Thursday, 22 March 2012

NASI MINYAK JUS OREN

dah lama teringin nak cuba nasi ni..:)

saya makan dgn kurma telor..ayam goreng berempah dgn pajeri nenas..

saya sebenarnya takut nak cuba nasi ni sebab takut rasa oren pada nasinya..hehehhe..rupanya nasi ni rasa macam nasi minyak biasa cuma ada letak jus oren je...tapi kalau terlebih letak memang akan rasa jus oren tu..heheheh...saya guna sunquick je..nasib baik la letak skit je..kalau tak memang tak lalu nak telan sebab rasa oren terlebih kat nasinya..hehhehe..tapi bila dimakan dgn segala lauk pauk memang tak terasa pun....cuma masam skit je...mungkin sebab saya guna sunquick...apa2 pun kalau dah minat nasi minyak memang tak jadik hal la kan...hehehhe

saya berminat nak cuba lepas tengok kak norlie masak nasi ni...sebab pernah salin resepi dari blog kak norlie..nasi kawah...guna jus sunquick..kak norlie kata lebih kurang macam kawan dia masak jugak rasa nasinya...resepi ni saya cnp dari blog kak norlie..terima kasih kak...resepi asalnya dari ros jintan manis..terima kasih ros....saya mintak izin kongsikan kat sini pulak ye resepinya...rasanya bloger2 lain pun dah pernah cuba nasi ni...saya je yg terlambat skit....

k lah meh tengok resepi...:)

RESIPI NASI MINYAK JUS OREN
cnp: kak norlie

bahan-bahan ( untuk menumis)
2 sudu besar minyak masak klu guna minyak sapi lagi wangi
2 sudu besar mentega atau marjerin

Bahan A

1/4 biji bawang besar

2ulas bawang putih, dicincang halus
2 cm halia, dicincang
4 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga

2 cawan air ( kalau tukar dengan susu sejat ideal lagi sedap)
1 cawan jus oren ( boleh diganti dengan bancuhan kordial sunkist)
3 cawan beras biasa atau beras jasmine atau beras basmathi, basuh dan tos kan.
1 ikat daun pandan


Cara-caranya.
1. Panaskan minyak dan mentega kemudian tumis bahan A hingga wangi, kemudian masukkan beras dang gaul sebati, kacau selalu dan biarkan sebentar.

2. Selepas itu curahkan beras tadi didalam periuk dan dan masukkan daun pandan dan kismis serta daun pandan, masak seperti biasa dan akhir sekali masukkan kacang gajus dan gaul rata.

3. Hias nasi minyak tadi dengan bawang goreng, dan sedia untuk dihidangkan bersama, lauk sampingan yang lain. Selamat Mencuba.

Nota: Kuantiti air sila ikut sukatan beras masing-masing ye, kalau nak tambah perisa pada nasi minyak ni boleh tambah 1 kiub pati ayam.

(nota Q: saya guna sunquick oren....sukatan tu saya tukar jadikan 1/5 cawan je oren sunquicknya....jgn letak byk sebab nanti nasi akan jadi masam dah terasa orennya....lepas tu susu cair saya letak 1/2 cawan....dan air  3 1/2 cawan .. saya tumis segala bahan..lepas tu masukkan air..dah didih air baru saya masukkan beras....lepas tu tanak nasi macam biasa...)

16 comments:

ijayuji said...

Salam kak! dah namanyer nasi minyak oren kalau takde rasa oren tak de lah namanyer oren ahahaha... akak ni peminat2 nasi minyak jugak ya? peminat tegar gulai, peminat tegar kak besah, lagi? ehehehe..... kita minggu ni sekali tu jerrr lah mkn nasi :D semalam dah mkn nasi kerabu, minggu depan baru mkn nasi2 lain lagi :D baru lerr lega sikit perut niii klu tak mcm sendat jerrr kikiki...

quinnie said...

ika...wehhh lajunya...hehheheh....mesti tak sempat tengok wall baru kita...hahahhah...minggu ni kita meroyan gunsuk...hahahha

itula kan..dah namanya nasi oren..kekekek...tapi nasib baik la kita letak sklit sunquick tu..kalau tak memang tak lalu nak telan...hahahhaha

Qasey Honey said...

asslm Kak...sedapnye tgk nsi minyak oren tu...mesti sermerbak bau aromanye tu...bestnya kalu dapt merasa spinggan tu...

rahel said...

Selamat pagi Quinnie...nampak sungguh menyelerakan..semestinya sedap..

hazila said...

Sedapnya, hujung minggu ni pun ada kawan yang makan nasi minyak....

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Lama Kak Ros tak masak nasi minyakYang ni siap beroren lagi.

Pen Biru said...

org kampung buat nasi minyak masa kenduri, buat cmnilah..patutla sedp

Mas said...

lama dah mas tak buat nasi minyak...
sedapppnya tengok...

quinnie said...

qasey...kalau suka bau2 oren boleh le cuba nasi ni...hehhehe

rahel...kalau dah cuba baru tau rasanya..hehhehe

kak zila..untungnya dpt makan free..kita kena masak sendiri..huhuhu

kak ros..dah alang2 masak lauk ala2 kenduri ni..buat la nasi minyak sekali....hhehhehe

pen biru..itu la kan...hehehe

mas...awak kan rajin..bebila boleh je nak buat...kekeke

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..lama betul tak dapat bertandang, selalu bzzz he memanjang...sedapnya nampak nasi ni....

Amie said...

Pernah buat nasi minyak oren tapi gunakan jus limau sunquick... sedap pulak rasa dia! Mula-mula sangka mesti bau dan rasa semacam... tapi taklah menyengat sangat bau orennya tu.... tapi kalau guna kordial sunquick memang ada bau dan rasa yang berbeza sikit...

Nieza said...

menarik nasi ni Q...akak suka bau oren tu sure sedap ni kan.

zila said...

salam ziarah dan salam kenal quinnie,
sy follow blog nie yer..sedap-sedap semua resepinya..tergugat iman:)

quinnie said...

sue..kita pun dah lama tak bertandang umah awak..hehehe..kalau bz gitu le...:)

kak amie..tu la kalau guna kordial ni meamng kuat skit rasa orennya.heheh...tak pe la 1 time cuba..lain kali bleh tukar guna jus pulak..kekekke

kak nieza..kalau suka oren bleh cuba..hehhehe

zila..salam kenal jugak..tq follow kita..:)

Diana @ Melley Mey said...

Wah satu kelainan... Nasi minyak jus oren yer quinnie... Menarik!

norlieharumaini said...

akak guna sunquick- mandarin tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...