu tapis....air ikan bilis tu Q guna utk blend cili kering....Q tambah kacang goreng...seeloknya guna ikan bilis yg dah siap dikupas tu....)

16 comments:

Cendana Kasih said...

bestnyer Q kalo makan ngan pulut/roti..tingin plak nk makan serunding laaa...tp malas dah sampai tahap gaban ni!!

Q, ni serunding yang letak dalam keripap mini tu ke?

ijayuji said...

Salam kak! annyeong!! 1/2 kg ikan bilis?????? mau terlentang tertiarap nak menyiang ikan bilis stgh kilo tu ehehehe... mcm best pulak kan, kat sini ada ikan bilis kupas tuu tp mcm reject jerr yg ada kat kedai2 tuuu sbb tu beli yg sekor2 tu baru elok :D mkn dgn apa sedap ni kak? ke buat ratah2 gitu jerr? :D

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
macam rupa serunding yang selalu bonda kakak buatlah, kadang2 bonda gunakan udang kering, kadang2 kerang kering, tapi sedap sangat sebab terasa dia punya rempah bumbunya...

ady said...

as-salam Q
SEDAPNYE SERUNDING IKAN BILIS..SEDAP NI MKN DGN PULUT/ LONTONG...

Sari Yusa Ibrahim said...

Ikan bilis pun mahal sebab tulah kot harganya mahal, buat sendiri dijamin bersih dan sedap, kan...

(tak pernah lagi cuba serunding ikan bilis)

quinnie said...

ck..memang sedap ck..tak sia2 mengacau..hahahha..yer boleh letak dlm karipap kecik2 tu...kita sebab dah taruk kacang..rugi betul la kalau dak boleh buat karipap mini...hehehe

ika..kita tak siang pun ikan bilisnya..hahahha..malas..blend je sekali ngan isi2 perutnya..kekeke..boleh makan dgn semua benda ika....

kak amie..udang kering pun boleh ye..nanti nak cuba lah..:)

ady..memang sedap ady..kalau rajin boleh la buat...hehehe

quinnie said...

sari...betul tu ikan bilis pun bukannya murah sekarang ni...:)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q..
Tak pernah nmpk resipi serunding ikan bilis serupa begini..haissh jenuh mengacau nie!!

Anna Qawina said...

Q...nak beli 10 inggit...pos tau

dZana said...

aslmkum quinie.. sedap serunding camni.. mkn dgn roti .. ratah2 pun lagi best.. hihihi..

hazila said...

Alahai... saya memang sanggup beli dari buat sendiri. Maklum la malas sikit.

tun_telani said...

tabik spring *toing toing*
mmg tun surrender awal dh nih.. makan nak, tp nk buat tuu.. haish... peram je la resepi tuh. hihi

quinnie said...

mama..kalau betul stepnya tak la lama sgt kak..heheheh

anna..wokeyyy...hehehe..kita post balang kosong je...kekekek

kak zana..betul tu..cicah ngan cucur pun sedap..kekeke

kak zila...pernah jumpa ye serunding ni...sini susah skit nak jumpa...hehehe

tun...peram jgn tak peram ek resepi ni..kekeke

Norul said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ikan bilis kalau goreng jer sedap tk? tak perlu kisar.

quinnie said...

serunding ikan bilis ni memang style dia kena blend ikan bilis ni dik..kalau tak dek blender...boleh la tumbuk sampai lumat guna lesung batu kalau rajin ler...lepas tu kena kacau sampai ikan bilis tu garing...serunding ni akan rasa garing walaupun kita dah blend bilis tu ....sebab nak tahan lama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...