Thursday, 1 March 2012

TALAPIA BAKAR SOS TOMYAM

menu simple je...nak perabihkan stok ikan talapia...


Assalammualaikum....lama jugak saya bercuti...tak disengajakan sebenarnya....bb tak dek..ada org pinjam..hehehhe..terima kasih pada yg sudi berkunjung dan meninggalkan komen..lambat sikit baru saya balas komen2 dan akan bw ke blog kawan2....

ikan ni saya masak minggu lepas....tak tau nak masak apa...nak perabihkan ikan talapia ni sebenarnya..saya buat bakar je...resepi lebih kurang macam talapia bakar bunga kantan tu cuma kali ni saya tukar letak tomyam....resepi sendiri je...k lah meh tengok resepi

disebab kan kita tak online dah beberapa hari..lagu pun tak tukar2..hehehhe..tapi memang dah niat nak letak lagu blue dari bigbang tu bang seminggu..ahhahaha..hari ni tukar lagu baru...dari bigbang jugak..album baru derang...tajuk..bad boy...sungguh best lagu nih...mv pun cun jugak..suka lirik dia jugak...hehehhe...sukanya kat suara taeyang dlm lagu nih...:)

TALAPIA BAKAR SOS TOMYAM

 Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

4 ekor ikan talapia
1 paket perencah tomyam adabi
7 daun limau purut
4 terung saiz kecil- dipotong
1 batang carrot- dipotong
2 tomato- dibelah 6
2 tauhu- dpotong kiub
2 senduk cili kisar
sedikit air asam jawa
garam dan gula


Bahan2 kisar
1 bawang besar
6 bawang putih
4 serai
sedikit halia
10 cili padi

Cara2

1. mula2 basuh bersih ikan talapia...lepas tu rendam kejam dalam 5 minit dgn air asam jawa...lepas tu basuh balik dan toskan..sapu kunyit dan garam pada ikan...goreng sekejap..kejap je...just utk hilangkan air dia..lepas tu tepikan.

2. masukkan minyak dalam kuali dlm satu senduk....tumis bahan2 blend hingga terbit bau...lepas tu masukkan cili kisar.....masak hingga terbit minyak....masukkan pes tomyam..kacau2 rata

3. masukkan air asam jawa...garam dan gula....biar kuah didih...lepas tu masukkan tomato..daun limau purut...dan carrot...masak kejap....lepas tu masukkan terung dan tauhu....kacau2 kejap dan terus tutup api....tak yah tunggu terung tu masak sebab nak bakar.

4. panaskan oven suhu 200c...lapik loyang dgn daun pisang /aluminium foil....susun ikan..curahkan kuah sampai habis dan rata...bila oven dah panas masukkan ikan..bakar lagi selama 30 minit. dan masak boleh la dimakan dgn nasi putih panas..:)

9 comments:

izahdaut said...

kak q.. sedap nyerr.. kalau balik kampung, mesti menjala ikan talapia kat kolam. mesti buat ikan bakar, smasa tomyam atau tempoyak pais.. waa... terliurr

Qasey Honey said...

asslm kak...
mesti sedap kan rasa ikan ni...
ade perasa tomyam lagi...
hmm buat perut ni ttiba lapo la pulak...nyum2

Mas said...

kak Q,
salah satu ikan peberet mas ni..
sedapnya tengok..

Ayu said...

assalam q,
baru hari nilah akak dapat jenguk q..
sedap nampak ikan sos tomayam ni..ini ikan yang q cakap hari tu ya...ada tauhu lagilah akak suka..

Naz / Nadz COSK said...

Q, kak naz perasan Q selalu masak ikan talapia. Mmg sentiasa ada stok talapia ker dlm peti ais Q tu? Ker ada kolam yg bela talapia?

~K Ham~ said...

as salam q...yuhuuuuuuuu kak ham dtg ni....ikan talapia peberet kak ham ni...nti boleh cuba resepi ni..tq dear

ady said...

as-salam Q
SEDAPNYE Talapia bakar sos tomyam..ikan talapia tak pernah mkn..
blh tak tukar ikan lain...

tun_telani said...

tun suka mkn ikan talapia.. duk bintulu ni byk ikan talapia. gembira je rasa. hihi...
ps: skrg tgh gila kt lagu haru haru (big bang), tp yg kpop star nyanyi tu. best sgt!

quinnie said...

izah..lain kali kalau ada tempoyak nak buat pais tempoyak pulak..hehehhe...wah seronoknya ada kolam..kita kolam org ada la...hahaha

qaseh honey...saje nak variasi..tak dek la masak merah je...hehehe

mas..boleh duk serumah la kita...hehehe

kak ayu...ha..a yg ni..baru letak resepinya..hehehe

kak naz..hahahhaha...tak dek kolam sendiri kak..kolam org je...kita yg duk beli...kekeke..meamgn suka ikan ni...jarang beli ikan2 besar yg jenis laut saya ni kak..dulu2 rajin la...hehehe

kak ham..sempoi je kak resepinya...janji tekak boleh terima...hehehe

ady boleh je nak tukar ikan lain....:)

wah tun...minat lagu haru2 gak ye...kita memang suka sgt kat lagu tu...hehehe...sana mesti ikan ni murah...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...