Tuesday, 10 July 2012

GULAI TEMPOYAK UDANG BROKOLI


gulai tempoyak udang ni saya masak masa cousin balik dulu...agak2 dah 2 minggu kot..hehehe...dia balik teringin nak makan gulai tempoyak tapi ikan ngan ayam tak dek...ada udang je kat rumah..brokoli ni pulak tengah byk...makcik gi bercuti ke cameron highland hari tu...macam2 sayur duk angkut balik...kekeke...kitaorg memang suka brokoli...bapak besar dia beli..banyak lak tu..heheheh

k meh tengok resepi ye..:)


GULAI TEMPOYAK UDANG BROKOLI

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

udang secukupnya- eloknya besar ler
tempoyak secukupnya
1 bawang putih dihiris
sedikit halia dihiris
1 serai diketuk
10 cili padi ditumbuk
sedikit serbuk kunyit
brokoli dan bunga kobis secukupnya
1 tomato dibelah 6
air secukupnya
garam dan gula skit


Cara2

1. mula2 masukkan air...halia...bawang putih...tempoyak...cili ...serai ..tomato...kedalam periuk...kemudian masak hingga kuah didih...

2. bila dah didih..tambah garam dan gula...agak2 kuah dah mesra...isi udang dan sayur2..kacau2 rata ..bila udang dan brokoli bertukar warna serta dah masak..boleh la tutup api dan dihidangkan dgn nasi.

11 comments:

Tina Othman said...

alahai, sedapnya

lama tak makan gulai tempoyak, tina suka pekat sikit

zila norazila said...

salam q..
dari aritu kita teringin benor nk mkn gulai yg buh tempoyak..nampak q masak camtu mcm sedap jew..kecurrr;p

kakbesah said...

salam Q, xterPK dek akalku sayo omputeh bleh dikombainkan ngn gulai tempoyak, slaluje brokoli dok sbelah2 ngn tmpoyak dlm esbok, nextaim nk kawenkn lh..hihihi. Q,kt rmh ni sme antu tmpoyak,bila mkn masing2 nk smangkuk asing2 coz nk hirup kuah. tp..hb akk still ckp gulai yg akk buat x sme ngn org pior perak msk. isy..ni yg akk tringin nk mogok ni..

quinnie said...

zila..itu le kalau nak nunggu ada ikan memang tak bergulai le jawabnya..hehehhe...main cuba2 je..nasib baik sedap..hehehe

kak besah..hahahahhaha...ate suh le dia sendiri yg masak...kekeke...mesti dia kata hat yg akak masak lagi sedap...kekeke..saya pun kalau makan gulai ni kuah mesti banjir..baru puas makan..hehehe

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Q. Sedapnya... tak pernah lagi buat udang masak macam ni, mesti sedapkan.. tambahlah lagi dengan air tangan Q, mesti mantappp!!

Yana Shaiful said...

Sedappp..tempoyak kt dah berzaman bertapa dlm esbox tuu..xtau bila nk projekkannya hihhii..tgk Gulai tempoyak Kak Q tringin plak nk bt.. xpnh fikir plak nk ltk brokoli dlm gulai tempoyak tuh.. mst lg sedapp ^^

CT Delima said...

As'salam Quinnie

kalau k.ct puasa hari ni kompom dah menjijis air liur tengok lauk udang tempoyak Q ni hehehe

k.ct pun suka sayur brokoli tambah2 kalau goreng gitu2 aje campur cendawan butang dan ayam..perghhh sedap tuuu hihi

Bicara Kak Noor said...

salam Q
akak baru je buat tempoyak belum masam lagi kot ingat nak buat sambal tempoyak sbb anak jauh tu suka sngt,tpi tengok yg Q punya ni pun sedap gak ni kan apa lagi capur brocolli pasti ternagkat tu

Norzie hany said...

Sedapnya Q.
Sis mmg suka apa2 aje masakan yang bubuh tempoyak...sedapnya makan dgn nasi panas2.

Wani said...

x pernah lintas nak wat gulai tempoyak letak brokoli .. tentu sedap neh asalkan ada tempoyak hihi.. lagi satu udang tu pun x pernah cuba buat lagi letak tempoyak .. cam blh try je ni ...

quinnie said...

sari..nanti dah lama2 masak ...masak apa pun rasa sedap je..kekekek

yana...kita kalau tempoyak ni letak apa pun telan je..hahahaha

kak ct...adusss sedapnya dengar resepi sayur campur akak tu...meratah kita sorang je bleh habis nih..kekekke

kak noor dah balik ye? sian anak2 ye kak..mesti teringat bila makan...:)

kak norzie..sama la kita..heheheh

wani...ni gulai tempoyak moden..hahhah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...