Wednesday, 25 July 2012

Double Choc Moist Steamed Cake - kak sha


kes teringin sgt nak makan kek coklat..hehehe

 yg ni versi kek coklat aiskrim..yummyyyy

yg ni versi kek coklat tiramisu...yummyyy jugak..heheheh

Assalammualaikum...hari ni saya nak tunjuk menu ke 3 yg saya cuba dari blog kak sha...sekali harung je la kita post ye resepi dari kak sha ni..hehehhe..saya teringin sgt nak makan kek coklat...tu yg buat....tapi macam2 versi la...ada versi kek coklat aiskrim dan lagi satu versi tiramisu..versi tiramisu tu terlembik skit..hahhahaha..aduiii ..salah teknik..last2 masukkan dlm tempat sejuk beku tuk keraskan dia....ngeeee..cerdik tak i...hahahhaa

semalam saya berbuka sempoi je..ada buat kerabu...nanti la update....malas nak edit gambar tu...hehehhe...
ok dikesempatan ini saya nak ucapkan terima kasih pada kak sha atas resepi kek coklat ni...rasa kek ni moist2 skit sebab kukus dan juga sgt lembut....kategori kek coklat sedap le..hehhehe...sebenarnya saya nak buat kek coklat aiskrim je..tapi disebabkan saya terbalik kan kek tu awal sgt..sampai pecah2 keknya...aduiii..tu yg buat dlm bekas tu...tak dek gambar kek potong sebab main cedok ngan sudu je..hahahha...last2 buat dua perisa....ngeeee

apa2 pun terima kasih pada kaksha atas resepinya...mintak halal ye kak...lain kali boleh buat lagi..:) cuma resepi ni saya ada edit skit sebab tak dek coklat hershey's tu...saya ganti dgn cooking coklat...dan coklat chip saya tabur je kat dlm kek utk dikukus sekali....kalau sape2 suka versi aiskrim...lapiskan je la aiskrim kat dlm kek..lepas tu letak le ganache coklat atasnya....dan letak dlm tempat sejuk beku peti ais....utk versi tiramisu saya main hentam je...hahahhaa...janji sedap...lain kali kalau buat lagi saya letak resepi ye....:)


Double Choc Moist Steamed Cake
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com 

BAHAN-BAHANNYA :

2 cawan tepung kek + 1 sudu teh baking powder + 1 sudu teh soda bikarbonat + 2 sudu besar serbuk koko + sedikit garam
<<< ayak bersama

1 cawan minyak jagung
1 cawan gula kastor
1 cawan air panas mendidih
1/2 cawan susu pekat
2 biji telur
1 sudu besar esen vanilla
70 gm choc chips Hershey's cairkan dalam microwave -Q ganti dgn coklat masakan

BAHAN TOPING :

200 gm choc chips Hershey's -Q ganti dgn coklat masakan
50 ml susu segar
1 sudu besar mentega

*cairkan*

PENGUKUS

50gm choc chips Hershey *untuk tabur di atasnya* -Q taburkan coklat chip kat dlm adunan  kek lepas tu kukus sekali....

CARA :

Putarkan gula, minyak, susu pekat, telur sehingga sebati atau gula larut.
Masukkan *bahan ayak dan putar sehingga sebati.
Masukkan coklat cair dan kacau sebati.
Akhir sekali tuangkan air panas dan putar sehingga sebati.
Masukkan ke dalam acuan yang telah di sapukan dengan sedikit minyak jagung.
Masukkan ke dalam pengukus dan kukus selama 45-50 minit.
 

12 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum dik Kerlezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... tq sekali lagi kerana sudi cuba resipi akak..muahzzzzzzzzzzzzzzzzz selamat bermarathon :))

suebee said...

terlioq lah plak nengok kek coklat..minta izin amik resepi ye,kak..

Cheq Sue said...

perghhhh... buat kek dapat aiskerim skali.... jimat.... ^-^

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam Q...
rajinnyer dia buat mcm2 kek... adeiii... sabar sabar.. hehe..

Yana Shaiful said...

uwaaaa..kita dh lama ngidam nk mkn kek eskrem..cedappppppnyaaaa ^^.. cepat2 keluar dr sini..xtahan nengoknyaa hikhikkk

Yana Shaiful said...

uwaaaa..kita dh lama ngidam nk mkn kek eskrem..cedappppppnyaaaa ^^.. cepat2 keluar dr sini..xtahan nengoknyaa hikhikkk

kakbesah said...

wahh! buka pose ngn kek eskrem yer Q.. x ingat akk pon..huhu. kalo dekat bleh kite tuko2 juadah. smlm buat kuih bako pandan...hee..

tun_telani said...

wallaa...... adeh.. pose2 ni tayang kek cekelat pulak kak Q nih.. saboo je laa...

Nuwairani Ismail said...

aduh....dah lama tak buat kek cokelat ni

ijayuji said...

Salam kak, coklat dan coklat ahahaha.... Smlm bz tgk drama tu yg terbantut nk jln2 :D kita cekelat2 skrg ni mmg tak berapa lalu sbb tekak da masuk 30 an ni kan mcm dah tua sgt jer kan ehehe.... Tp coklat ferrero tu kita lalu mkn tp tak byk lerr :D

ijayuji said...

Salam kak, coklat dan coklat ahahaha.... Smlm bz tgk drama tu yg terbantut nk jln2 :D kita cekelat2 skrg ni mmg tak berapa lalu sbb tekak da masuk 30 an ni kan mcm dah tua sgt jer kan ehehe.... Tp coklat ferrero tu kita lalu mkn tp tak byk lerr :D

quinnie said...

kak sha..terima kasih juga atas resepinya...ada lagi resepi akak yg sana nak cuba..tapi tak sempat lagi ni..hehehhe

suebee..sila lah cuba..:)

sue..dah boring makan kek gitu je...skang letak aiskrim baru ler syok makan..hehhe

kak ratna..heheheh...ni pesen org malas kak...letak dlm bekas je..main cedok..tak dek pikir nak deco2 pun...main lapis kan je..hehehhe

yana..sedap kek letak aiskrim...cuba la...:)

kak besah..hehehhe...ada lagi ni kak..tak dek sape nak makan..kehkehkeh...

tun..hahahaha....tekak dah teringin sgt tu yg buat...kalau dak...jgn harap le kita rajin nak buat kek ni..hehehhe

nuni..kan...kita pun sama ...dah lama tak buat..tu yg rajin tu..hhehe

ika..ooo cekelat mahal makan ek..kekeke...tu le..aiskrim tu pun coklat gak..sabo je la..dah tu je yg ada...heheheh....nasib baik la kek ni diletak aiskrim..laku la skit...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...