Wednesday, 12 October 2011

Kuih Lepat liat

dalam bungkusan elok je rupanya..:)

marilah lihat didalamnya...hahahhaha...aduiii lupa nak sapu minyak kat daun pisang..grrrrr

Dari minggu lepas nak buat kuih ni..tapi perut asyik kenyang je..last2 semalam baru buat...alkisahnya...terlupa la pulak nak sapu minyak kat daun tu...jadiknya melekat2 la kuih ni bila nak bukak...masa adun tu baca resepi separuh..part nak bungkus tu tak baca...ate..bijak sgt...udah kantoi kuihnya...hehhehe....nasib la kuih nya menjadik...kuih ni guna tepung pulut..tu yg dia lekat...dia kalau dah tersilap cam gini lepas ni mesti ingatnye part nak sapu minyak tu..kekekke...apa2 pun kuih ni sedap..rasa cam dodol pun ada..koci pun ada gak...kalau jenis suka kuih liat2 cam dodol tu boleh la cuba....saya tak pernah makan kuih ni..tu yg bersemangat nak cuba...daun pisang lak ada kat rumah....:)

resepi kuih ni dari kakpia@ sofea@after 6am....terima kasih kak pia...akhirnya berjaya jugak saya hantar laporan masakan..kekkeke....saya copy n paste resepi akak kat blog saya ni ye...senang saya nak buat rujukan...:) oh lupa lak...resepi ni pakai sukatan cawan metrik ek...

Luih lepat liat

by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
Bahan2

A)  150 gm gula merah
      2 sb gula putih ~ nak manis tambah lagi
     1 cawan air
     1/ 2 cawan santan
     1 helai daun pandan ~ simpul

B)  300 gm tepung pulut
    1 Biji kelapa parut putih + sedikit garam (inti)
    Daun pisang secukupnya, layur dan sapu minyak

Cara: 

(A) Masukkan gula merah, gula putih, daun pandan dan air ke dlm periuk, masak hingga semua gula larut dan mendidih, perlahankan api dan masukkan santan, kacau2 sebentar dan bolehlah diangkat. Tapis air gula tadi dan sukat sebanyak 1 1/3 cawan. Jika ada air gula lebih boleh di simpan utk kegunaan lain.

B) Masukkan tepung pulut ke dalam bekas  dan tuangkan sedikit2  1 1/3 cawan air gula tadi. Gaul hingga sebati . Adunan nampak lembik sedikit tapi x mengapa sbb kita perlu perap adunan ni selama 1/2 jam. 
Adunan akan jadi keras sedikit selepas di perap dan bolehlah di canai di atas daun pisang yg telah disapu minyak. Letakkan inti kelapa dan  lipat kemas seperti membuat lepat pisang. Buat sehingga habis dan kukus selama 25 -30 min. Dh siap boleh lah diangkat dan hidangkan utk seisi keluarga. Selamat Mencuba !

16 comments:

tun_telani said...

ni laaa contoh kuih tradisional yg tun x pernah buat. duk sini pulak, kalau terliur pun bukannyer ada daun pisang. apa kata kak Q pos kan sket kt tun, nk rasa liat dia tu camner.. hehe..

Cheq Sue said...

memang xnak buat la kuih ni, nama pun lepat liat, sakit gigi nanti. boleh pikir gitu? ha ha ha

Juwita Jamaludin said...

sedap nya.. yum yum lama x mkn nak buat daun pisang tak de

Sheila Shafeareen said...

salam betul lama x mkn kuih2 gini..lepat liat sdp juga buat teh time ptg ni kan...adalagi x nak rasa....

izahdaut said...

ni ler kuih dokoh yang menjadi pojaan hati ku. feberet gilerr

quinnie said...

tun..sana tak dek daun pisang ek....kita pun sekarang kalau balik kg baru la ada stok daun pisang....hhehhehe

sue...tak dek la sampai tercabut gigi makannya...hehhehe...rasa cam dodol lembutnya...:)

juwita..alahai...sian dia....:)

quinnie said...

kak shiela...ada lagi ni ha..hhehehe...

izah...kita baru belajar makan kuih ni..kekeke

Nazrah said...

kenapa nama liat..memang liat ker..

EmbunRosaliza said...

Assalam Q akk selalu dgr lepat liat ni, tapi tak pernah mkn lagi , terasa mcm kenyal2 je lepat tu, ya ke

Sue @ Nenie said...

Salam Quinnie..belum pernah makan kuih ni...macam boleh cuba juga ni.....

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum dan salam kenal Quinnie..
Quinnie ni yg ada kat myR tu kan? Sbb akak ada jumpa nama ni di sana sbb pernah amik resepi apam tepung gandum dari myR..

Kak Naz tak pernah makan kuih ni.. Nape nama dia liat..Sebab rasa dia kenyal2 ker?

Deliah's Deli said...

tak pasti pernah mkn ni atau tidak..tp bila tengok lepat liat ni teringin nak makan lepat ubi! :)

quinnie said...

kaknazrah...kuihnya tak la liat sgt kak...hehhhe..liat cam dodol je..macam kuih koci...

kakrosa...betul tu rasa dia kenyal2...sedap rasa gula merah tu..kena letak inti byk baru sedap..:)

nenie..kita pun 1 time makan kuih ni...hehhehe

salam kenal jugak buat naz...yer saya org yg sama...:) quinnie myr...hehhehe

dell..masa makan kuih ni memang teringat lepat ubi...rasa lebih kurang cuma tak dek rasa ubi tu je...hehhehe

MakNgah said...

ni antara kueh2 lama org Kedah. MNgah mmg tak prnah suka sehingga satu kali tu terjumpa dengan yang betul2 sedap..... agaknya dibuat oleh org yg btul2 expert.... Mngah cuba sekali buat, tp belum lagi menjadi... nnt nak cuba lagi lah....

Sofea said...

Q..nnti baca sampai khatam resepi tu baru buat..kuih ni kena sapu minyak kat daun pisang tu..sbb guna tepung pulut.,hehe buat lg sekali jgn lupa sapu minyak ye!

quinnie said...

mak ngah..saya pun baru je belajar makan kuih ni...memang kena byk inti baru sedap..lepas tu elok masin manisnya...baru sedap kuih ni..:)

kak pia...hehhehe...jadik susah nak makan bila tak letak minyak..kekekke..asyik melekat je..sabo je la...lepas ni mesti tak lupa dah..kekekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...