Sunday, 18 March 2012

IKAN BILIS BELIMBING BULUH


memang hitam rupa sambal ni...hehehe...iras2 ikan bilis belimbing buluh yg style pahang tu..tapi yg tu kita rebuskan belimbingnya ..tapi yg ni tak yah...cuma kena masak sampai ikan bilis tu kering cam gini....sedap makan dgn nasi putih...resepi ni saya ambik dari niezaderaman@ myr..terima kasih nieza..lain kali kalau ada belimbing boleh buat lagi..dulu2 masa ada pokok belimbing resepi ni tak keluar lagi..hehehe..sekarang ni terpaksa la tunggu belimbing dari kampung je..nak beli rasa rugi pulak...sebab pernah ada pokok dia jadik macam rugi kalau nak kena beli...heheheh..kedekutnya!!! kekeke

k lah meh tengok resepi..

oppss sebelum tu..terima kasih pada pengunjung setia blog saya ni...mintak maaf lambat skit membalas segala komen dan membuat kunjugan balas....kes malas nak online..hehehe

IKAN BILIS BELIMBING BULUH

Resepi: niezaderaman@myr
by: quinnie@qasaehququinnie.blogspot.com


bahan2
  • *Semangkuk Ikan Bilis
  • *3 ulas Bawang kecik
  • *1 ulas bawang putih
  • *Segenggam cili padi
  • *Belimbing buluh dipotong
  • secubit garam
  • Sedikit perasa

Cara-cara

  1. Bahan-bahan yang bertanda * ditumbuk .
  2. Selepas itu digoreng hingga garing
  3. Masukkan garam dan perasa
  4. Boleh dihidangkan dan makan dengan nasi panas-panas..
  5. Memang mervelous... 
(nota: Q letak dlm 15 biji kot belimbingnya..ke 20 lebih cam gitu la...dia letak byk pun tak terasa belimbingnya..sebab kita dah masak sampai hitam cam gini tak terasa masam pun kalau letak byk pasal air dia dah kering..)

4 comments:

Nieza said...

assalam Q sedap tgk menu Q ni kalau dapat mkn dgn nasi panasx2 best ni...tapi akak kat sini lagi ler susah nk jumpa belimbing buluh.kalau kat kg main petik pokok depan umah jer.

quinnie said...

hehehe...saya dulu pun main petik je kak kat tepi rumah..tapi sekarang ni kena ambik kat kg baru la merasa...huhuhu

ijayuji said...

Salam kak! ikan bilis belimbing buluh?? rupanyerrrr ikan bilis masak dgn belimbing buluhhhhhhhh ahaiiiii ehehe... lama tau tak mkn belimbing buluh, sedap tuuu masam2. duke betul tgk pokok yg penuh dgn belimbimng buluh ni sbb dia kat dahan2 kuar buahnyer :D

Amie said...

Pernah buat sambal hitam belimbing buluh tapi versi yang direbus dulu, oooh yang ini tak payah rebus dulu, jimat masa dan jimat gas ye Quinnie... ada belimbing buluh nanti rasa nak cuba cara begini pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...