Friday, 23 March 2012

KURMA TELOR


Kurma telor ni saya makan dgn nasi minyak jus oren semalam...dah lama sebenarnya tak masak gulai kurma ni..sampai rempah kurma yg dibeli pun dah nak expired..itu yg kelam kabut masak....hehehhe...resepi simple je...meh tengok resepi..

KURMA TELOR

8 telor ayam direbus
1/2 bawang besar dihiris
1/2 bawang besar*
4 bawang putih*
2 bawang merah*
1 inci halia*
3/4 sudu besar jintan kasar* ( bahan * diblend)
4-5 sudu besar rempah kurma
santan secukupnya
4 kentang di belah 4
1 tomato dibelah 6
1 asam keping
2 sudu besar cili kisar
4 tangkai daun kari
rempah 4 sekawan
sedikit daun sup
air
garam dan gula
minyak 
2 sudu besar minyak sapi


Cara2

1. mula2 kupas telor yg telah di rebus...kemudian masukkan minyak secukupnya dan goreng telor hingga kekuningan kulit nya...lepas tu angkat dan tepikan.

2. ambil 1/2 senduk minyak dari goreng telor tadi dan masukkan kedalam periuk...kemudian masukkan minyak sapi...bila dah cair..tumis bawang besar dihiris...dah layu dan kuning skit bawangnya..masukkan rempah 4 sekawan..kacau2 rata dan masukkan bahan2 blend...tumis hingga airnya kering...

3. kemudian masukkan cili kisar...tumis hingga cili masak...lepas tu masukkan rempah kurma yg telah dibancuh dgn sedikit air..kacau2 hingga terbit minyak....dah terbit minyak atau rempah dah masak...masukkan daun kari....kacau rata..masukkan pula tomato dan kentang..kacau2 kejap..masukkan santan cair dan asam keping..kacau2 dan tutup periuk..masak hingga kentang empuk....sekali sekala kacau la utk elakkan kentang hangit dan tambah air jika perlu.

4. bila dah empuk kentangnya..masukkan santan pekat....garam dan sedikit gula..biar didih kuarnya...masukkan telor dan daun sup...reneh kuah hingga terbit minyak....masa reneh ni guna api kecil...dah siap boleh la dihidang dgn nasi...

8 comments:

Nieza said...

Assalam Q, lama akak tak msk kurma telur gini...sedap ni mkn ngan nasi panasx2..adehhh lapar lak lum lunch lagi kat sini...hehe

ijayuji said...

salam kak, nak ketawa dulu ahahahaha.... dah phm perangai akak niii tgh meroyan dgn gunsuk lerr niii wakakaka... telo mcm ni kita leh makan, tp tak pernah nak buat sendirik, nanti leh try :D

Qasey Honey said...

sedapnye kurma telur tu...dh lama xmakan...QH suka mkn dgn nsi beriani..dh tbayang2 dh ni...

Amie said...

Tak pernah kurma telur, jakunnya kita ni... tapi mesti sedapkan, apalagi makan dengana nasi minyak oren tu...

Mas said...

kak Q,
semalam, mas pun buat kurma telur..
tapi makan ngan nasi putih ngan ayam goreng jerk...
memang sedap....

Cheq Sue said...

saya kan suka tgk orang masak lauk telur tapi kalau nak buat sendiri memang kurang la...macam x berapa suka je makan telur rebus

quinnie said...

kak nieza..hehhehe...saya pun dah lama sgt tak masak kurma ni kak..risau kot rempah expired tu yg kelam kabut masak..hehhehe

ika..hahhaha..dah boleh tau peel kita ek...hahhahha..gitu la..tengah rindu dendam ngan gunsuk...kkekekke

qaseh..makan dgn nasi briani memang sedap...:)

kak amie..la ye ke? hehehhe...saya bisa jugak masak kurma telor ni kak..hehehhe

mas..oo dia masak semalam ek...kita minggu lepas ni mas..hahahha

sue..saya pun sama..ada setengah masakan yg kita suka org buat lagi dari masak sendiri..hehehhe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
Akak rasa mcm x perna buat kurma telur gini... Rasanya ler.. Tp makan perna ler dulu... Dah lama sgt dah masa tu... Lain kali bole try masak sndiri nie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...