Saturday, 10 March 2012

KUETIAU KUNGFU

Assalammualaikum...dah makan semua..hehehe..musim hujan sekarang ni buat org rasa nak tido je..kekeke....saya tak sempat nak bw kat blog kawan2...terima kasih pada semua yg telah meninggalkan komen..nanti saya pelan2 buat kunjungan balas ye...:)

teringin nak makan kuetiau kungfu ni lepas tengok mas buat hari tu...tertarik nak cuba sebab cara hanis ni masak kuetiau ni lain skit..dia masak asing kuetiau dgn kuahnya....memang sedap kalau letak segala maknenek seafood kat dalam dia...hehehe..saya tak dek udang..ada daging ngan ayam ngan kerang je..hehehe...apa2 pun terima kasih kat hanis atas resepi ni...dan jugak pada mas..kita cnp dari awak ye..:) selamat mencuba semua... 

start hari ni sampai minggu depan radio Q akan memilih lagu2 dari Ss501..kiranya mengimbau kenangan jugak la nih..sob sob..sedih derang ni dah berpecah...


Kuetiaw kung fu

Resepi : hanis@myResepi
 
Bahan  ( 1 org )  :
kuetiaw - Mas agak2 masa letak dlm telur Q guna satu paket kuetiau
2 biji telur - Mas guna 1 biji telur gred A Q guna 4 telor ayam
lada hitam @ lada putih - Mas guna lada putih aji shiok Q guna lada hitam
mix seafood Q guna ayam..daging dan kerang
lobak
1 1/2 sudu besar tepung jagung - bancuh dgn sedikit air
1 cawan @ lebih jika nak kuah lebih - Mas guna stok ayam Q guna stok air daging
sayur2 lain - optial
1 ulas bawang putih - diketuk Q guna 7 bawang putih
2 biji cili padi @ lebih klu nak pedas - diketuk Q tambah cilipadi
sos tiram - Mas letak 1 sudu Q letak dlm 2 sudu besar
sedikit kuib ayam - Mas tambah Q pun
Q tambah sos ikan dlm 2 sudu besar
Q tambah 3 bawang putih ditumbuk utk goreng sekali dgn kuetiau

Cara memasak :
Pukul telur bersama garam dan sedikit lada hitam @ putih di dalam gelas @ mangkuk.
Masukkan kuetiaw hingga 3/4 gelas. Mas agak2 jerk kuetiaw tu dan sebatikan.
Kemudian tuang dalam kuali yang dah diletakkan sedikit minyak ( minyak tu agak2 mcm nak goreng telur dadar ). Q tumis bawang putih di ketuk kejap kemudian baru masuk kuetiau dlm kuali.
Ratakan kuetiaw supaya menjadi sedikit nipis dan balikkan supaya kedua-dua belah masak dan masukkan dalam pinggan.
Untuk Kuah : 
Tumis bawang putih hingga sedikit perang, kemudian masukkan seafood mix.
Masukkan air @ stok ayam dan biarkan mendidih.
Masukkan sedikit serbuk lada hitam @ serbuk lada putih , cili padi, sedikit sos tiram, lobak dan sayur-sayuran dan juga kiub ayam. sos ikan... Sebatikan.
Tuangkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air dalam kuali.
Biarkan kuah sedikit pekat kemudian tuangkan ke dalam pinggan berisi kuetiaw tadi. 


10 comments:

Sheila Shafeareen said...

mmg sdp ank2 pun suka..ada cili kicap megancam....

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..Emmm musim2 hujan memang sedap kalau dapat mekan yang panas2 macam ni..ada lagi cili potong..lagi ngancammmm

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie...
Wah dah buat dah yer.. Akak pun terliur tgk semasa mas tayang ari tu... Teringin nak buat juga... Nampak sedap

quinnie said...

kak shiela dah buat ke? tak perasan lak saya..hehehhe....

sue..betul tu...pedas2 skit baru sedap..hehehhe

kak diana...itu la kan..tengok mas buat hari tu terus tertarik...kekeke

Mas said...

kak Q,
sedappkan kuetiaw kungfu ni..
mas memang suka kuetiaw gini....
sedapppp.....
terliur lak nengok kuetiaw akak tu...

Amie said...

Selamat petng Quinnie,
dah cukup sedap dah kuetiaw kungfu tu... nak pula cuaca sejuk, asyik hujan begini, dapat semangkuk KK dah cukuplah tu....

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

kak Ros datang jenguk ni.Sedang berkungfu ya. Pasti sedap ni.

ibundo said...

kuetiau ni masaklah apa pun.. sodapp..

ijayuji said...

Salam kak! akakakaka... ni mesti meroyan dgn TOP ni kan? ahahaha... jap lagi mesti dia tukar gmbr minho tak pun onew :D KTKF ni masuk list jugak lerr kdg tu malas nak buat sbb kue teownyer guna yg instant punyer kurenggg kick, tp kita selalu gantikan dgn mee hoon :D

Azian Elias said...

jarang nak makan mee2 macam ni.. tak sesuai tekak.hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...