Saturday, 24 March 2012

PEJERI NENAS


menu kesinambungan dari set nasi oren hari tu..kelam kabut skit hari ni sebab ada masak2 utk kawan..saya biasnaya kalau masak pajeri suka guna rempah kari ikan...tapi kali ni guna rempah kari daging sebab tekak ni terasa nak tukar selera pulak..hehehe...bagi saya penggunaan rempah ni memang memberikan perbezaan besar...kalau tukar dari rempah ikan ke daging memang ada beza skit kat rasa dia tu... k lah meh tengok resepi..

PAJERI NENAS

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com


Bahan2

1 1/2 biji nenas
santan secukupnya
3 sudu besar rempah kari ayam/daging
6 helai daun kari
rempah 4 sekawan
2 sudu besar udang kering*
3 bawang merah*
4 bawang putih* ( bahan* diblend)
3 sudu besar cili kisar
garam dan gula
sedikit air asam jawa
2 sudu besar kerisik


Cara2

1. mula2 panaskan minyak...kemudian tumis bahan2 kisar....bila dah naik bau..masukkan rempah 4 sekawan dan daun kari....kacau2 kejap.....masukkan pula cili kisar...tumis hingga cili kering airnya...lepas tu masukkan rempah kari daging..kacau2 kejap dan masukkan air skit..sekadar utk meratakan rempah...masak hingga bahan tumisan terbit minyak....

2. bila dah terbit minyak...masukkan air asam jawa...nenas...kerisik...dan santan...air jika perlu....masak hingga nenas empuk.

3. bila nenas dah agak2 nak masak...masukkan gula dan garam....reneh kuah hingga pekat dan terbit minyak....

7 comments:

izahdaut said...

memang kan kak q.. kalau tukar jenama rempah pun ada beza nya jugak.. dulu tak de brpa tahu, pakai tibai je. tapi bila dah sikit2 pndai meng'kari' ni baru paham. hehe .. apa pun pajeri tu sangat membuka slera...biasa jumpa lauk gini time kenduri jekk

ijayuji said...

Kak Q! tak ckp pun yg mana atu lagi sedap, guna rempah kari ikan atau kari daging??? ehehehe... kita sampai skrg main tibai ajerrr belum pro mcm kak izah hihihi... janji sedap! ahahaha...

quinnie said...

izah..itu la kan..kita dulu2 pun tak tau jugak..hahahha...bila dah selalu masak ni memang boleh bezakan..kekekke

ika..hahahhaha..haishhh kan kita dah kasik hint...kita selalu masak guna kari ikan..hehhehe..kari ikan lagi sedap ika..pada kita la..kekkeke...cuba masak..nanti bleh la tau beza...kekekek

Amie said...

kalau di kampung ni... pajeri nenas mesti ada untuk temankan nasi minyak...sedap je bau rempah-rempahnya!

Wani said...

biasanya kat rumah ni kalau masak letak kari daging .. rasa kari daging lebih sedap dari kari ikan tu hihi .. lama dah tak buat .. terliur pulak tengok ..

zila 4ever said...

salam Q,
terbau-bau nasi minyak klu ada pajeri nie kan..jarang nak buat sendiri kat umah..biasa klu pergi majlis kawin jer dapat merasa...bole dicuba nie..:)

Anonymous said...

Hi Kak Qu, sedapnya masakan! Come join our kitchen. Boleh buat extra income :) https://www.facebook.com/pages/YummyKitchen/265076963573926

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...