Monday, 28 November 2011

SAMBAL BUDU TEMPOYAK


Makan pucuk paku rebus cicah dgn sambal tempoyak budu...dah lama saya nak makan tempoyak budu ni sebab tak pernah makan sambal tempoyak buat cam gini..selalu makan sambal tempoyak biasa je....sedap jugak rasa dia...tak dek lari sgt dari rasa tempoyak walaupun letak budu...kekekke...saya guna resepi kak pah@ ibundo..dah lama teringin cuba...sementelah skang ni musim durian baru ada peluang nak cuba...terima kasih kak pah atas resepinya....makan byk saya semalam....makan nasi putih...goreng ikan talapia..lepas tu cicah sambal tempoyak budu dgn pucuk paku..pucuk paku plak pucuk paku baru ambik dari kg MIL makcik...segar2 lagi..rangup2 jek masa makan...hehehhe...saya ni memang suka makan menu kg...:)


SAMBAL BUDU TEMPOYAK

Resepi : kakpah@ ibundo
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2( resepi ikut sukatan saya)

4 sudu besar tempoyak
3 sudu besar budu
1 bawang besar dihitis
10 cili padi ditumbuk
2 biji limau kasturi
gula skit

Cara2

masukkan semua bahan kedalam mangkok dan kacau2 rata...dah siap..:)

10 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Maal Hijrah Buat Quinnie sekeluarga..

Wahhh tempoyak budu..selalu Sue klu mkn budu buh tempoyak macam tu je kat sebelah dia..time cicah budu baru kuis siket2 tempoyaknya...Len kali boleh lah cuba cara ni pula..Main gaul sama rata...

Cendana Kasih said...

Ya Ampunnnn....sedap banget sih.... ni kalo makan ngan nasi, ada ikan kering...pergh..seperiuk nasi leh abis....

Wani said...

ya Allah tempoyak n budu lepas tu cicah ulamm.. favorite neh hihi

ady said...

as-salam q
npk sedap tapi tak tahu mkn tempoyak..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Q...jangan la dok cakap pasal budu hujan2 ni.Kak ros rasa nak balik kpg nun jauh kat kelantan....yang sedang banjir tu....

Ucu Faridah said...

mesti menyengat ni ...tak pernah lagi buat vs kelantan n perok ....

EmbunRosaliza said...

Assalam Q, akk tak pernah lagi buat versi sambal budu tempoyak ni. Macam nenie juga letak tempoyak dlm budu pas tu cicah2 gitu je, ada kelainan

quinnie said...

sue...salam maal hijrah jugak...oh ada yg makan cara kuis2 jugak ye....patut la masa google ada org buat makan cam gitu...baru tau..hehehe...

kak ck...menu yg tak sesuai utk org nak diet...hahhahah

wani.. memang makan byk kalau lauk gini...hehehe

ady..hawatnya tak makan tempoyak..aiseeyyy..rugi..rugi...kekeke

kak ros org kelate rupanya..hehehe...saya stok budu memang ada kat umah walaupun org perak...cencalok pun sentiasa ada...hahhaha

kak ucu..rasa macam sambal tempoyak jugak cuma lagi senang nak sediakan..gaul2 je...hehehhe

kak rosa...saya pun 1 time buat cam gini lepas tengok kak pah buat hari tu...dah lama teringin nak buat...tapi tak dek tempoyak...ni baru dpt merasa...heheheh

tun_telani said...

sedanyer tempoyak! tun x makan budu.. hihi

quinnie said...

eh tun bukan org ganu ke? cam ne leh tak makang budu nih? aiseyyy rugi..rugi..kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...