Thursday, 1 March 2012

KUIH PERIGI BUTA/ BUNGA DURIAN

koi org perak ni kome...hehehe..awak pun baru tau koi ni wujud...kekeke

rasa macam kuih badak berendam jugak..cuma inti dia gula pasir biasa je..

saya pertama kali makan kuih ni...hehehe..memang tak tau kewujudannya...memang kuih org dulu2 nih..makcik pun tak tau...cuma nak membentuk kuih ni je masalah skit...kalau tangan berseni tu elok cantik le bentuk bunganya..hehehe..saya nak cepat..hentam je la janji ada bentuk bunga dan telaga utk isi gula kat tengah2 tu..hehehe...rasa kuih ni macam badak berendam....tapi style org perak le..jenis kukus pakai daun pisang..saya memang selalu buat cara cam gini...org perak panggil kuih badak berendam ni lempeng basah...itu sebutan org dulu...tapi zaman sekarang ni payah dah nak dengor...hehehe

resepi asal nya dari kak besah@myr....saya adjust tang warna dia tu..kalau ikutkan warna putih je..saya letak warna pink biar naik seri skit..hehehe..lepas tu saya tambah gula tabur kat bawah dia dan santan tu saya letak tepung skit....apa2 pun terima kasih kak besah...saya kongsikan resepi akak ni kat blog saya ye...saya ni terlebih rajin...buat bekas daun pisang tu sebab ada byk daun pisang kat rumah..dah le daun beli...lagi la sayang...heheheh...ni dlm proses nak mengabiskan daun....:)


KUIH PERIGI BUTA/ BUNGA DURIAN

Resepi asal: kak besah@myr
olahan resepi: qasehququinnie.blogspot.com

Bahan-bahan ( ramai bleh mkn.. )

  • 1/2 bungkus tepung pulut(250g)
  • 1 mangkuk santan pekat - Q guna 3 cawan santan + 4 sudu kecil garam + 2 sudu besar tepung gandum
  • secubit garam
  • gula pasir secukup rasa
  • daun pisang - jika ada
  • Q tambah pewarna pink

Cara-cara

  1. bancuh tepung pulut bersama air yg tlh dicampur dgn 1/3 sudu teh garam hingga sebati. kerasnya sprti doh kuih buah melaka @ kuih koci. Q panaskan sedikit air panas dlm 1/2 cawan..bila dah didih tutup api..lepas tu tambah kan pewarna pink...kemudian baru campurkan dgn tepung pulut...tambah lagi air hingga jadi doh yg lembut.
  2. lapik daun pisang dlm bekas, kalau x ada, juz sapu sedikit minyak masak jer..Q buat bekas daun pisang...lepas tu taburkan 1 sudu kecil gula pada dasar bekas dan buat sampai habis
  3. ambil secubit doh, bulat2kan dan lubangkan di tengahnyer. 
  4. lepastu picit tepi dia 4 @ 5 picitan. guna lah kreativiti memasing sehingga mndapat bentuk yg sesuai yer, xkisahlah nak buat bentuk apapun, 'periuk kera' ke, morning glory ke..janji lekuk di tengahnyer.. hehe..
  5. susun kuih ke dlm bekas dgn menjarakkannya sedikit. lps tu isikan 1 sudu teh gula pasir kedalam bunga @ perigi tu. ikut suka lah, nk isi banyak @ skit. tp, banyak lg sedap..(ala..kalo manis, mkn lah skit jer..hikhik)
  6. then, campurkan secubit garam ke dalam santan pekat, lalu curahkan perlahan ke dalam bekas td. berhati2 tau curah dlm bekas jer, jgn termasuk dlm lubang perigi @ bunga yg berisi gula tuh..9t, kurang kick rasanyer! (x percaya? try la buat..) Q guna 3 cawan santan + 4 sudu kecil garam + 2 sudu besar tepung gandum...kacau2 rata dan tapiskan. lepas tu curahkan dalam bekas daun pisang dgn berhati2 agar tak masuk dlm perigi bunga...:)
  7. last sekali, kukus lah hingga masak.(lbehkurang 10 mnt kalo bunga kecik, 20 mnt kalo bunga reflesia)
  8. peringatan; jgn cuba2 nk rasa sbelum sejuk..kerana kebarangkalian lidah melecur amatlah tinggi (oleh gula yg cair tuh).. huhu. Q kukus 10 minit je dengan api yg besar
  9. oh yer lg 1, barang harus diingat..kuih ni x payah di simpan dlm esbok, nnti mmpengaruhi kelembutan sang bunga tuh.. mcm buah melaka..kalo dismpn dlm esbok kn jd agk keras, x best, x kenyal lg.. 
(nota: santan tu ada lebih..jadiknya boleh la kurangkan ..buat dlm 2 cawan cukup rasanya..tapi kena la kurangkan kuantiti garam dan tepung tu ye...)


8 comments:

Nieza said...

Assalam Q, menarik yer nama kuih ni...akak 1st time dgr ni..mkn lagi ler tak pernah.teringin pulak nk merasa:)

quinnie said...

kak niza..saya pun sama..ini la pertama kali tau ada kuih ni..heheheh...rasa macam badak berendam jugak kak..:)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

kak Ros pun tak pernah dengar nama kuih ni..apa lagi memakannya????

quinnie said...

kak ros memang unik kan kuih muih org dulu2..hehehe...

norlieharumaini said...

rajinnya..

chikadakbiru said...

salam Q...

ahaks...amboi cepatnye mike buat..
kite pun ingat nak gak teray dlm minggu nih..sedap kan kuih nih...

ady said...

as-salam Q
1st time dengar kuih perigi buta ni..nama yg menarik kuih ni..mesti sedapkan kuih ni Q...

Acik Erna said...

assalam Q..pertama kali acik dengar dan tengok gambar diblog Q.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...