Sunday, 22 July 2012

RENDANG DAGING ..hj sernan





Assalammualaikum....ni menu berbuka semalam...siap berlemang lagik..hehehehe...lemang ni beli je ..beli kat pasar malam hari jumaat..lepas tu simpan dalam peti ais...kekeke

resepi rendang ni macam biasa je....internet lak slow je hari ni...geram betul...lama betul la dia duk loading n loading tak habis2...grrrr....petang2 la jawabnya baru boleh BW..huhuhu



RENDANG DAGING

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

3/4 kilo daging
3 sudu besar rempah rendang hj sernan- nak pakai cap lain pun boleh
1 bawang besar*
3 bawang merah*
2 bawang putih*
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
1 inci kunyit hidup*
10 cili kering* - direbus dan tos
1 sudu besar jintan kasar*
1 sudu besar jintan halus*
1 sudu besar ketumbar*
3 serai* ( bahan * diblend halus)
1 ikat daun kunyit
santan
kerisik
sedikit gula merah
1 asam keping
garam dan minyak tuk menumis

Cara2

1. mula2 panaskan minyak..lepas tu tumis bahan kisar hingga terbit minyak....lepas tu masukkan rempah rendang yg telah dicampur dgn sedikit air...kacau lagi hingga terbit minyak lagi...lepas tu masukkan daging..kacau hingga keluar air daging.

2. bila dah keluar air daging...masukkan santan..biar hingga kuah didih. bial dah didih..isi asam keping...gula merah..kerisik....bila kuah dah agak nak kering...isi garam dan daun kunyit. masak hingga kuah pekat. bila dah masak boleh la diangkat dan dihidang bersama lemang atau nasi.

10 comments:

~~zana@pb~~ said...

Selamat berpuasa QQ, akk tadi dah keluarkan daging, terlior pulak tgk rendang tu...

Bicara Kak Noor said...

salam Q awal nya ada rendang dan lemang ni terliuq lah Q jauh sngt nk gi ambik hhee pasti sedap tu

Delima Zamrud said...

best kan quinnie sesekali kiter mkn rendang sebelum raye hehehe..

Mas said...

Salam ramadhan dan selamat berpuasa kak Q...
wahhhh...dah ada rendang daginggg..
siap ngan lemanggg...uwaaaaaaa

quinnie said...

kak zana..hehehe...itu le pasainya...awal lagi dah berendang bagai..kekekke

kak noor..Alhamdulillah...sedap juga la rasanya..kekekek

delima..ye betul sgt tuh...kekeke

mas...selamat berbuka ye...hehehe...takut nanti lemang pakcik tu tak dek...tu yg beli siap2..hehehe

Amie said...

Tengok rendang dik Q tak sabar nak merendang jugak, tapi tunggu dekat nak raya nanti... merendang ramai-ramai, makannya pun ramai2...bestnya nak balik kampung!

Chik Mimi said...

Salam ramadhan almubarak Qsedapnya rendang ngan lemang tu

quinnie said...

kak amie..syoknya citer pasal balik kg...rindu nak alami suasana cam gitu..:)

kak mimi...salam ramadhan juga buat akak...yer la kak sedap betul makan..hehehhe

kakbesah said...

salam pagi Q, wahh! ade rendang pra Raye ye.. bestnye rndang Q tu, tengok rspi pon dh tau sdp sbb ade boh rempah2. pkena plk nn lemang-pehh! mujur la akk mkn sahur tadi, kalo tak dh tntu ngences...hee..

quinnie said...

kak besah..hahahaha....biasa la keluarga saya ni memang cam gini..suka makan lemang ..tak kira la musim bukan raya pun beli je..kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...