Friday, 6 July 2012

UDANG GORENG KUNYIT


Assalammualaikum..salam pagi jumaat buat semua...harap sihat2 la semua ye..saya sejak dua menjak ni..lepas makan durian ...rasa badan panas je...tekak pun rasa kering sentiasa...terlebih makan ni rasanya..hahaha...benda sedap..mana leh tahan..ye dak? kekekeke...air kulit dia pun tak minum sebab beli durian terus bukak kat tempat beli tu jugak...siap bawak bekas lagi..hehehhe

o.k hari ni nak tunjuk menu ringkas....udang ni saya masak masa cousin balik hari tu...udang ni buat bekal dia utk bawak balik ke muar...pagi2 dah bangun masakkan utk dia...hehehe


UDANG GORENG KUNYIT

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 mangkok kecil udang
1 bawang besar dihiris
3 bawang putih diketuk
1 inci hali dihiris
sedikit sos tiram
sedikit sos ikan
1/2 kiub ayam
6 cili padi diketuk
sayur brokoli
sayur kobis bunga
1 capsicum
air
garam dan gula
sedikit serbuk kunyit
sedikit air bancuhan tepung jagung

Cara2

1. mula2 panaskan minyak secukupnya....lepas tu masukkan bawang putih dan halia ...goreng hingga kekuningan....lepas tu masukkan bawang besar dan cili diketuk..isi kan juga kiub ayam.....kacau hingga bawang layu...lepas tu masukkan udang dan serbuk kunyit...kacau hingga udang bertukar warna...isi sedikit air..sos tiram dan sos ikan ...garam dan sedikit gula...kacau2 rata..

2. bila kuah dah didih...isi kan sayur2 dan masak hingga sayur bertukar warna..masukan juga air bancuhan tepung jagung...kacau hingga kuah likat.....tak yah lama2 sgt masak sayur ni......dah siap boleh la diangkat dan dihidang dgn nasi putih...nak makan ratah gitu pun sedap..:)

10 comments:

k said...

salam Q, udang punye pasal akak pagi2 dh tercongok kat pintu rmh Q..hihihi. pebret ni Q, hee.. msk cenggini bkn sje mudah, tp dh cukup khasiatnye, x pyah pk lauk lain dah kn..

kakbesah said...

aduss! tengok udang tu smpe tercepat post..smpat taip k je..solly..hee..

Amie said...

Hai Q,
cili padi ketuk tu yang buat tambah selera ..... sodap pedas2!

quinnie said...

hahhaha..kaka besah...kalau akak type k pun dah tau itu akak..hahahah..yer la kak menu cam gini kalau bulan puasa makan utk sahur memang berselera rasanya..heheheh

kak amie..betul tu saya kalau tak pedas ni tak puas makan..heheheh

rahel said...

sedap kalau udang dimasak macam ni..ada kuah yang pekat2 sikit..laju jer kita mkn..

Yana Shaiful said...

semua org citer mkn doyan..uwaaa kita jer xleh mkn doyan lg..darah n berat asyik naik je sejak preggy nii ^_^.. pe2pun suka jgk msk udang cani..ltk sayur byk2 sedap ratah..udang xleh mkn byk krg ilang hidung ala2 karisma kapoor nii huhuuu

Norzie hany said...

Sedapnya Q....ada pulak ikan masin dan sambal belacan,mesti laju makan.

Nuwairani Ismail said...

kite buat sotong goreng kunyit. tapi takdelah semeriah ini. nanti leh guna resepi kak Q la pulak.

Sue Bee said...

Q,kita suka nengok pinggan lauk tuh..ada bunga-bunga..cantik..

quinnie said...

rahel..betul tu kuah dia bagi likat skit ala2 chinese gitu..hehehe

yana..alahai..tak pe la...thn depan leh makan doyan ek..heheheh

kak norzie..betul tu...berselera je makan...hehehhe

nuni...kita sebab bahan byk kat rumah..kalau dak ala kadar je ..janji goreng kunyit..heheehhe

sue...ni pinggan mangkok free beli sabun...hahahha....memang byk koleksi kat rumah ni..kekekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...