Friday, 27 July 2012

TART NENAS NYONYA ...SOALAN 22-23 KUIZ KAK SHA

boleh teleng kepala tengok gambar ni ye..hehehhe

rasa tart ni sama macam tart gulung juga rupanya ...baru ku tahu..:)

Assalammualaikum...hari ni saya nak tunjuk tart yg saya buat beberapa hari sebelum puasa hari tu....memang dah lama nak cuba tart nyonya ni tapi tak terbuat2 juga....sebelum ni saya pernah buat tart rupa bentuk yg sama..iaitu tart nenas tradisional...dan kali ni tart nenas nyonya pula....jangan tak tau...2 resepi ni rasa tartnya sangat lah berbeza...kalau tart tradisional tu biskutnya lebih rangup..yg nyonya ni jenis lembut macam tart gulung juga...cuma bentuk je lain.....gitu kesahnya...sekarang ni dah tau la beza dua jenis tart ni....:)

o.k hari ni saya sebok skit sebab ada tempah karipap dari ustazah makcik....jadiknya tak sempat nak BW ke blog kawan2 awal pagi ni..mungkin malam nanti kot baru boleh buat kunjungan balas....minta maaf la ye...sebok skit...dari hari rabu lagi dah sebok mengerjakan inti karipap...semalam bab kelim mengelim....sampai naik senget dah pinggang rasanya..hehehehhe..pagi ni kul 11 kang dah start goreng mengoreng pulak....nak hantar rumah ustazah tu kul 2 ptg...

berbalik kepada resepi...saya cuba resepi tart nenas nyonya dari kak jee...terima kasih kak....minta halal ye resepinya...memang betul cakap kak jee..inti kena letak byk dan besar2 baru sedap kalau nak buat tart jenis bentuk bunga ni..baru puas makan....:)

TART NENAS NYONYA

Resepi: kak jee 
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

BAHAN2NYA:
(37 BIJI)

300 gms tepung gandum *
4 sudu besar tepung jagung *
3 sudu besar gula ising *
200 gms butter (Kjee guna Anchor - salted)
2 kuning telor
jem nenas (Kjee guna ½ kg jem nenas Bagus)

CARA:


Ayak tepung gandum, tepung jagung dan gula ising ke dalam bekas. Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu. Kalau guna unsalted butter, masukkan secubit garam.

Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai (rub-in method). Kemudian masukkan telor dan satukan menjadi doh.

Simpan kira2 dua puluh minit dalam peti ais.

Canai jadi setengah inci dan turap guna acuan atau cutter. susun dalam loyang pembakar....lepas tu letak inti yg telah dibulatkan.

Bakarlah sampai masak iaitu kira2 25 minit. Kepanasannya kira-kira 175 darjah celcius.
*Q bakar oven suhu 160c selama 20 minit lebih kurang.
*Q tak buat tebal sgt tart nya..jadi dpt lebih dari 37 biji. 



'Lebih Ramai, Lebih Meriah Dunia Blogging Kita Semua, Ya, Gitew,:D

UPDATE TERKINI KUIZ!!! 
 boleh klik sini utk SOALAN KE 22  
boleh klik sini utk SOALAN KE 23

* kalau yg tak join kuiz boleh je klik link atas tu utk baca entry terbaru kak sha...kisah interview kak sha di radio putra fm dgn tips menggoreng dari kak sha :)

7 comments:

Tina Othman said...

dpt bayangkan betapa penatnya nak kelim karipap tu kan hihi

sedapnya tart ni, tulah aritu masa gugel2 resepi ada jugak nampak tart kakjee ni, tapi mcm byk keja nak buat, nak kena kepitlah lagi kan, tapi nanti nak try jugak lah

ijayuji said...

anyeong! dpt bygkan akak tgh corner2 mengelim karipap ahahaha.... sian dia, kalau kita org order karipap mmg surrender lerr klu tgn ni laju nak mengelim takpe, gelek pun gelek sendirik kalau ada mesin laju jer kot tp buat makan sendirik jerr :D nak tart sebalang kak!!! adiah raya yerrr :D malasnya nak buat inti dia huh!

Amie said...

Laaa... awat tak bagi tau kami Q, bolehlah ramai-ramai tolong mengelim...

Sari Yusa Ibrahim said...

kuih yg tetap menjadi pujaan hatiku... :-)))))

tun_telani said...

kalau kat umah mertua tun, tiap2 tahun tat nenas camni laa yg wajib ada. tun bukan peminat tat, tp kalau famili kat johor sana mmg hantu tat nenas nih..

ps: kalau kuih2 yg kukus, tun lapik guna plastik biasa je. kdg2 guna plastik bungkus nasi lemak tu. kdg2 kalau kebetulan gula atau tepung habis, guna plastik gula ngan tepung tu je. haha.. cuma pastikan bahagian yg tulis2 tu kat bawah la. nnti kan lekat pulak tulisan2 kt kuih.

kakbesah said...

salam Q, tengok tat nyonya Q ni baru tringat akk blom bli nenas utk buat jem. adehh! msaalah memarut tu yg bercintanye.. mkin tua makin mls plak rasenye Q. ingt thn ni buat 5 bj je lah. hee..

quinnie said...

yer tina..sesangat penatnya..hehhehe..terus baring lepas tu..kekekke

ika...nasib baik la kita ni dah pro buat karipap ni..hehhehe...kalau dak tak tau le pukul berapa nak siap...dah selamat pun...kalau ikutkan memang tak lalu nak buat...tapi dah org minta buatkan kita rajinkan je la diri yg memang malas ni..hehehhe...nak inti tart ek..meh ambik kat umah...ada satu tupperware besar..hahhaha..sebelum puasa hari tu dah siap buat...bijak kan kita..hehhehe

kak amie...nak tolong bersila sama mengelim ye kak..hehehhe..terima kasih ada juga yg sudi membantu...kekeke

amboi sari..minat tart ye..hehehe

tun...ooo boleh ye pakai plastik lapik nasi lemak tu..nak beli le...hehehhe...tq dear...sangat2 membantu...pernah gak terpikir nak guna plastik2 biasa ni tapi takut melt la pulak..hehhehe

kak besah..saya sebelum raya hari tu dah siapkan inti tart ni satu tupperware besar...sebab tiap2 thn wajib buat biskut ni...cuma thn ni je cerdik skit..buat inti awal2...kan bagus kalau thn2 sebelum ni buat gitu juga..heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...