Tuesday, 20 March 2012

GULAI LEMAK IKAN ARA


gulai lemak ni saya masak minggu lepas....ni masa dpt ikan sungai banyak dari kg hari tu..memang besar ikan ara ni...dekat 3-4 kili kot beratnya..nak angkat memang kena guna dua2 belah tangan...nak belah pun kena guna kapak utk dptkan hirisannya...hhehehe...saya memang tak daya la..memang tugas pakcik la yg menhiris...kekekek...terasa nak makan lagi ikan ni sebab sedap....selain dibuat goreng...saya sempat buat gulai lemak ni..:)

kebetulan ada belimbing dari kg...apa lagi...terus menggulai le...hehehhe

GULAI LEMAK IKAN ARA

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

beberapa hiris isi ikan ara
santan pekat secukupnya
santan cair secukupnya
sedikit buah belimbing- di tumbuk skit buahnya
2 bawang merah*
20 cili padi* ( bahan* di blend lumat)
1 tomato dibelah 6
garam dan gula skit
5 serai diketuk
2 daun kunyit dihiris
sedikit serbuk kunyit

Cara2

1. mula2 bersih ikan..lepas tu rendam dgn air asam jawa selama 10 minit...lepas tu bersihkan balik dan toskan dlm tapis...kemudian...gaul dgn garam dan goreng ikan ni..saya goreng kejap..guna minyak macam biasa...cuma goreng tak yah sampai garing...dah goreng angkat dan tapiskan.

2. masukkan bahan blend dalam periuk...santan cair skit...buah belimbing..serai...daun kunyit....serbuk kunyit.....masak hingga bahan2 naik bau dan layu....lepas tu masukkan ikan..garam dan gula skit...tomato...isi santan pekat...kacau2 selalu..agak2 kuah dah didih dan ikan dah sebati dgn kuah boleh la ditutup apinya...dah siap..

12 comments:

ijayuji said...

Salam kak! akak ni rajin masak2 gulai yer? peminat gulai niii ehehehe.... ikan ara ni ikan sungai ke? kita ni kalau bab2 ikan mmg ler jakun sgt2 :D

Qasey Honey said...

asslm kak...QH xpenah lg mkn gulai hijau cmni...nmpk myelerakan...bleh la cuba nti...

Pen Biru said...

sy tak pandai msak ikan sungi..nak menyiang apala lagi..takut hanyir tak hilang..huhuh

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Q...

Ikan air sungai yer..mcm ikan patin?
Mmg mama suka mkn ... apa lagi masak lemak sodap den!!

hana said...

salam Quinnie... Q myr kan? ingatttt sesangat lebih2 lg cucur badakmu yg lembut itew..hihi.. igt cucur badak igt Q..hihi.. tahniah dah ade blog.. cantik n sedap222.... sape mamat ensem yg tengok2 akak tuh eh? dier nak ngurat akak eh? jgn la.. ai nih pemalu taw.. awww....

Liza said...

sedapnya gulai ikan ara tu, kalau mkn ngn sambal belacan mst lg terangkat kan...tp kn akk tak kenal la ikan ara ni...jakun katakan....hihihii

Sari Yusa Ibrahim said...

saya suka sangat gulai lemak ikan cuma jarang dapat masak sebab husband tak minat. Kalu beli nasi campur, nampak lauk ni dah tak pandang lagi lauk lain, hehehe

Wattie said...

Salam Q,
Akak perasan kan, bila singgah sini selalu nampak masak lemak, ni mesti pengemar tegar masak lemak kan...
Aikk macam berpakat lak, ada resepi baryani batu pahat kat bwah tu....

Ayu said...

Assalam q,
wah..beberapa hari akak tak mengupdate..banayk yg terlepas ni..nasi beriani kat bawah ni dah lama masuk list dah..nak buat juga satu hari nanti..lemak ikan ni pun nampak sedap..aduhai tak tahu nak pilih yg mana ni..huhu

quinnie said...

ika...dulu kita tak minat sgt gulai lemak ni...sebab rasa cam biasa je...sekarang dah terminat pulak...hehhehe....ikan sungai ni ika..kita dulu pun jakun gak tak reti...hehehhe....

qasey...bukan hijau ni..kuning warnanya..hehhehe..mungkin sebab terlebih cili padi tu yg warna dia nak ke hijau2 skit..kekekke

pen biru...kalau tak biasa ngan ikan sungai memang terasa hanyir nya..hehhehe

mama...lebih kurang...tapi sedap lagi kot ikan ni sebab tak byk sgt lemak2 lendir cam ikan patin tu..hehehhe..ada peluang beli mama..boleh rasa...:)

kak hana...huhuhu..ingat jugak kat kita...hehhehe...ye la kak....org yg sama...ngeee..baru je berblog...tq singgah sini...ooo kuih badak tu jadik trademark kita ye...hehehhe

kak liza....ikan ni spesis besar kak..hehehhe

sari...la gitu pulak ye...tak pe la...boleh beli je...hehhehe

kak wattie...hahahaha..sekarang baru jadi peminat tegar kak..kalau tak dulu asyik2 tak habis ngan kari je...hahhaha

kak ayu...pelan2 kayuh kak....kehkehkeh

Amie said...

Hai Quinnie,
first time Kak Amie dengar nama ikan ara, ingatkan pokok ara aje yang nama begitu... macamana rupa paras ikan itu ye, kakak bayangkan betapa besarnya ikan itu dan kerasnya tulang sebab sampai guna kapak....

quinnie said...

hehhehe..kak amie..itu le silap saya hari tu tak tangkap gambarnya..sebab memang dpt byk sgt...kekeke...kalau ada peluang lagi nanti saya tangkap gambarnya..kat pasar malam sini ada jual tapi takkan nak snap gambar pulak...kekkeke segan le...hehhehe

ikan ni memang sedap kak..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...