Wednesday, 28 March 2012

APAM TEPUNG GANDUM..kak fida

cuba resepi kak fida pulak..:)

elok naiknya..:)

resepi apam tepung gandum kak fida ni memang dah lama nak cuba...tapi sekarang baru ada masa....hehhehe....risau jugak kot tak jadik sebab saya ada derhaka skit kat resepi ni...hehehhe...lagi pun ada jugak yg kasi komen derang buat tak jadik...Alhamdulillah elok jadi apam saya ni...tapi kalau yg tak biasa buat apam jgn berani2 nak derhaka macam akhakkk ni ye..hehehhe....

apa2 pun terima kasih pada kak fida...dpt byk jugak apam ni..saya kongsikan resepi apam akak ni kat sini pulak ye...:)

APAM TEPUNG GANDUM

Resepi: kakfida@myr
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan-bahan ( loyang 10x10x3 inc. )

  • 4 1/4 cawan tepung gandum - diayak(akak guna 1/2 kilo)
  • 3/4 cawan gula hitam (akak guna gula perang dan gula pasir,dicampur)
  • 2 1/2 cawan air
  • 1 peket yis serbuk - (cnth - Mauripan)
  • secubit garam (opt)
  • kelapa parut putih dikukus dgn sedikit garam dan daun pandan yg digunting kecil - utk mkn bersama apam

Cara-cara

  1. Loyang disapu minyak sekeliling.
  2. Yis dibancuh bersama 1/2 cawan air dan ketepikan.Tepung,gula digaul rata di dalam sebuah mangkuk lalu masukkan campuran yis sambil dituangkan lebihan air dan kacau dengan hand whisk/senduk hingga adunan sebati,licin dan tak berbintil2.
  3. Tuang adunan ke dalam loyang dan biarkan adunan naik dua kali ganda,selama lebih kurang 45 min hingga 1 jam.
  4. Panaskan kukusan dan kukus selama 30-40 min.Biar apam benar2 sejuk.
  5. Apabila kuih benar2 sejuk,bolehlah dipotong dan hidangkan bersama kelapa parut kukus.
(nota Q: saya lebih suka kalau apam2 ni dibuat menggunakan gula kabung...jadiknya ..kita kena la masakkan dulu gula tu.....ambik seketul gula saiz besar..lepas tu masakkan dgn secawan air...dan sehelai daun pandan...masak hingga gula cair dan tutup api..sejukkan gula tu...bila dah sejuk...baru bancuh apam...saya masukkan tepung dalam mangkok....campur dgn 1 sudu besar gula pasir ( yg ni saya tambah)...campur dgn secubit garam..gaul2 rata...leaps tu buatkan lubang ditengah2 tepung....sampai nampak dasar besen..lepas tu..masukkan yis...kemudian isi air 1/12 cawan...kacau2 hingga berbuih yis tu..dan akhir sekali masukkan air gula kabung..kacau2 rata hingga tak bergentel tepungnya....( tepung tu saya ayak dulu..sekali je)....bila dah rata..masukkan kedalam loyang yg telah di griss...biar dia penaik 2 kali...penting cara ni...kena naikkan adunan dalam loyang terus ye..kalau tak nanti apam bantat kalau nak pindah2 bila dia dah penaik tu..wajib ikut cara ni baru apam jadik...lepas tu panaskan pengukus dan kukus la 1 jam....)

10 comments:

KakAsma said...

Quinnie,
mmg suka ngan apam nie..akak panggey apam bodo..hihihi makan tak jemu..zaman dulu punya resipi nie..
nak buat laa petang nie..

ijayuji said...

Salam kak! nak ketawa dgr kakasma ckp apam bodo wakakakaka... ni resepi org2 tua dulu selalu pakai termasuk mak kita ehehe... sukeeeeeeee sgt dgn apam ni, biasanyer kita akn tgglkan sikit adunan utk goreng, tp gunakan minyak yg sikit mcm masak roti canai tuuu :D ayah kita paling suke makan apam ni :D

zila 4ever said...

salam quinnie.
dulu sy pernah buat jgk lpas kukus jew mendak kebwh..x tau la apa dosanya.:)
tu ler ika ..akk pun panggil apam bodo jgk..apam nie la yg org cari..walaupun apam dolo-dolo..sedap jew..

Cheq Sue said...

teringin jugak nak buat apam ni Q...dapat banyak tak? Kelapa muda pun ada lagi, mesti sedap makan ni

izahdaut said...

Assalamualaikum .. kak Q.. nak sikit apam gandum. saya suke apam gini. apam kosong gini cicah ngan sambal tumis pun sedap kan..

Sari Yusa Ibrahim said...

saya suka kelapa lebih :-)))

Mas said...

sedappnya apamm..
lama dah mas tak buat...
nampak lembut gebuu la..

Mommy Alma said...

wah...sekapal kita ni Q..mengapam mggu nie hihihihi..nyummmmm..

Qasey Honey said...

dh lama xtgk apam jenis gini dh skrg...dlu mak QH pon rajin juga buat apam cmni...mmg sedap dimakan dgn kelapa parut tu...nyum22

quinnie said...

kak asma..hehhehe...macam2 gelaran apam ni ye...kekeke..baru saya tau ini apam org dulu2...hehehhe

wahhh ika...boleh goreng ye? lain kali nak cuba lah..sebab satu adunan tu dpt byk ler..tak terhabis makan..kekekke

zila...apam ni kena terus penaik dlm loyang...tak bleh nak pindah2 bila dah penaik tu...dia kena betul2 dah naik terus je kukus...api tak yah kuah sgt..sederhana je...

sue..dpt byk..satu loyang bulat saiz 10 inci....kalau awak sorang nak makan tak habis ler..hhehehe

izah..itu la kan..makan dgn sambal pun best....huhuhu

sari..betul tu..hehhehe

mas...yer elok gebu dan naiknya..hehheheh..risau je kot mendak bila dah masak tu,,kekkeke

kak alma..wah sempat masak2 ye kak..kekekke...sian mommy bz...kekeke

qasey..kita ini la 1 time makan..hehhehe..tak pernah masak resepi cam ni lagi....alhamdulillah jdik..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...