Friday, 16 March 2012

KUIH KERIA /KUIH GELANG

sedapnya kuih gelang..lama tak makan...:)


dah lama betul rasanya saya tak buat kuih ni..saya memang suka kuih keria ni...kalau dpt makan...tak leh nak henti rasanya...hehehe....tapi tak leh makan selalu sebabnya nanti berangin badan...kekeke....tu yg bahayanya tuh...:)

saya suka resepi ni sebab tak byk menggunakan tepung...kalau guna keledek merah dia lembik skit adunannya...tapi kalau guna keledek putih..dia elok je adunannya....k lah meh tengok resepi..:)

 KUIH KERIA /KUIH GELANG

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( 15 biji )

  • 500 gm keledek (saya guna keledek putih)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung ubi kayu
  • 1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air 
  • 1 sudu besar tepung gandum

Cara-cara

  1. keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
  2. toskan keledek dan lecek hingga lumat
  3. campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
  4. ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
  5. goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
  6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. lepas dah rata gula tadi....tabur tepung gandum...ini utk menjadikan gula yg disira tahan lama dan tak mudah cair...padamkan api dan bolehlah dianggkat. 

7 comments:

ijayuji said...

Slaam pagi kak! ooooooooooooo guna keledek putih ya? patut pun kita selalu guna keledek merah atau jepun tu adunan mcm lembik sikit tp no problemmm kita sapu minyak kat tgn masa bulat2kan dia ehehehe...

KakAsma said...

salam quinnie,
kak pun suka kuih keria.tapi tang buat gula selalu fail..bagus laa resipi nih..baru tau kena buh tpung masa nak sira yer..wallaaaa maceh yer...

Sheila Shafeareen said...

as'salam hem kuih keria sdpnya buat utk minum ptg...lama x mkn kuih ni ....

Amie said...

memang lama tak makan kuih keria Quinnie... aduh! ngences tengoknya nih...

dZana said...

akk pun suke keria yg tak byk tepung.. nnti boleh lah cuba rspi ni..

maz said...

ni pun kuih pbret kmaz jgk...dh lama duk brangan nk buat kuih ni...bila la nk smpai seru tu...

quinnie said...

ika..kalau guna keledek putih dia tak lembut sgt cam kuning...senang je nak bentukkan..kita kalau guna yg merah pun doh dia lembik skit..hehheh tapi yg merah sedap rasa dia..kekeke

kak asma...salam kenal kak..terima kasih singgah sini..:)

kak shiela..saya pun dah lama tak buat kak..heheheh

kak amie..kat sini kalau nak beli tak best..rasa tepung kuihnya..heheheh

kak zana..kalau ada keledek boleh la cuba...:)

kak maz..heheheh..saya musin hujan2 ni rajin skit nak buat kuih...ngeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...