Saturday, 15 October 2011

Apam Belang

projek main warna2..hehehe

sebelum bakar...

geram betul..gambar kabur la pulak...grrrr


Assalammualaikum...salam bersiaran dihari sabtu....saya dah lama salin resepi apam belang ni..tapi duk tangguh2 nak buat sebab malas nak perah santan...hehehhe...saya santan kotak kalau nak buat kuih ni memang tak berapa nak suka sgt...kalau beli santan dah siap perah...biasanya lepas beli tu kena terus buat kuih kalau tak santan tak sedap....jadiknya kena tunggu ada kerajinan la baru boleh buat apam ni....

hati ku terpaut nak buat apam ni lepas tengok kat rumah che sue kita...cantik sungguh belang2nya itew...hehhehe...terus bersemangat nak buat apam ni...apam ni rasa kek pun ada...saya suka apam ni sebab rasa santan tu wangi je....rasa nya ramai dah buat apam ni..kita je baru buat....lagi pun suka benar main warna2 sekarang ni....semua benda kalau boleh nak dibelangkan...hahahahha..

k lah..saya cnp resepi ni kat rumah che sue....terima kasih semua atas resepi yg sedap ni...:)

APAM BELANG

By: Shamama
Sumber : Ucu Faridah
Cuci mata : Kak Ita @ Masam Manis 
copy n paste :ila_che sue

Bahan-bahan :

  • 4 biji telur 
  • 2 sudu teh ovellet 
  • 1 sudu teh esen vanila 
  • 300 gm tepung gandum 
  • 220 gm gula halus 
  • 250 ml santan kara (shamam guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air) 
  • 1 sudu teh baking powder 
  • pewarna
Cara-cara :

  1. Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
  2. Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
  3. Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
  4. Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
  5. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis) cheq sue buat 6 lapisan dan scoop 2 sudu setiap satu. Kukus selama 1 jam 30 minit - saya pulak kukus dlm 1 jam 15 minit cam tu...api sederhana

10 comments:

Nazrah said...

macam pelangi 7 warna....

izahdaut said...

simple n sedap kan.. rasanya pernah gak buat paam ala ala kek ni. tapi lama dulu la.. pernah popular kejap apam ni di belog2

Sheila Shafeareen said...

salam selamat pagi sabtu hehehh mlm td dah npk dah pi gi bagun terus masik dapur Q hehhe ada lg ke..sdp kan akk pun buat dulu kemarin...gebus...geram nak membelang

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Apam belang dah sampai sini.Kak ros belum sampai seru!

Naz / Nadz COSK said...

Apam belang... wah!!! cantik..cantik.. macam pelangi.. Nak sikit..

Yana Shaiful said...

apam ni xterbuat lg..dh rmai yg bt kan..cantik belang2 tuu..yana kena seru mood rajin dulu nii heheee

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum quinnie..
wah cantik belangnya tu quinnie... akak jer lom buat2 lg nie.. adeh bila ler nak angin Rajin buat apam belang yg cantik n mengoda nie ek.. :)

quinnie said...

kaknazrah..kat rumah saya ada 3 warna asas je...last2 main campur2 sendiri...hehehhe

izah..masa tengah popular dulu kita tak minat nak buat...heheeh...bila dah pandai membelang ni baru la rajin....hehhehe

kakshiela..memang musim membelang agaknya sekarang ni..hehhehe

kakros..senang je nak buat....:)

kaknaz...boleh je..ambik la seketul...kekkeke

yana....kita memang tengah mood rajin sekarang ni...hahahhaha

kakdiana...seronok kak buat ni..main dgn warna yg lebihnya...kekekke

AZLITA AZIZ said...

waaa... dah sampai sini apam belang ni...
akak pun suka apam ni sebab lembut macam kek rasanya..

Quinnie terima kasih ye resepi Ayam Ipoh tu memang sedap sangattt!! habis licin
anak akak dalili pon dok ulang alik makan aje.. tak pernah dia makan banyak macam ni.. suka akak tau!

akak mula agak ni Quinnie punya resepi ke tapi takut pulak Quinnie yg lain.. hihi rupanya orang yg sama... hihi akak dah letak link kat situ tadi nak letak tapi takut orang lain... hihi apa lah akak ni kan.. :D

quinnie said...

hehhehe..seronok saya dengar akak sekeluarga suka resepi nasi ayam tu....tambah2 bila tengok sekeluarga berselera makan...syok je rasa...hehhehe

saya baru je berblog...ramai yg tak tau....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...