Wednesday, 11 July 2012

MEE GORENG UDANG BASAH


Assalammualaikum..hari ni nak tunjuk menu simple juga...mee goreng udang yg saya masak 2 minggu lepas juga...menu ni seangkatan dgn gulai tempoyak semalam....hehehehe...waktu ni masak utk cousin masa dia balik sini...nak dijadikan citer...masa saya nak masak mee ni..cousin mula2 kta dia tak makan mee ..saya ni jeran juga la sebab sepanjang hari ni makan je mee..kekeke..dia kata kalau mee berkuah dia makan..cuma yg goreng2 ni dia tak makan...saya tanya la ngape tak makan? dia kata fobia sebab selalu beli yg org jual tak sedap...kisahnya....hehehe...saya cakap kat dia..tak pe la yong buat berkuah skit...:)

bila mee dah masak saya panggil dia suh cepat2 makan sebelum kuah kering..heheheh...akhirnya masa tengah makan tu dia kata...sedap la mee yong...hahahahha...2 kali org tambah...ngeeee ..yong dia pun kata la....mee yang yong goreng memang la sedap dari org jual...hhahahhahah....

o.k lah meh tengok resepi mee sedap dari yong ni ye...kekeke

MEE GORENG UDANG BASAH

Resepi: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2

1 paket mee kuning
sedikit isi ayam dipotong kecil
sedikit udang- dibuang kepala dan kulitnya
1 bawang besar*
5 bawang putih*
2 sudu besar udang kering*
10 cili kering* (bahan * di blend lumat)
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar kicap cair
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
2 telor ayam
sayur brokoli dan kobis bunga secukupnya
sayur kobis panjang secukupnya
sedikit air bancuhan tepung jagung

Cara2

1. mula2 rebus kulit udang dan kepala udang dgn sedikit air utk mendapatkan stok air udang. bila dah masak tapis dan tepikan.

2. panaskan minyak..lepas tu tumis bahan blend...bila dah terbit minyak dan cili masak..baru masukkan ayam..kacau2 hingga ayam masak....bila ayam dah masak..masukkan sos tiram...kicap cair dan pekat...sos ikan...( kicap kalau kurang bleh tambah lagi ye)...kacau2 kejap dan masukkan stok air udang secukupnya...

3. bila kuah dah didih..masukkan udang...pecah kan juga telor...kacau2 rata hingga telor hancur....masukkan brokoli dan kobis bunga....kacau2 kejap dan masukkan mee..kacau lagi hingga mee rata dgn kuah...lepas tu masukkan kobis panjang dan air bancuhan tepung jagung...kacau2 lagi hingga kuah likat....bila dah masak terus tutup api dan pindahkan kuali dari dapur utk elakkan kuah kering masa kita nak pindah kan mee kedalam pinggan utk dihidang. cara ni utk mee masih berkuah selepas dimasak.

16 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Q yang basah2 gini mmg fav anak2 akak jugak mama nya jugak hee kalau dpt sepinggan mmg terlentuk ni rasa nya kan sedapppppp

kakbesah said...

salam Q, wahh..sdpnye mee goreng basah.. hehe..akk pon phobia ngn mee goreng yg dibeli. mee dia kering, masih mentah, ada rase kapo sbb x dicuci @ siram ngn air pns, dh tu brminyak2 & x cukup rencah..huhu. (psst..Q, o..kak yong la ni..baru tau..heheh)

Yana Shaiful said...

kita bt mee dgn penuh kasih sayang mst lah sedap kann Kak Q hihii.. suka mee basah.. klu dpt sepinggan penuh cani fuhhhh...confem tangkap lentok lepas mkn heheee

Qasey Honey said...

asslm Kak Q...wah pepagi dh ade mee goreng la...sedapnye...jom bfats sesama ehhh...ajak la QH...hukhuk

Sari Yusa Ibrahim said...

alamak, bila baca komen cousin Q tu, mengesip2 liur, mesti sedap sangatlah tu... air tangan Q mesti hebat, kannn..

yan's cottage said...

salam Q.....
mee goreng camni memang yan suka sangat....!!!!!terbaikkkkk......!!!!

myda_ahmad said...

wah!bestnyer dtg ke dapur Qq pepagi nie,ada mee goreng basah fav saya.....mmg dh lama sgt x mkn mee goreng basah cam gini....kalau terasa nk mkn baru wt....

Norzie hany said...

Sedapnya Q.
Sis kalau makan mee kat kedai mesti order mee basah2.

ibundo said...

ada lagi ke mee tu yong. baklah sikit..hehe

dari dapur nasya said...

Sedapnya Q...makan ngan cili potong sedap sangat nih..

zila norazila said...

salam q..

yong mmg teror masak tau..suka dgn masakan yong..he hhee..nampak sedapp q..nk cnp nnt:)

Rohah said...

suke sangat ngan mee yang basah2 macam ni..

Nuwairani Ismail said...

kalau dia boleh kata sedap tu memang kite percaya la mee akak Q buat sedap. kite jarang masak mee sebab jarang nak beli mee kuning. selalu simpan stok pasta je sebab tahan lama.

quinnie said...

kak noor..betul tu kak...saya pun suka mee yg basah2 ni..heheheh

kak besah...cucu sulung...memang le duk dipanggil yong kat rumah ni..heheheh..betul tu kak kalau beli mee ada rasa kapur paling naik angin rasanya..hehehhe

yana..hehehhe..boleh nampak kasih sayangnye ye..hahahhaha

qaseyy..adeehh dah habis la dik..kekekek

sari..hahahhah....saya kalau dia balik memang masak macam2...sian jarang dpt makan msakan rumah..heheheh

yan..sila cuba ye..:)

myda...saya pun bila teringin je baru rajin nak menggoreng mee..heheheh

norzie..kita lak tak pernah terpikir nak suh dia masakkan basah2...selalu makan je apa yg dihidang..heheheh

kak pah..amboiii..hehhehe

nasya..yer ada cili lagi sedap ye...hehehhe

zila...resepi sempoi2 je...:)

rohah...sedap makan tang kuah dia tu ye..:)

nani...sana tak dek ye mee kuning..pakai yg segera pun tak pe la nani..hehehe...kalau rajin buat sendiri..ngeeee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Yong nak sepinggan ada lagi tak? hehehe

quinnie said...

amboii kak sha...dia pun nak beryong jugak..heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...