Friday, 30 March 2012

MASALODEH RANGUP


Kali ni saya kongsikan resepi dari isya irfan@myr pulak..dulu2 sebelum pandai buat versi yg embah saya tu..saya selalu guna resepi isya ni...sebab resepi ni memang best...cuma kali ni saya blend segala daun kari...rempah dan bawang..dan kacang dhal tu.....kalau tak dulu selalu ikut cara isya tu..hiris2 je sayur2 tu semua....lagi satu..saya rendam kacang dhal ni semalaman..macam resepi embah tu barula dia lembut lama walaupun dah sejuk....:)

apa2 pun terima kasih pada isya irfan@myr...saya letak resepi awak kat sini pulak ye utk dikongsikan bersama kawan2....:)


MASALODEH RANGUP

Resepi: isya irfan@myr
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( Dalam 6-8 biji )

  • 2 genggam kacang dal - direndam semalaman
  • 1/2 bii bawang besar-didadu
  • Cili padi/cili kering/cili merah/cili hijau-dihiris
  • Daun kari -dihiris
  • 1/2 kiub pati ikan bilis
  • 1/2 sudu kecil jintan manis-ditumbuk kasar
  • 1/2 biji telur
  • secubit tepung ubi -untuk melekatkan adunan, jangan banyak sangat, nanti liat, tp kalau adunan dh agak boleh dibentuk, tak payah letak tepung ubi pun takpe..

Cara-cara

  1. Kacang dal ditumbuk atau kisar -jangan letak air.Kalau tak hancur sume pun takpe.
  2. Dalam satu bekas, campurkan kacang dal, bawang, daun kari,cili serbuk ikan bilis, jintan manis, telur, tepung.
  3. Perasakan dengan sedikit garam dan aji. Jangan risau kalau rasa adunan tu pahit sikit, nanti goreng ok lah dia.(garam jangan banyak sbb serbuk pati ikan bilis dh masin)
  4. Gaul rata bancuhan dan kepal2 kan. Bahagi kepada 6 atau 8 biji
  5. Ambik satu biji, kepal2 biar padat dan goreng dalam minyak panas. Semasa menggoreng biar bahagian bawah garing dulu baru terbalikkan, kalau tidak kuih ni cepat berderai. Goreng hingga garing/masak.
  6. Selamat mencuba. 
( notaQ: saya rendam semalaman kacang dhal..lepas tu blend daun kari..cili..jintan....bawang dan kacang dhal tu... dah gaul semua..saya peram kejap dlm 20 minit..lepas tu baru goreng..)

11 comments:

Mas said...

kak Q,
masalode ni peberet mas nhan hubby tau..
lama dah mas tak buat....
sedappnya tengokk..

Amie said...

Selamat pagi Quinnie,
mmmm... harumnya bau masalodeh pepagi begini, teringat masa kecik2 dulu ayah suka beli kat kedai mamak. Kak Amie suka makan, tapi kalau nak buat nak cepat2 siap...jadi merendamnya asal kembang saja tak tunggu semalaman, lepas tu blend. Makan ramai-ramai dengan minuman panas ni memang sedap kan Quinnie.

Cendana Kasih said...

dah lama tak buat masalodeh ni..mmg sedap kan...lain kali nk cuba stail Q plak..
si Isya ni pun dah baru jer masuk keje, lepas beranak 5...dia pun dah ta buat segala masak-memasak ni..skang order jer frozen food dari saya...hehehe...

ijayuji said...

Salam kak, huuuwaaaaaaaaaaa ni yg nak nanges tak berentii niiiiii, kijammmmmmmmmmmm mana nak carik kacang dhal niiiiii!!! TT^TT

Mommy Alma said...

woo woo..
my fav! lama dh akak xbuat ni Q!
..nk buat lah nnt.
daun kari mr darling bawak byk dr msia yeayy...

quinnie said...

mas..kita sekarang kalau nak makan masalodeh memang kena buat sendiri...beli tak puas makan le..hahahha

kak amie..saya dulu pun rendam tak lama kacangnya kak...bila dah makan yg direndam lama ni rasa lagi best..memang tak langgar dah cara tu..heheheh

ck...oo kenal la si isya ni ye...kirim salam kat dia ye...:)

ika..hahahhaha...ni kita dah buat lama ni...minggu lepas...hahhahah..sian dia...ada lentil je ye dik...tak pe...nanti ada dhal bleh buat ye...hahhahaha

kak alma..hb ada kat sana ke? wahhh best le dia...hehehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam & Slmt pagi Q :)

best nyer kalau dpt mkn masalodeh nie dgn cili hijau!!Tapi tgk bahan dh dicampur dgn cili padi/hijau or cili merah... lagi best!!!

nuwairani ismail said...

dari dulu sampai sekarang duk teringin nak buat ni..tapi belum terbeli jugak kacang dhal..

Tina Othman said...

sedapnya, lama tak makan, ingat lagi dulu2 mak selalu buat, tapi nak kena rendam kacang semalaman yg malas tu

memmetlenggeng said...

sedap wooo.........feveret..........

Qasey Honey said...

tgk mmg dh tau mesti sedap ni dan rangup sbb garing...QH mmg suka masalodeh ni...kalu tringin nk mkan biase bpa mertua yg buatkan..nti nk try buat sdri la...tq resepi yer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...