Saturday, 31 March 2012

KUIH KERIA KELEDEK UNGU

Saje nak cuba guna keledek ungu apa beza rasanya...:)

 sedap...

quick entry je hari ni...keledek ungu ni kawan saya yg bagi..sedapnya dibuat goreng....ada baki saya buat kuih keria sebab teringin nak rasa beza guna keledek ni...rasa macam keledek putih sebab tak manis sgt....nak bentuk pun senang sebab bukan jenis berair....

kat ipoh ni susah nak dpt keledek ni..memang tak dek org jual rasanya..ini lah 1 time saya makan keledek ungu ni...biasa makan yg versi kerepek je...hahahha...tapi kalau jumpa mesti nak beli la...sebab memang sedap betul kalau buat goreng..ala2 keladi pun ada rasa dia ....yg digoreng tak sempat nak tangkap gambar....dah licin...kekekek..tq yaya atas keledek mu ini....yaya ni tempah nasi briani kat saya hari tu...selain keledek yaya jugak bagi betik..sedapnya....:)

saya guna resepi kuih keria saya yg pernah saya post kat myr n blog ni....entah la susah skit nak ubah pada resepi lain sebab saya jenis suka yg byk ubi kalau buat kuih ni...k meh tengok resepi...:)

nanti saya BW ye..terima kasih pd semua yg berkunjung dan meninggalkan komen...sama amat menghargainya...:)

 KUIH KERIA /KUIH GELANG

Resepi: quinnie

Bahan-bahan ( 15 biji )

  • 500 gm keledek (saya guna keledek ungu)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung ubi kayu
  • 1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air 
  • 1 sudu besar tepung gandum

Cara-cara

  1. keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
  2. toskan keledek dan lecek hingga lumat
  3. campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
  4. ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
  5. goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
  6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. lepas dah rata gula tadi....tabur tepung gandum...ini utk menjadikan gula yg disira tahan lama dan tak mudah cair...padamkan api dan bolehlah dianggkat. 

8 comments:

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
kuih keria keledek! Menggamit nostalgia lalu, selalu sarapan keria keledek atau keria ubi masa kecik2, memang keledek ungu sedap, masa balik kampung hari tu bonda bekalkan keledek, keladi dan pisang helang. Rupanya keledek tu macam2 warna yang dibekalkannya ... ada ungu, ada warna oren dan putih.... agaknya warna2 keledek begini kalau buat kuih talam berlapis2 cantik tak Quinnie...

Cheq Sue said...

kat tempat saya ni memang mudah la nak dapat keledek ungu ni.. memang sedap direbus gitu aje, x juicy sgt. tapi jarang2 jugak beli... time2 aje.. :)

ijayuji said...

Salam kak! ahhhhh nak menyampah dgn akak lagi niiii huhu.. kat sini takde keledek ungu lerrr, kalau kat mesia dulu2 ada jugak jumpa keledek ungu niii, mmg cantekkkk jerr kalau buat kuih2 jadi kaler ungiii gituuuuu ehehehe...

Mas said...

kuih peberet daniel nie...
lama gak mas tak buat keria...he3
sambar keria akak la sepinggan..

ASMAH YUSOF said...

Salam kak...aduhhh sedap nie...lama x buat keria..dulu duk Pontian selalu gak asz beli keledek ungu nie...buat rebus jer...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
Wah kebetulan skg akak pun ngah makan kuih nie... Tp akak beli jer pun... Hehehhee....

nuwairani ismail said...

baru betul2 paham macam mana nak buat sira tu. sebelum ni pelik tengok orang buat siap kaler putih2 lagi gulanya..rupenye sebab ditabur tepung ye...kite lagi suke kalau buat kuih guna ubi pepel ni..rasa lagi manis..pastu kalo rebus ubi untuk buat kuih, selalunya kita masukkan sedikit garam...biar ada rasa lemak2 gitu..sedappp

Naz / Nadz COSK said...

Q, sedapnya keria. Ada kelainan bila warnanya ungu tu.. Heheh akak tak pernah buat kuih keria guna keledek ungu.. Biasa yg oren atau yg tak de kaler tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...